جشن موسیقی ما؛ حواشی یک "موزیک اِواردز" وطنی

جشن موسیقی ما؛ حواشی یک "موزیک اِواردز" وطنی

بار‌ها دیده شده که بعضی خواننده‌های خوشنام این سبک هم در مراسم‌های رسمی دعوت می‌شوند. در جشن سالانه موسیقی ما، اما هیچ نماینده‌ای از این سبک حتی در حد مهمان هم حاضر نبود. شاید مجریان این مراسم بعد از تجربه امیر تتلو و دردسر‌هایی که او درست کرد ترجیح دادند روی نام رپر‌ها را کلا قلم بگیرند.

کد خبر : ۶۶۵۶۷
بازدید : ۱۵۲۷
جشن موسیقی ما؛ حواشی یک
على رستگار | پنجمین مراسم سالانه جشن موسیقی ما شنبه شب در برج میلاد تهران برگزار شد.
مراسمی که اولین دوره آن در سال ۹۲ برگزار شده بود و حالا به تدریج بین اهالی موسیقی و افکار عمومی جا باز کرده است.
شکل ماجرا خیلی تفاوتی با جشن‌های سینمایی که می‌شناسیم ندارد. فرش قرمز دارد، بعد عکس‌های یادگاری و احتمالا بزرگداشت یکی دو نفر از پیشکسوتان و در نهایت اعلام جوایز.
این مراسم توسط سایت موسیقی ما و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. تا الان هم خیلی حاشیه گل درشتی نداشته. مثل همین مراسم ۱۵ دی ماه امسال که در آرامش برگزار شد، اما به هر حال نکات جالبی در مورد مهمانان و مراسم و توزیع جوایز وجود داشت که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
یکی از جوایز مراسم امسال به فرشید اعرابی رسید. آلبوم مرگ خاموش در این مراسم به عنوان بهترین آلبوم راک سال جایزه گرفت در صورتی که این آلبوم تیرماه ۹۶ منتشر شده بود.
به هر حال تقدیر از فرشید اعرابی در این مراسم نکته جالبی است. چون او یکی از پیشگامان موسیقی راک فارسی است که سال‌ها در ایران مهجور مانده بود. ضمن اینکه سبک موسیقی او به هارد راک و متال پهلو می‌زند.
یک نکته این مراسم حضور پررنگ چهره‌های سینمایی در آن بود. یعنی روال کار بیشتر به این صورت بود که بازیگران سینما اسامی برندگان جوایز را اعلام می‌کردند.
به طور مثال جایزه آهنگساز برگزیده موسیقی سنتی را سحر دولتشاهی اعلام کرد یا برنده جایزه موسیقی پاپ را شقایق دهقان و مهراب قاسمخانی معرفی کردند.
این موضوع شاید در نگاه اول ایده جالبی به نظر برسد، اما گاهی جنبه افراطی می‌گیرد در این حد که اسامی نامزد‌های موسیقی دستگاهی بی کلام را عاطفه رضوی و حسین پاکدل در قالب یک ویدئو اعلام کردند. خب وقتی این بزرگواران در مراسم حضور ندارند، چه اصراری است؟
در این مراسم از حسین خواجه امیری (ایرج) تقدیر به عمل آمد و چهره‌هایی مثل محمد اصفهانی، علیرضا قربانی، تهمینه میلانی و اصغر همت از او قدردانی کردند.
بعد این پیشکسوت موسیقی همچنان روی صحنه ماند و فرزندش احسان خواجه امیری روی صحنه آمد و دست پدرش را بوسید.
جشن موسیقی ما؛ حواشی یک
حسین خواجه امیری هم با لحنی طنز آمیز خطاب به پسرش گفت: «تو هم پسر خوبی هستی هم خیلی آوازه خوان خوبی هستی، اما نمیدانم چرا رفتی سراغ موسیقی پاپ؟»
بعد از اندکی مطایبه و مزاح احسان خواجه امیری به اجرای برنامه پرداخت.
در فهرست جوایزی که توزیع شد هیچ اثری از موسیقی رپ نبود. طبیعی هم است، چون هنوز هیچ آلبوم کاملی از این سبک موسیقی مجوز نگرفته و هیچ وقت شاهد اجرای رسمی یک گروه موسیقی رپ و هیپ هاپ نبودیم.
با این حال بار‌ها دیده شده که بعضی خواننده‌های خوشنام این سبک هم در مراسم‌های رسمی دعوت می‌شوند. در جشن سالانه موسیقی ما، اما هیچ نماینده‌ای از این سبک حتی در حد مهمان هم حاضر نبود. شاید مجریان این مراسم بعد از تجربه امیر تتلو و دردسر‌هایی که او درست کرد ترجیح دادند روی نام رپر‌ها را کلا قلم بگیرند.
در این مراسم علاوه بر حسین خواجه امیری و ابراهیم قنبری مهر (سازنده ساز) که به طور ویژه از آن‌ها تقدیر شد از مرحوم افشین یدالهی هم چند بار نام برده شد. این ترانه سرای فقید تندیس ترانه سرای برگزیده را برنده شد. و برادر او این جایزه را دریافت کرد.
یکبار هم همایون شجریان هنگام دریافت جایزه اش برای آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» گفت: «این آلبوم را به واقع مدیون مرحوم افشین یدالهی هستیم» از جمله نام‌های دیگری که از آن‌ها تقدیر شد و شاید برایتان جالب باشد می‌توانیم به محمد صالح علا، بهرام دهقانیار و روزبه بمانی اشاره کنیم.
میلاد کیایی هم که برای اهدای جایزه رفته بود از یک غایب سرشناس مراسم اسم برد: «بد نیست یادی هم از گلپایگانی کنیم که چند روز دیگر ۸۸ سالگی اوست. خوب است تا دیر نشده از آن‌ها یاد شود.»
فریدون خوشنود هم از حبیب محبیان و ناصر چشم آذر اسم برد.
یکی از بحث برانگیزترین جوایز این جشن قطعه برگزیده موسیقی پاپ در بخش مردمی بود که به طور مشترک رسید به گروه ماکان بند برای قطعه «یه لحظه نگاه کن» و هوروش بند برای قطعه «ماه پیشونی».
این انتخاب واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی داشت و بعضی کاربران این اتفاق را نماد تنزل سطح سلیقه عمومی تفسیر کردند. یک نکته جالب دیگر اینکه فرزاد حسنی مجری مراسم هم با نحوه اسم گذاری این گروه‌های نورسیده شوخی کرد و به احسان خواجه امیری گفت: تو چرا از کلمه «بند» برای اسم گروهت استفاده نکردی؟
مهدی دارابی خواننده گروه هوروش بند هم وقتی برای دریافت جایزه آمد گفت: «من عاشق همایون شجریان هستم، اسطوره زندگی من شما بودید.»
هر دوی این گروه‌ها در ماه‌های اخیر حاشیه‌های زیادی داشتند. از ماجرای حضور خوانندگان ماکان بند در برنامه فرمول یک که مشخص شد سواد موسیقایی پایینی دارند تا ماجرای انتخاب اسم هوروش بند که اساسا در تلفظ اسمی که برای گروه شان انتخاب کردند گاف بزرگی داده بودند.
تندیس کنسرت گذار برگزیده موسیقی به انتخاب مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری هم به موسسه ترانه شرقی (محسن رجب پور) رسید.
رجب پور به واسطه اینکه تهیه کننده آثار گروه آریان و بنیامین و بعد‌ها حامد همایون بوده شاید برایتان شناخته شده باشد، اما نکته جالب اینجاست که خود او مدیر عامل مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری است.
منبع: هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید