قسم؛ یک گام رو به جلو برای محسن تنابنده

قسم؛ یک گام رو به جلو برای محسن تنابنده

قصه برای مخاطب جذاب است و فیلم از ساختار خوبی برخوردار است. این طور می‌توانم بگویم که قسم از فیلم گذشته محسن تنابنده بهتر است و قدم رو به جلویی برای او به حساب می‌آید.

کد خبر : ۶۶۹۰۱
بازدید : ۱۳۷۳
قسم؛ یک گام رو به جلو برای محسن تنابنده
تینا جلالی | در سال‌های اخیر محسن تنابنده به درستی و شایستگی در شمایل یک بازیگر منحصر به فرد قرار گرفته است. او عجیب در این حیطه توانایی دارد و به خوبی خود را در قالب هر نقش متفاوتی قرار می‌دهد، بازی‌اش در فیلم «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد در نقش یک راننده تاکسی با لهجه قمی خاطرتان هست؟ که سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را سال ۹۵ در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد؟
تنابنده از فیلمنامه‌نویسان خوب سینماهم هست این را از متن‌هایی که تاکنون برای سینما (هفت دقیقه تا پاییز) و تلویزیون (پایتخت) نوشته، می‌توان ثابت کرد. اما در مورد کارگردانی تنابنده فعلا نمی‌توان نظر قطعی صادر کرد. فیلم اول او «گینس» در زمره فیلم‌های معمولی سینما بود که گیشه خوبی کسب کرده بود.

حالا دومین ساخته سینمایی تنابنده با نام «قسم» در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر اکران می‌شود و در بخش مسابقه حضور دارد. او این فیلم را به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و با مشاوره سیروس مقدم ساخته است. معمولا همکاری تنابنده و سیروس مقدم خروجی خوبی داشته و باید ببینیم «قسم» که درامی اجتماعی است با چه بازخورد‌هایی مواجه می‌شود.
فیلمنامه این فیلم توسط خود تنابنده نوشته شده و گویا فضای اجتماعی پرکششی دارد. جلیل شعبانی تهیه‌کننده این اثر که سال گذشته فیلم «سوءتفاهم» به کارگردانی دکتر معتمدی را در جشنواره فیلم فجر داشت درباره خصوصیات فیلم «قسم» می‌گوید: «قسم از مضمون اجتماعی خوبی برخوردار است.
قصه برای مخاطب جذاب است و فیلم از ساختار خوبی برخوردار است. این طور می‌توانم بگویم که قسم از فیلم گذشته محسن تنابنده بهتر است و قدم رو به جلویی برای او به حساب می‌آید.»
مهناز افشار، سعید آقاخانی و حسن پورشیرازی بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند. این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت فیلم بخش بازیگری آن است به صحبت‌هایش اضافه می‌کند که «قسم» در بخش‌های فیلمنامه، بازیگری، کارگردانی و حتی بخش‌های فنی مورد توجه قرار می‌گیرد.
شعبانی همچنین جشنواره فیلم فجر را محرکی برای ارتقای سطح کیفیت تولیدات سینمای ایران می‌داند و صحبت‌هایش را اینگونه تکمیل می‌کند: «از دهه ۶۰ تا به امروز جشنواره فیلم فجر چه در بخش فنی و فرمی چه در بخش محتوایی رقابتی که فی مابین فیلمسازان به وجود می‌آورد، باعث می‌شود تلاش فیلمسازان بیشتر شود و در همین راستا فیلم‌هایی تولید شود که علاوه بر سرگرم کردن مخاطب تاثیرگذار هم هستند و اساسا از اینکه سینما صرفا به تولیدات بدنه و کمدی اختصاص داشته باشد، خارج می‌کند.
فیلم‌هایی که در جشنواره به نمایش درمی‌آیند، بار معنایی دارند و از این حیث برای سینما اهمیت دارد». از هر نظر هم که بخواهیم بررسی کنیم، جشنواره فیلم فجر از معتبرترین رویداد‌های داخلی کشورمان به حساب می‌آید. به گفته این تهیه‌کننده هر جشنواره‌ای با هر کیفیتی هم که برگزار شود، انتقاداتی به آن وارد است چراکه هیات داوران سلیقه خاص خود را دارند، اما اگر بخواهیم معایب و مزایای این رویداد مهم را کنار هم بگذاریم، مزایای آن به مراتب بیشتر است، چون باعث شوق و اشتیاق تولید فیلم در میان فیلمسازان می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید