رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری ال چاپو به رئیس‌جمهور سابق مکزیک

رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری ال چاپو به رئیس‌جمهور سابق مکزیک

کارتل‌های مکزیک به قدری نفوذ و قدرت در دولت‌های محلی و مرکزی دارند که بدون اذن آن‌ها پرنده‌ای هم در مرز با آمریکا جرات پر زدن ندارد.

کد خبر : ۶۶۹۴۶
بازدید : ۱۹۸۲
رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری ال چاپو به رئیس‌جمهور سابق مکزیک
یک شاهد در دادگاه ال‌چاپو، ادعا کرده رهبر بازداشت شده بزرگترین کارتل موادمخدر مکزیک به انریکه پنیا نیتو، رئیس‌جمهوری سابق این کشور در سال ۲۰۱۲ یکصد میلیون دلار رشوه داده بوده است.

ال چاپو گوزمن، سال‌ها رهبر کارتل سینالوآ بود که بزرگترین سازمان تبه‌کاری عرضه موادمخدر در آمریکا محسوب می‌شود.

آلکس سیفونتز که خود را یکی از دستیاران ارشد قدیمی ال‌چاپو خوانده این ادعا را در جریان رسیدگی به پرونده قطور ال‌چاپو در دادگاهی در نیویورک طرح کرد و مدعی شد که این رد و بدل شدن رشوه را در سال ۲۰۱۶ به مقام‌ها گزارش کرده بود.

انریکه پنیا نیتو از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ رئیس جمهور مکزیک بود.

آن طور که در مکاتبات دادگاه بروکلین نیویورک آمده این شاهد ادعا کرده رئیس‌جمهوری سابق مکزیک ابتدا درخواست ۲۵۰ میلیون دلار کرده بوده، اما در نهایت به ۱۰۰ میلیون دلار رضایت داده است.

سیفونتز می‌گوید این رشوه کلان در اکتبر سال ۲۰۱۲ و از طریق یکی از دوستان ال‌چاپو به رئیس‌جمهوری پرداخت شده است.

پنج سال پیش (۲۰۱۴) که برای ساخت گزارشی درباره پیامد‌های آزادسازی ماریجوانا در ایالت‌های مختلف آمریکا به شهر مک‌آلن در جنوب تگزاس و مرز مکزیک رفته بودم یکی از مرزبانان به وانت قرمزی در آن‌سوی رودخانه اشاره کرد و گفت: "آن طرف مکزیک است و کاملا در اختیار کارتل‌هاست.
آن‌ها احتمالا دارند از داخل آن وانت با دوربین به ما نگاه می‌کنند. شاید اگر با قایق گارد ساحلی و اسلحه این جا نبودید، چند شلیک هوایی هم می‌کردند که به شما هشدار دهند نباید دوربین را خیلی به سمت آن‌ها زوم کنید".

هشدار او با این که در میان بیست و چند مرزبان تا دندان مسلح آمریکایی ایستاده بودیم، من و مارکوس (فیلمبردار) را ترساند. این که تنها با فاصله چند ده متر از ما یکی از مخفوف‌ترین گروه‌های تبه‌کاری جهان استحکامات کامل مرزی را در اختیار دارد ترسناک بود.

کریس کانابرا، رئیس انجمن مرزبانان مک‌آلن می‌گفت: کارتل‌های مکزیک به قدری نفوذ و قدرت در دولت‌های محلی و مرکزی دارند که بدون اذن آن‌ها پرنده‌ای هم در مرز با آمریکا جرات پر زدن ندارد.

سینالوآ، یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های تبه‌کاری قاره آمریکاست که ال چاپو رهبری آن را از حدود بیست سال پیش و با ورود به قرن بیست و یکم بر عهده گرفت.
او تا همین سال گذشته که تحویل آمریکا داده شد نامش در بالای فهرست تحت تعقیب اف‌بی‌آی بود. آمریکا برایش ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود و همزمان مجله فوربز نامش را در فهرست میلیاردر‌های جهان قرار داده بود.

بنابر گزارش‌ها، پس از دستگیری ال چاپو، اسماعیل گارسیا (ال ماریو) رهبری سینالوآ را برعهده گرفته است و آن طور که الساندرو اسکاتی، عکاس برجسته ایتالیایی و سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش می‌گفت: با احاطه یافتن فنتانیل بر بازار غیرقانونی مخدر‌های مرفین‌دار در شمال آمریکا، کارتل‌های مکزیک هم در حال تطابق خود با بازار تقاضا هستند.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید