توهين‌ قومی و نژادی را ممنوع كنيم

عباس عبدی در مقاله ای در اعتماد با گلایه از این که به نظر می‌رسد دستگاه نظارتی دولتی آنقدر غرق در برخی نظارت‌های سیاسی بر رسانه‌های غیررسمی است كه یكی از مهم‌ترین زمینه‌های تخلف را نادیده می‌گیرند؛ تخلفی كه به مرور زمان تبدیل به یك فرهنگ مبتذل و مخرب می‌شود. این فرهنگ ناهنجار چیزی نیست جز توهین به اقوام و نژادها و ادیان و مولفه‌های مشابه متمایز‌كننده انسان‌ها.

کد خبر : ۶۸۸
بازدید : ۱۳۰۴
فرادید | عباس عبدی در مقاله ای در اعتماد با گلایه از این که به نظر می‌رسد دستگاه نظارتی دولتی آنقدر غرق در برخی نظارت‌های سیاسی بر رسانه‌های غیررسمی است كه یكی از مهم‌ترین زمینه‌های تخلف را نادیده می‌گیرند؛ تخلفی كه به مرور زمان تبدیل به یك فرهنگ مبتذل و مخرب می‌شود. این فرهنگ ناهنجار چیزی نیست جز توهین به اقوام و نژادها و ادیان و مولفه‌های مشابه متمایز‌كننده انسان‌ها.

نویسنده جامعه شناس با اشاره به این که اگر آلودگی‌های محیط زیستی تبدیل به یكی از مشكلات و مسائل مهم ما شد، به دلیل بی‌توجهی در گذشته بوده، اكنون نیز تردید نباید داشت كه در سال‌های نه‌چندان طولانی با مسائل قومی و مذهبی مواجه خواهیم شد؛ مسائلی كه امروز قابل حل است، ولی معلوم نیست كه فردا هم قابل حل باشد. گره‌هایی است كه امروز با دست و به سادگی قابل باز شدن است ولی معلوم نیست كه فردای روزگار با دندان هم بتوان بازشان كرد.

مقاله اعتماد ابراز تاسف کرده که در ایران واكنش‌های چه در عرصه حكومتی و چه در عرصه مدنی و حتی روشنفكری در این زمینه بسیار كم‌رنگ است. تاسف‌بارتر اینكه در گذشته برخی از پیشگامان روشنفكری خودشان آتش‌بیار این معركه بودند. چندی پیش یكی از دست‌اندركاران، اوباما را كاكاسیاه نامید كه آشكارا توهین نژادی است و اگر در جامعه پیشرفته بود، تبعات سنگینی متوجه او می‌شد.

عبدی نوشته "بنابراين پيشنهاد موكد اين است كه براي مقابله با شكل‌گيري و رسوب اين فرهنگ و رفتار زننده، قانون متناسبي در نفي هرگونه تحقير و توهين (غيرشخصي) تدوين و از آن مهم‌تر اينكه با قاطعيت اجرا شود."

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید