اسپاهای لاکچری نفت خام؛ معجزه‌ای برای سلامتی!

اسپاهای لاکچری نفت خام؛ معجزه‌ای برای سلامتی!

او در نفتی که قدری بیش از دمای بدن گرم شده ۱۰ دقیقه قرار می‌گیرد و بعد از پایان آن یکی از خدمه نفت قهوه‌ای را از پوست او پاک می‌کند و او را برای دوش گرفتن می‌فرستد.

کد خبر : ۶۹۱۶۵
بازدید : ۱۵۵۷۰
نفت خامی که برای سلامتی معجزه می‌کند!
فرادید| سولفیا که تا گردن در مایعی تیره و چسبناک غرق است، لبخند رضایت بر لب دارد و باور دارد که این مادۀ بدبو بیماری دردناکش را دوا خواهد کرد.

به گزارش فرادید به نقل از AFP، سولفیا زنی روس و ۶۰ و چندساله است که به شهر نفتالان در شمال غرب آذربایجان سفر کرده به این امید که حمام‌های نفت خام در یک آسایشگاه محلی به سال‌ها رنجی که از بیماری مفاصل به نام پلی‌آرتریتیس برده، پایان دهد.

در حالی که بوی روغن موتور همه جا را فرا گرفته، با خوشحالی می‌گوید: "این بسیار خوشایند است."

او برهنه در نفتی که قدری بیش از دمای بدن گرم شده ۱۰ دقیقه قرار می‌گیرد و بعد از پایان آن یکی از خدمه نفت قهوه‌ای را از پوست او پاک می‌کند و او را برای دوش گرفتن می‌فرستد.

سولفیا که از اهالی تاتارستان روسیه است، می‌گوید که او و دوستانش "مدتهاست که آرزوی سفر" به نفتالان را برای درمان داشته‌اند.

اقامتگاه و اسپای نفت در قفقاز که سرشار از نفت است، با وجود نزدیکی به قره‌باغ که مورد مناقشۀ آذربایجان و ارمنستان است، همچنان بازدیدکنندگانی را به سوی خود جذب می‌کند.
نفت خامی که برای سلامتی معجزه می‌کند!

سولفیا پس از ده روز حمام کردن در نفت خام می‌گوید که "بسیار بهتر" شده و حتی از دارو‌هایی که ۱۲ سال است برای پلی‌آرتریتیس مصرف می‌کند، کاسته است.

روفات، یک روزنامه‌نگار ۴۸ سالۀ آذربایجانی و از اعضای حزب اپوزیسیون که در آسایشگاه "سحرلی" مشغول درمان است، می‌گوید: "این هدیه‌ای از سوی خداست."

ذخایر عظیم نفت آذربایجان در میانۀ قرن نوزدهم کشف شدند، و این منطقه را که در آن زمان بخشی از امپراطوری روسیه محسوب می‌شود را به یکی از اولین نقاط جهان که در آن تولید نفت به صورت تجاری صورت گرفت، بدل کردند.

صادرات نفت به بازار‌های سراسر جهان، بزرگترین بخش اقتصاد آذربایجان است، اما نفت خامی که از ذخایر زیرخاکی نفتالان استخراج می‌شود، برای استفادۀ تجاری مناسب نیست.
در عوض از نفت محلی برای درمان بیماری‌های عضلانی، پوست و استخوان و همچنین مشکلات زنان و اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس افسانه‌ای که کارکنان اسپا در هر فرصتی برای مشتریان آن را بازگو می‌کنند، خواص درمانی "نفت معجزه‌آسای" نفتالان به صورت تصادفی وقتی کشف شد که شتری که در حال مرگ در نزدیکی استخری از نفت رها شده بود، سلامت خود را بازیافت.

شهر کوچک نفتالان حدود ۳۰۰ کیلومتر از باکو، پایتخت، فاصله دارد و در دهۀ ۱۹۲۰ به یک آسایشگاه سلامت و درمان محبوب برای شهروندان شوروی بدل شد.

فابیل عزیزف، از پزشکان آسایشگاه سحرلی، در حالی که زیر عکسی از الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان نشسته، می‌گوید: "در گذشته، وقتی که هیچ هتل یا آسایشگاهی وجود نداشت، مردم به نفتالان می‌آمدند و نزد محلی‌ها ساکن می‌شدند. اما با گذشت زمان، آسایشگاه‌ها ساخته شد و روش‌های درمانی توسعه یافت."
نفت خامی که برای سلامتی معجزه می‌کند!
فواید محل بحث
برخی متخصصان هشدار می‌دهند که این روش می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.

مریم امیدی، روزنامه‌نگار سابق، در سال ۲۰۱۷ کتابی در رابطه با آسایشگاه‌های دوران شوروی نوشته در بریتانیا به چاپ رسیده و در آن آمده است: "با وجود داستان‌هایی از که تجارب شفا گرفتن در گذشته نقل می‌شود، پزشکان غربی استفاده از نفت خام را برای مقاصد پزشکی و درمانی محکوم می‌کنند و آن را احتمالاً سرطان‌زا می‌دانند."

در واقع، تقریباً ۵۰ درصد نفت نفتالان را نفتالن که مادۀ سرطان‌زای موجود در دود سیگار است و گلولۀ نفتالین که مقادیر زیاد آن می‌تواند به گلوبول‌های قرمز خون آسیب وارد کرده یا آن‌ها را نابود کند، تشکیل می‌دهند.

اما پزشکان و بیماران در نفتالان هر نوع بدگویی در رابطه با آن را رد می‎کنند و حتی موزه‌ای در آسایشگاه وجود دارد که در آن عصا‌های بیمارنی که از بیماریشان نجات یافته‌اند به نمایش گذاشته شده‌اند.
نفت خامی که برای سلامتی معجزه می‌کند!

"صدای گلوله"
نفتالان در دوران رونقش در دهۀ ۱۹۸۰، سالانه ۷۰۰۰۰ بازدیدکننده داشت.

اما در سال ۱۹۸۸، جنگی خونین با ارمنستان برای کنترل منطقۀ جدایی خواه ناگورنی قرباغ آذربایجان رخ داد. این منطقه در سال ۱۹۹۱ به صورت یکطرفه از آذربایجان اعلام استقلال کرد.

این جنگ منجر به از دست رفتن جان ۳۰۰۰۰ نفر از هر دو طرف شد و صد‌ها هزار نفر مجبور به فرار از خانه‌هایشان کرد.

یک توافق آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ به خصومت‌ها پایان داد، اما این دشمنان قسم‌خورده هنوز به یک توافق صلح قطعی دست نیافته‌اند و در طول این مرز ناآرام، آتشباری‌های گاه و بی‌گاه زیادی رخ می‌‍دهد.

در طول جنگ، آسایشگاه‌های نفتالان، که چند کیلومتری از جبهه فاصله دارند، به بیمارستان‌هایی برای سربازان زخمی و اقامتگاه موقت برای پناهجویان تغییر کاربری دادند.

در بیش از دو دهۀ اخیر، مسئولان آذربایجانی سعی کرده‌اند تا شهرت نفتالان به عنوان یک اقامتگاه درمانی دوباره مطرح کنند.

آنها، پناهجویان را در دیگر مناطق اسکان دادند، و آسایشگاه‌های فرسودۀ دوران شوروی را تخریب کرده و ساختمان‌های توریستی تازه ساختند.

نفتالان مدرن، ترکیبی است از اسپا‌های مثلاً لاکچری که در آن یک دورۀ درمان یک هفته‌ای حدود ۱۰۰۰ یورو خرج دارد و آسایشگاه‌های بی‌آلایشی که یک هفته درمان در آنها، ۱۰۰ یورو خرج برمی‌دارد.

درگیری قرباغ گرچه دور از دیدرس است، اما مهمانان همچنان به شکل آزاردهنده‌ای خود را نزدیک به درگیری نظامی حس می‌کنند.

یکی از کارکنان اسپای مجللی به نام "قرباغ" می‌گوید که در یکی از دوره‌های اخیر درگیری که در آوریل ۲۰۱۶ اتفاق افتاد: "صدای تیر‌ها را می‌شنیدیم." و فوری اضافه می‌کند که: "ولی همه ماندند."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید