جزییاتی جدید از قاتل جنایت نیوزیلند

جزییاتی جدید از قاتل جنایت نیوزیلند

به نظر می‌رسد که این قاتل استرالیایی سرشار از نفرت نسبت به مسلمانان بوده و با کسانی که پیش از این دست به کشتار مسلمانان زده بودند، همذات‌پنداری می‌کرده است.

کد خبر : ۶۸۸۷۷
بازدید : ۱۷۲۷۱
جزییاتی جدید از قاتل جنایت نیوزیلند
برنتون هرسیون ترنت، مرد ۲۸ساله استرالیایی صبح روز شنبه به‌عنوان مظنون اصلی حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند در نخستین دادگاه خود حاضر و در حضور قاضی دادگاه، تفهیم اتهام شده است.
ترنت درحالی‌که با دستبند و ملبس به لباس سفید زندان در دادگاه حاضر شده بود، سعی داشت تا با حرکات محدود دست و انگشتان خود پیام‌هایی را از طریق دوربین عکاسان حاضر در دادگاه مخابره کند.

نشانه اولی که ترنت با دست راست خود نشان داد شبیه علامت اوکی (بسیار خوب) در فرهنگ انگلیسی‌زبانان است، ولی برخی مفسران این ژست او را به نشانه «سوپرمَن سفیدپوست» تعبیر کرده‌اند.
علامتی که با حلقه‌کردن دو انگشت شست و نشانه، حرف پی انگلیسی که حرف آغازین کلمه پاوِر (قدرت) را نشان می‌دهد و شکل عمودی سه انگشت دیگر تداعی‌کننده حرف دَبِلیوست که حرف اول کلمه وایت به معنای سفید است.
حرکت دیگری که برنتون هرسیون ترنت در دادگاه نشان داد، مشت‌کردن دو دستش و به هم چسباندن آن‌ها بود. درباره این حرکت برخی رسانه‌ها معتقدند که او خواسته یکی از طنز‌هایی را که اخیر در بین مردم نیوزیلند در شبکه‌های اجتماعی رایج شده است، یادآوری کند.
مظنون اصلی این حمله پیشتر و از طریق شبکه‌های اجتماعی خود را یک مدافع افراطی حقوق سفیدپوستان معرفی کرده بود. نخستین دادگاه ترنت به دلایل امنیتی غیرعلنی برگزار شد و دادگاه دوم او قرار است در تاریخ پنجم آوریل (۱۶ فروردین‌ماه) برگزار شود.

روی سلاح تروریست نیوزیلندی چه عباراتی نوشته شده بود؟
همچنین در برخی از شبکه‌های اجتماعی عکسی از اسلحه این قاتل منتشر شده که روی آن عباراتی با رنگ سفید نوشته شده است. عباراتی نظیر:
آنتون لوندین پیترسون: قاتل دو کودک مهاجر در سوئد.
اسکندر بک: فرمانده آلبانی که علیه دولت عثمانی شورش کرد.
الکساندر بیسونت: قاتل ٦ مسلمان در مسجدی در کانادا در سال ۲۰۱۷ میلادی.
مارک آنتونیو براگادینو: فرمانده ونیزیایی که عهدنامه با عثمانی را شکست و اسرای عثمانی را کشت.
شارل مارتل: فرمانده ارتش فرانکی‌ها که در نبرد بلاط‌الشهدا ارتش مسلمانان را شکست داد.
به نظر می‌رسد که این قاتل استرالیایی سرشار از نفرت نسبت به مسلمانان بوده و با کسانی که پیش از این دست به کشتار مسلمانان زده بودند، همذات‌پنداری می‌کرده است.
همچنین طبق گزارش‌ها، عامل حمله تروریستی روز جمعه به نمازگزاران در نیوزیلند، ١٠ دقیقه قبل از این حمله مرگبار در ایمیلی برای نخست‌وزیر این کشور از قصدش برای انجام این حمله صحبت کرده بود. شبکه «الجزیره» در خبری فوری گزارش داد که «برنتون ترنت» یکی از عوامل حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند، ۱۰ دقیقه قبل از این حمله، به «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند ایمیل زده و در آن از قصدش برای انجام این حمله سخن گفته بود.
ترنت که عقایدی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه دارد، تأکید کرده که او این حمله را از دو‌سال قبل طراحی کرده بود و تصمیم به حمله به مسجد النور را سه ماه قبل گرفت.
دیروز، اما روز تدفین برخی از جان‌باختگان این جنایت بود. نخست‌وزیر نیوزیلند در جریان بازدید خود از مرکز پناهجویان کنتربری در شهر کرایست‌چرچ و برای ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حجاب گذاشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید