ابروکاری با درآمد روزی ۳ میلیون تومان!

ابروکاری با درآمد روزی ۳ میلیون تومان!

اولاپلکس، بوتاکس تراپی، کراتینه تراپی، صافی ژاپنی، گلت، پروتئین تراپی، ریباندینگ مو، آگاوه تراپی، آرگان تراپی، تریپل تراپی و. از جمله خدماتی هستند که امروزه در آرایشگاه‌های معروف برای تقویت و رشد مو‌ها انجام می‌شوند. کمترین خدماتی که در چنین آرایشگاه‌هایی انجام می‌شود «کراتینه تراپی» است که تقریباً هم مرسوم است. گاه هزینه هر کدام از این روش‌ها به بالای ۲ میلیون تومان هم می‌رسد.

کد خبر : ۶۷۵۶۶
بازدید : ۳۱۶۳
ابروکاری با درآمد روزی ۳ میلیون تومان!
مهسا قوی قلب | هر روز ترفند‌های جدیدی برای کشاندن خانم‌ها به آرایشگاه‌های زنانه به کار گرفته می‌شود. در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید، از مو گرفته تا ابرو و ناخن و ماساژ و این اواخر هم آرایشگران کار‌هایی که بی‌شباهت به کار پزشکان پوست نیست هم انجام می‌دهند انواع پاکسازی‌ها و به قول معروف جوان‌سازی پوست. همین موضوع بود که موجب شد به چند آرایشگاه شهر سری بزنم تا از نزدیک درباره روش‌های عجیب و غریب جدیدی که این اواخر شنیده بودم پرس و جو کنم.

ساعت ۶ عصر وارد آرایشگاهی در منطقه فرمانیه شدم. گوش تا گوش خانم‌ها کنار هم نشسته‌اند. هر کسی کاری دارد. از براشینگ و کاشت مژه و کاشت ناخن گرفته تا اصلاح و ابرو. اما بروبیای این آرایشگاه برای ابروکارش است. تکنیک خاص این ابروکار که به رشد ابرو کمک می‌کند سبب معروف شدن او شده، جالب اینجاست که فقط از طریق خراش‌های کوچکی که به مناطق خاصی از ابرو زده می‌شود و یک قیچی و در نهایت ماساژی با استفاده از یک محلول گیاهی در منطقه بالای بینی و طرفین چشم موجب می‌شود در چندین جلسه ابرو‌ها رشد بیشتری داشته باشند.
این روز‌ها در بعضی از آرایشگاه‌های زنانه مثل همین آرایشگاه حتی وقت قبلی هم به هیچ عنوان داده نمی‌شود دقیقاً شبیه برخی مطب‌های پزشکان متخصص و جراح باید آنقدر منتظر شوی تا نوبتت شود، گاهی بیشتر از یک نیمروز طول می‌کشد تا بتوانی از خدمات چنین آرایشگاه‌هایی مخصوصاً اگر هم معروف باشند استفاده کنی.

هر ابرو ۳۰ هزار تومان به نظر خیلی گران نمی‌آید، ولی با یک پرس و جوی ساده متوجه می‌شوم در این سالن روزی صد مشتری ابرو مراجعه می‌کند. یعنی به‌طور میانگین دخل روزانه حاصل از کار ابروکار سالن چیزی در حدود ۳ میلیون تومان است. به نظر درآمد چنین آرایشگاه‌هایی از هر نوع بیزینسی بیشتر است.

عجیب و غریب‌های آرایشگاه‌های بالای شهر
اولاپلکس، بوتاکس تراپی، کراتینه تراپی، صافی ژاپنی، گلت، پروتئین تراپی، ریباندینگ مو، آگاوه تراپی، آرگان تراپی، تریپل تراپی و. از جمله خدماتی هستند که امروزه در آرایشگاه‌های معروف برای تقویت و رشد مو‌ها انجام می‌شوند. کمترین خدماتی که در چنین آرایشگاه‌هایی انجام می‌شود «کراتینه تراپی» است که تقریباً هم مرسوم است. گاه هزینه هر کدام از این روش‌ها به بالای ۲ میلیون تومان هم می‌رسد.

مینا که صاحب آرایشگاهی در منطقه شهرک غرب است و اعتقادی به انجام خیلی از این روش‌ها برای تغییر ساختار مو یا تقویت آن‌ها ندارد، معتقد است: بعضی از این روش‌ها می‌تواند بشدت عوارض داشته باشد به عنوان مثال از عوارض ریباندینگ این است که مدت‌ها باید موی صاف را تحمل کنید و حتی نمی‌توانید از کش هم استفاده کنید هم چنین حرارتی که برای صاف شدن مو استفاده می‌شود احتمال دارد به پوست آسیب برساند و مو‌ها را شکننده کند.

سحر مدیر آرایشگاه بزرگی در محدوده غرب تهران است که حدود ۳۰۰ متر زیربنا دارد. همه جور خدمات زیبایی هم در این سالن انجام می‌شود، از رنگ و مش و لایت مو و خدمات ناخن گرفته تا مژه و میکروبلیدینگ ابرو.

سحر درباره مشتری‌ها و قیمت‌های خدمات خود می‌گوید: قیمت رنگ و مش‌ها از حدود ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و بسته به بلندی و حجم مو قیمت به بالای یک میلیون و بیشتر هم می‌رسد. مشتری‌های این آرایشگاه خاص هستند و تقریباً گلچین شده‌اند. به گفته این آرایشگر به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد مشتری‌ها از سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش داشته، ولی چون مشتری‌ها بیشتر قدیمی هستند هم چنان به صورت مداوم مراجعه می‌کنند.
سحر درباره افزایش سالانه قیمت‌ها توضیح می‌دهد: اتحادیه هر چندسال یک بار قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و ما که به صورت قانونی و با تابلو و مجوز کار می‌کنیم نمی‌توانیم سالانه قیمت‌ها را بالا ببریم در حالی که با افزایش قیمت دلار تمام مواد آرایشی بشدت گران شده است.
چه در زمینه مو و چه در زمینه خدمات کاشت ناخن و مژه و تمام موارد دیگر با افزایش شدید قیمت کالا‌ها روبه‌رو بودیم در حالی که خدمات با قیمت‌های قبلی ارائه می‌شوند. در این بین آرایشگاه‌های بی‌تابلو که در منطقه غرب حدود ۸۰ درصد آرایشگاه‌ها را شامل می‌شوند با افزایش قیمت‌ها سود‌های چندین برابری دارند. البته چنین آرایشگاه‌های غیرمجازی اغلب تبلیغات بالایی در فضا‌های مجازی دارند و در خیلی موارد هم کار خوب ارائه نمی‌دهند.

وی درباره فشردگی کار‌های قبل از عید توضیح می‌دهد که امسال هم مانند سال‌های گذشته مشتری‌ها برای عید از همین حالا وقت رزرو کرده‌اند. شب‌های نزدیک عید تقریباً دو و سه شیفته کار می‌کنیم و همه وقت‌ها تقریباً در بهمن ماه پر می‌شوند.

این آرایشگر درباره تبلیغاتی که در زمینه صاف کردن مادام‌العمر مو‌ها این روز‌ها در فضای مجازی می‌شود، می‌گوید: مویی که روی آن کار شده ممکن است حالت مورد نظر و آن صافی و به قول معروف شلاقی بودن را داشته باشد، ولی با رشد مو‌های جدید دوباره حالت مجعد باز می‌گردد هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که بتوان جنس مو‌ها را تغییر داد.

کراتینه چند؟
مینا درباره کراتینه کردن هم برعکس خیلی از آرایشگر‌ها که آن را برای مو مفید می‌دانند توضیح می‌دهد: برای کراتینه کردن یا روش‌های پیشرفته‌ای که این روز‌ها به این حوزه وارد باشد باید مواد مرغوب استفاده شود به همین دلیل قیمت‌های این خدمات بسیار بالا است مثلاً کراتینه کردن موی کوتاه و کم حجم حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد، ولی در خیلی از آرایشگاه‌ها مواد خوب هم استفاده نمی‌شود و قیمت بالا هم دریافت می‌شود در حالی که اثر آن هم به مراتب ممکن است موقتی‌تر از آنی باشد که فکر می‌کنید.

به گفته متخصصان پوست و مو، مواد کراتینه بشدت به ریه‌ها آسیب می‌رسانند و فرد اگر مستعد بیماری‌های ریوی باشد ممکن است دچار مشکلات زیادی شود. به خاطر داشته باشید موی آسیب‌دیده هیچ درمانی ندارد و باید اجازه دهید مو‌ها رشد کرده و جایگزین شوند.

دکترسعید زحمتکش مقدم با اشاره به حجم بالای تبلیغات غیرواقعی در فضا‌های مجازی می‌گوید: تبلیغات در زمینه تقویت مو و ریشه مو با کمک جذب ویتامین به هیچ عنوان نمی‌توانند کارآیی داشته باشند، زیرا مو کلاً قابلیت جذب ویتامین را به حد لازم ندارد و با اصلاحاتی مانند ویتامینه کردن، فقط بافت مو نرم می‌شود و مو از خشکی درمی‌آید دقیقاً همان کاری که یک نرم کننده می‌کند این در حالی است که ۹۹ درصد تبلیغات می‌توانند کاملاً خطرآفرین باشند. بعضاً مراجعینی داشتم که در نتیجه استفاده از مواد نامرغوب در آرایشگاه دچار ریزش مو و کچلی شدید شده بودند.

این مشاور پوست، مو و زیبایی در ادامه توصیه می‌کند که به هیچ عنوان مردم نباید این تبلیغات گسترده را باور کنند بویژه در حوزه پوست؛ این روز‌ها حتی در برخی آرایشگاه‌ها بوتاکس هم انجام می‌شود. توجه داشته باشید انواع اعمال زیبایی مانند بوتاکس باید توسط پزشک آموزش دیده این حوزه انجام شود، زیرا انجام این اعمال در محیط‌های آرایشگاهی هم به لحاظ بهداشتی و هم از نظر استفاده از مواد نامرغوب می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد که حتی بعضاً قابلیت پیگیری قضایی هم ندارد. جالب اینجا است که در بسیاری موارد خدمات زیبایی در سالن‌های آرایشی با قیمتی به مراتب بالاتر از مطب‌ها ارائه می‌شود. متأسفانه زودباوری و اعتماد به تبلیغات می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

تتو و پیرسینگ، ممنوعه‌های آرایشگاهی
تتو، پیرسینگ و مدل موی جدیدی به نام دردلاک که نوعی بافت آفریقایی است در آرایشگاه‌هایی بدون مجوز و غیرمجاز انجام می‌شوند. هرکدام از این روش‌ها می‌توانند بسیار خطرناک باشند. ولی به دلیل شدت علاقه‌ای که بویژه در سنین نوجوانی و جوانی وجود دارد، این اعمال هم آمار بسیار بالایی از مراجعان را به خود اختصاص داده، اما آنچه در خصوص پیرسینگ (سوراخ کردن و نصب حلقه یا نگین روی لب، بینی، گوش، ناف و...) بسیار مهم است این است که به دلیل ممنوع بودن در آرایشگاه‌ها، چون در مکان‌هایی بی‌مجوز انجام می‌شوند معلوم نیست ابزار لازم از کجا تهیه می‌شود.
ابزار پیرسینگ باید از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی خریده شود، اما چون این لوازم در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بازار با قیمت بسیار پایین‌تر ارائه می‌شود احتمال این که فردی که پیرسینگ انجام داده به دلیل استفاده از ابزاری بی‌کیفیت و بدون استاندارد‌های بهداشتی دچار عفونت‌های شدید و حاد پوستی شود و ماه‌ها از مشکلات ناشی از آن رنج برد، بسیار بالا است.
پیرسینگ عملی است که باید در محیطی کاملاً بهداشتی انجام شود به همین دلیل هم به آرایشگاه‌ها مجوز انجام پیرسینگ داده نمی‌شود در زمینه تتو هم فقط برخی آرایشگاه‌ها مجوز دارند، از این رو به دلیل شمار زیاد افراد خواهان تتو و پیرسینگ، اغلب در مکان‌هایی بدون تابلو و مجوز و کاملاً ناشناخته این قبیل کار‌ها انجام می‌شوند. البته تتو‌های ابرو و چشم و لب در برخی آرایشگاه‌های با مجوز انجام می‌شود، اما تتوی بدن که این روز‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده در مکان‌هایی بدون مجوز و شاید زیر دست افرادی غیرحرفه‌ای انجام شود.
نرخ این قبیل خدمات هم که به نوعی کاملاً ممنوعه هستند نامعلوم هستند و متأسفانه در صورت بروز عوارض و عفونت که بیشتر به دلیل آلودگی ابزار و محیط ایجاد می‌شود، غیرقابل پیگیری قضایی و شکایت‌های قانونی است.

دردلاک را شاید خیلی‌ها هنوز در خیابان‌ها و مناطق شهری ندیده باشید، ولی این نوع مدل مو در بین دختران جوان و حتی پسران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و در بیشتر مواقع هم در آرایشگاه‌های معمولی انجام نمی‌شود و در مکان‌هایی خصوصی مانند جا‌هایی که تتو و پیرسینگ انجام می‌شوند، دردلاک می‌زنند.
این نوع بافت که با کمک مو‌ها و اکستنشن یعنی افزودن مو انجام می‌شود اگر توسط فردی غیرحرفه‌ای انجام شود ممکن است سبب ریزش شدید مو و در نهایت کچلی فرد مورد نظر شود تا جایی که ممکن است برای رسیدن به بهبودی فرد مجبور شود از ته مو‌های خود را بزند. جالب این که برخی پسر‌ها این روز‌ها علاوه بر موی سر ریش‌های خود را هم دردلاک می‌زنند!

چرا زن‌های ایرانی تغییرات چهره را دوست دارند؟
در فرهنگ ما بویژه وقتی صحبت از ازدواج به میان می‌آید، اولین فاکتوری که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، زیبایی است.
دکترافسر افشارنادری، جامعه‌شناس در زمینه این معضل جامعه می‌گوید: متأسفانه زنی که از نعمت زیبایی محروم باشد، نمی‌تواند به فکر ازدواج خوب و حتی پیدا کردن شغل خوب باشد. معیار زیبایی زن از گذشته در کشور ما وجود داشته در حالی که در کشور‌های دیگر توانمندی‌های زن و مرد اهمیت دارد.
در جوامع دیگر زیبایی، فاکتور مثبتی است، اما برای کسی که می‌خواهد مانکن، هنرپیشه یا ... باشد و برای دستیابی به مشاغل دیگر و حتی مقوله ازدواج به هیچ عنوان به زیبایی اهمیت داده نمی‌شود و تنها به توانمندی‌ها و درک افراد اهمیت داده می‌شود. در چنین جوامعی زن‌ها برای زیبایی بیشتر تلاش نمی‌کنند بلکه برای توانمند شدن تلاش می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، در کشور ما تبلیغات در زمینه بالا بردن میل افراد به زیبایی نقش بسیار داشتند، حتی ذهنیت افراد مذهبی هم در خیلی موارد به این سمت گرایش دارد به عنوان مثال فرد مذهبی معتقد است که زن باید خود را برای شوهرش زیبا کند و باید همیشه به زیباتر شدن خود فکر کند.

او در ادامه می‌افزاید: در این خصوص آرایشگاه‌های زنانه تبلیغات دائمی می‌کنند که همین تبلیغات موجب ایجاد انگیزه و میل به زیباترشدن در زنان می‌شود در حالی که در نهایت ممکن است فرد با مراجعه به آرایشگاه حتی زیباتر هم نشود و قبل از آن زیبایی بیشتری داشته باشد، اما چنان تحت تأثیر تعریف و تمجید‌های غیرواقعی آرایشگر و کارکنان قرار می‌گیرد که با انکار واقعیت تصور می‌کند که به راستی زیباتر شده است. این افراد حتی آیینه را هم باور ندارند. در حالی که ما باید خود را در آیینه خود ببینیم دلیل همه این احساسات غلط در زنان، نبودن و یا پایین بودن میزان اعتماد به نفس است.

افشارنادری با اشاره به این که باید میزان اعتماد به نفس را در زنان جامعه افزایش دهیم بیان می‌کند: باید با استفاده از تبلیغات و نشان دادن زنانی که بی‌آرایش و در حالی که مایل نیستند با آرایش زیبایی خود را بالا ببرند، فرهنگ غلطی را که بین زنان جا افتاده به تدریج تغییر دهیم. البته در حال حاضر با افزایش سفر‌های ایرانی‌ها به خارج از کشور و دیدن افرادی که بدون زیبایی‌هایی که حاصل از رنگ کردن مو و آرایش‌های آنچنانی است، در کار و زندگی اجتماعی و خانوادگی موفق هستند و تنها به توانمندی‌های خود تکیه می‌کنند، تعداد افرادی که تمایل به ساده بودن دارند نیز افزایش یافته است.

وی در خاتمه می‌افزاید: به اعتقاد من با روند سریع رشد تکنولوژی و افزایش تبلیغات در این حوزه می‌توان در عرض حدود ۵ سال از میزان تمایل شدید زنان به مراجعه به آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی تا اندازه زیادی کاست؛ و این امر یعنی ارتقای اعتماد به نفس در زنان ایران زمین.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید