قیمت دلار و سکه چقدر رشد کرد؟

به‌دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی، اونس طلا تغییر قیمتی خاصی نداشت و در نتیجه می‌توان گفت: محرک اصلی رشد سکه، افزایش قیمت دلار بوده است.

کد خبر : ۶۸۹۷۰
بازدید : ۹۵۶۳
دیروز قیمت دلار با تکیه بر متغیر‌های بیرونی از سطح ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومانی عبور کرد. در اولین روز کاری بازار ارز پس از تعطیلات نوروز، شاخص بازار ارز ۷۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۴۷۰ تومان رسید. این درحالی بود که در ساعات ابتدایی روز بعضا دلار در میان برخی معامله‌گران با قیمت‌های بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز معامله شد.
همسو با رشد قیمت اسکناس آبی آمریکایی، سکه تمام بهار آزادی نیز موفق به شکست کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی شد.
دیروز سکه ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان قرار گرفت. رشد بهای فلز گرانبهای داخلی در شرایطی به ثبت رسید که به‌دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی، اونس طلا تغییر قیمتی خاصی نداشت و در نتیجه می‌توان گفت: محرک اصلی رشد سکه، افزایش قیمت دلار بوده است.

در این میان، به گفته فعالان دو عامل بیرونی زمینه‌ساز رشد قیمت دلار در بازار داخلی شد. اولین عامل رشد نرخ حواله درهم و عبور مقطعی آن از مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود.
دیروز بعدازظهر برخی از معامله‌گران از بسته شدن قیمت حواله درهم روی عدد ۳ هزار و ۶۹۰ تومان خبر دادند. با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی با توجه به نرخ برابری درهم به دلار در بازار‌های جهانی می‌توانست بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.
به گفته برخی بازیگران باتجربه ارزی، معامله‌گران داخلی در همان ساعات ابتدایی روز با رصد نرخ حواله درهم، تخمینی از قیمت دلار در بازار داخلی به دست می‌آورند و بعضا براساس آن موقعیت خرید یا فروش خود را تنظیم می‌کنند. به‌عنوان مثال، دیروز ارزش حواله درهم خیلی زود در همان ابتدای روز به ۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

معامله‌گران داخلی این عدد را در نرخ برابری درهم به دلار یعنی عدد ۶۷/ ۳ ضرب کردند و عدد ۱۳ هزار و ۵۷۹ تومان به دست آمد که تخمینی از قیمت دلار بازار داخلی براساس متغیر درهم بود.
با توجه به این تخمین قیمتی، معامله‌گران داخلی خرید‌های خود را افزایش دادند، ولی با وجود عبور مقطعی شاخص ارزی از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، عرضه بازارساز به اندازه‌ای بود که موجب شد قیمت دلار در نهایت زیر مرز ۱۳هزار و ۵۰۰ تومانی و روی عدد ۱۳ هزار و ۴۷۰ تومان به کار خود پایان دهد.
در واقع عرضه بازارساز تا حدی ضربه‌گیر رشد نرخ حواله درهم شد. دیروز صرافی ملی در همان ابتدای روز قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان را به‌عنوان نرخ فروش دلار اعلام کرد.
این صرافی از تاریخ ۸ فروردین قیمت دلار را به این عدد میخکوب کرده و هیچ تغییری بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز مشاهده نشده است. به گفته فعالان، بازارساز به احتمال زیاد ممکن است در روز‌های آتی برای مقابله با تحرکات نوسانگیران این عدد را دچار تغییر کند.

دومین متغیری که از نظر فعالان تا حدی در افزایش خرید‌های ارزی اثر داشت، اعلام احتمال تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا توسط برخی رسانه‌های خبری بیگانه و برجسته‌سازی آن در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران بود.
البته عده‌ای از فعالان باور داشتند، قیمت دلار در روزی که تحت تاثیر دو متغیر افزایشی قرار داشت، توسط بازارساز مدیریت شد. از نظر آنها، این موضوع نشان‌دهنده قدرت بازارساز بود و نشان می‌دهد او قادر است که نوسانات قیمتی در سال جدید را با قدرت بیشتری مدیریت کند.
مشاهدات میدانی نیز حاکی از آن بود که تقاضای خرد تا حدی در روز اول پس از تعطیلات در بازار حاضر شده بود، ولی از آن سو سمت عرضه پاسخگوی تقاضا بود و همین عامل نیز موجب می‌شد که قیمت دچار تکانه‌های شدید نشود.

دیروز صف چندانی در برابر صرافی‌های منتخب وجود نداشت، ولی در خیابان فردوسی دلالان خرد حضور داشتند که بیشتر قیمت‌های بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان را برای فروش دلار پیشنهاد می‌کردند. این در حالی بود که صرافی‌های منتخب بازارساز قیمت فروش خود را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان درج کرده بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید