گناه مرگ کودک وحشت‌زده به عهده کیست؟

گناه مرگ کودک وحشت‌زده به عهده کیست؟

خبر تکان دهنده مرگ یک کودک ۶ ساله بر اثر سرمازدگی هنگام خروج از کشور روز جمعه ۲۸ دی منتشر شد. به نظر می‌رسد بالا گرفتن تب مهاجرت در جامعه ایرانی باعث شده که برخی در این راه هر خطری را به جان بخرند.

کد خبر : ۶۷۰۴۸
بازدید : ۱۴۵۶
فرادید | جسد یخ زده کودکی مفقود شده در ماکو پیدا شد. این خبر تکان دهنده روز جمعه ۲۸ دی ماه در رسانه‌ها منتشر شد. آن طور که اعلام شده زن جوانی به همراه دو کودک ۳ و ۶ ساله‌اش قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشته است. پسر ۶ ساله مفقود شده و بعد هم بدن یخ زده کودک در کوه‌ها پیدا می‌شود.

درباره چگونگی مفقود شدن این کودک در مرز بازرگانِ شهر ماکو، روایت‌های متفاوتی منتشر شده است.

ماجرای یخ زدن کودک ۶ ساله در مرز ماکو
رییس جمعیت هلال احمر شهرستان ماکو، سجاد اسماعیل زاده روز جمعه اعلام کرد که هلال احمر ماکو با همکاری هنگ مرزی، جسد یخ زده یک کودک ۶ ساله را پیدا کرده اند.
مرگ کودک ۶ ساله در مرز ماکو هنگام خروج غیرقانونی از کشور
روز جمعه 28 دی جسد یخ زده یک کودک در مرز ماکو پیدا شد
اسماعیل زاده به رسانه‌ها گفت: زنی ایرانی با دو کودکش از پشت کوه گمرک بازرگان قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشته است. مرزبانان این زن و کودک ۳ ساله اش را دستگیر می‌کنند، اما کودک ۶ ساله او از ترس فرار می‌کند.

کودک ۶ ساله در تاریکی شب رو به سمت کوه فرار می‌کند و گم می‌شود. بعد از ۵ ساعت جسد بی جان کودک پیدا می‌شود که بر اثر سرمازدگی جان باخته بود.

اما سرپرست فرماندهی مرزی استان آذربایجان غربی روایت دیگری از این ماجرا دارد. فردین پیری روایت رییس هلال احمر را ماکو را تکذیب کرده و گفته است هنگ مرزی در ساعت ۲ بامداد ۲۸ دی، هنگام گشت زنی با تعدادی افراد ناشناس برخورد کرده است.

به روایت فردین پیری، در میان این افراد ناشناس، زنی حضور داشته است. این زن به ماموران هنگ مرزی اعلام کرده که پسرش چند ساعت پیش مفقود شده و آن‌ها به دنبال پسر گم شده اش می‌گردند.
بعد هم هنگ مرزی ماکو با همکاری هلال احمر، جستجوی این کودک را آغاز کرده و بعد از چند ساعت جسد این کودک را پیدا کرده اند. این کودک بر اثر برودت هوا دچار سرمازدگی شده و جانش را از دست داده بود.
سرنوشت تلخ پناهندگان ایرانی؛ از سرمازدگی در اردوگاه تا لب دوختن
چند وقتی است است که اخبار مختلفی از مرگ مهاجران غیرقانونی ایرانی و اوضاع نامناسب آن‌ها می‌شنویم. حدود ۲ ماه پیش بود که یکی از پناهندگان ایرانی در صربستان بر اثر سرمازدگی جان باخت. پیمان، جوان ۳۶ ساله ایرانی مقیم اردوگاه آداشفسی در صربستان بود که بدن نیمه جانش در جنگل‌های اطراف اردوگاه پیدا شد.

هم قطاران پیمان گفتند که او را صبح زود در جنگل پیدا کرده و به اردوگاه انتقال داده اند. اما مسئولان صربستانی تلاشی برای برای نجات این جوان نکرده اند. البته مسئولان صربستانی اعلام کردند این جوان افسرده و الکلی بوده و در حالت مستی شب را در جنگل سر کرده و از سرما یخ زده است.

اما دوختن لب توسط تعدای مهاجر غیرقانونی ایرانی در مرز مقدونیه یکی از تلخ‌ترین تراژدی‌های پناهندگی را در سال‌های اخیر رقم زد.
مرگ کودک ۶ ساله در مرز ماکو هنگام خروج غیرقانونی از کشور تعدادی از مهاجران ایرانی در اعتراض به ممانعت پلیس مقدونیه از ورودشان به یونان، لب‌های خود را دوختند
ماجرا از این قرار بود که تعدادی پناهنده ایرانی هنگام ورود غیرقانونی به یونان با ممانعت پلیس مقدونیه روبرو شده بودند. این افراد پس از چند روز آوارگی پشت مرز، در اعتراض به شرایط نامناسب شان اقدام به دوختن لب هایشان کردند.
تب مهاجرت در جامعه ایرانی بالا گرفته است
آمار‌ها می‌گویند که در دهه‌های اخیر جامعه ایرانی مهاجرفرست بوده است. اما به تازگی تب مهاجرت در بین ایرانی‌ها زیاد شده است.

مدتی پیش گزارشی از آمار جستجوی کلمه مهاجرت در گوگل توسط ایرانی‌ها منتشر شد. براساس این گزارش جستجوی واژه مهاجرت در گوگل توسط ایرانی‌ها از اواخر سال ۹۶ تا میانه‌های سال ۹۷ افزایش قابل توجهی داشته است.

در اسفند سال ۹۶ یکی از مشاوران وقت وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۱.۵ میلیون نفر در صف مهاجرت به کانادا و استرالیا قرار دارند. این رقم قابل توجه معادل با ۲ درصد جمعیت کشور بوده و فقط شامل درخواست های مهاجرت برای دو کشور است.

تحلیل گران اعتقاد دارند که رکود اقتصادی، یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش مهاجرت در بین ایرانی‌ها بوده است. مهاجرت بخش وسیعی از جمعیت هر کشوری موجب از دست دادن سرمایه‌های انسانی و ملی آن کشور می‌شود. صد البته که دولتمردان باید از این روند جلوگیری کنند.
اما چیزی که تب مهاجرت ایرانی‌ها را نگران کننده کرده، رواج مهاجرت غیرقانونی است. در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از تلاش ایرانی‌ها برای ورود غیر قانونی به کشور‌های اتحادیه اروپا منتشر شده است.

اما اتحادیه اروپا به دلیل ورود سیل مهاجرین و پناهجویان غیرقانونی، قوانین سختگیرانه‌ای را برای پذیرش پناهندگان وضع کرده است. بسیاری از مهاجران غیرقانونی حتی در صورت رسیدن به قاره سبز با ناملایمات فراوانی روبرو می‌شوند.
مرگ کودک ۶ ساله در مرز ماکو هنگام خروج غیرقانونی از کشور اردوگاه پناهندگان در کشورهای همسایه اتحادیه اروپا
در حال حاضر تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی ایرانی در کمپ‌های پناهندگان کشور‌های مختلف در شرایط نامناسبی زندگی می‌کنند. در این اردوگاه‌ها شرایط برای پناهجو‌ها به قدری طاقت فرساست که برخی بعد از تحمل مشقات بسیار کوله بار خود را می‌بندند و به مام وطن بر می‌گردند.
چرا ایرانی‌ها مهاجرت می‌کنند؟
پناهندگان در اردوگاه‌ها حتی دسترسی به امکانات اولیه زندگی ندارند. آن‌ها با جیره غذایی محدود بدون دسترسی به خدمات بهداشتی در سرما و گرما در چادر و کانکس‌ها روزگار خود را سر می‌کنند به این امید که شاید روزی با درخواست پناهندگی آن‌ها موافقت شود.

اما کشور‌های عضو اتحادیه نه تنها با بسیاری از درخواست‌های جدید پناهندگی موافقت نمی‌کنند بلکه در صددند که به شیوه‌های مختلف مهاجران غیرقانونی را به کشورشان برگرددانند. البته بسیاری از مواقع این شیوه‌ها تحقیرآمیز و به دور از کرامت انسانی پناهجویان است.

چند هفته پیش بود که تصویری از یک تابلو تبلیغاتی در یکی از مترو‌های آلمان منتشر شد. روی این تابلو به زبان فارسی خطاب به پناهندگان ایرانی ساکن آلمان نوشته بود که اگر تا ماه دسامبر داوطلبانه به کشورشان برگردند تا ۱۲ ماه هزینه مسکن آن‌ها در کشورشان به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
حال باید پرسید رویایی که برخی را تا پای مرگ فرزند، دوختن لب، انواع عذاب‌ها و تحقیرها می‌برد چیست و چقدر دست یافتنی است؟ واقعیت مهاجرت غیرقانونی آینده درخشان‌تر فرزندان است؟ زندگی در رفاه بیشتر؟ آرامش و احترام زیادتر؟ شأن اجتماعی بالاتر؟ دسترسی به امکانات پیشرفته‌تر؟ کدامیک؟!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید