چند آمار در ارتباط با استفاده از ویپ در سطح جهان

این آمارها نشان می‌دهند که مصرف ویپ زیاد است و ظاهراً مردم استقبال خوبی از آن کرده‌اند. در ادامه به همراه یک‌دیگر مروری بر بحث‌هایی که در باب مضرات ویپ‌ها وجود دارد انجام خواهد شد و بیش‌تر در مورد ضررهای سیگار الکترونیکی صحبت می‌شود.

کد خبر : ۷۰۰۱۳
بازدید : ۹۶۲۲

آمارها نشان می‌دهند که مصرف ویپ زیاد است و ظاهراً مردم استقبال خوبی از آن کرده‌اند. بسیار بر این عقیده هستند که مصرف ویپ به‌نسبت مصرف سیگار تنباکویی از مضرات کم‌تری برخوردار است و حتی گفته می‌شود استفاده از ویپ می‌تواند تا 95 درصد کم‌تر از سیگار تنباکویی ضرر داشته باشد.

استفاده از ویپ چه در سطح ایران و چه در سطح جهان نسبت به چند سال پیش افزایش یافته و همین امر موجب شده که بسیاری این سوال را مطرح کنند که به‌راستی ضرر ویپ چیست؟

آیا استفاده از ویپ نسبت به سیگار با مضرات کم‌تری همراه است؟ از همین روست که در سال‌ها و ماه‌های اخیر تحقیقات زیادی برای این امر انجام شده‌اند. نکته‌ای که وجود دارد این است که دقیقاً و با ضرس قاطع نمی‌توان گفت که ویپ چه مضراتی برای بدن به همراه دارد، اما چیزی که بسیاری از محققان و بسیاری از سازمان‌های پژوهشی آن را باور دارند این است که استفاده از ویپ نسبت به سیگار ضرر کم‌تری دارد. این نکته در ادامه مورد بحث قرار گرفته می‌شود و دلیل این قضیه بیان می‌شود.

سایت نشت آپ که مرجع فروش انواع دستگاه ویپ و سیگار الکترونیکی در ایران است، در مقاله ای از وبلاگ خود سیگار الکترونیکی را اینطور تعریف کرده است : «سیگار الکترونیکی Electronic Cigarette وسیله‌ی الکترونیکی دستی است که استفاده از آن می‌تواند حالت سیگار کشیدن را شبیه‌سازی کند. این وسیله به طور ساده از یک مایع برخوردار است و با گرم‌شدن این مایع یک بخار تولید شده که فرد این بخار را استنشاق می‌کند. مایع سیگار الکترونیکی به طور معمول از مقداری نیکوتین، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین و طعم‌دهنده برخوردار است، هرچند که مایع‌هایی نیز وجود دارند که کاملاً فاقد نیکوتین هستند.»

چند آمار در ارتباط با استفاده از ویپ در سطح جهان

- 3.2 درصد بزرگسالان در کشور آمریکا در سال 2016 از ویپ استفاده می‌کرده‌اند.

- این مقدار برای سال 2017، 2.8 درصد است.

- پر استفاده‌ترین نوع دخانیات در کشور آمریکا در میان نوجوانان، ویپ است. از سال 2011 تا 2015 استفاده از ویپ در میان نوجوانان آمریکایی بیش از 900 درصد افزایش داشته است.

- در سال 2016، بیش از 2 میلیون از دانش‌آموزان مقطع متوسطه از ویپ استفاده کرده‌اند. اما در سال 2018 مشخص شد که این مقدار به 3.6 میلیون رسیده است.

- 40 درصد از افراد 18 تا 24 ساله‌ای که در آمریکا از ویپ استفاده کرده‌اند، هیچ زمان هیچ نوع سیگاری نکشیده بوده‌اند. اما جالب آن که در سال 2015 دریافته شده که از میان افراد 45 سال به بالایی که از ویپ استفاده می‌کرده‌اند فقط 1.3 درصدشان هیچ زمان سیگار استفاده نکرده‌اند.

این آمارها نشان می‌دهند که مصرف ویپ زیاد است و ظاهراً مردم استقبال خوبی از آن کرده‌اند. در ادامه به همراه یک‌دیگر مروری بر بحث‌هایی که در باب مضرات ویپ‌ها وجود دارد انجام خواهد شد و بیش‌تر در مورد ضررهای سیگار الکترونیکی صحبت می‌شود.

- تقریبا 2.9 میلیون نفر در کشور انگلستان از سیگارهای الکترونیکی و ویپ استفاده می‌کنند که از این میان 1.5 میلیون نفر سیگار را کاملا ترک کرده‌اند.

- در ماه ژولای 2017 گروهی از محققان از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا تحقیقات انجام شده در مورد روش‌های ترک سیگار از سال 2001 تا 2015 را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داد که میزان ترک سیگار طی سال‌های 2014 و 2015 نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قابل توجه 1.1 درصدی مواجه بوده است.

در آمریکا هر چند به سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک فرآورده بد از سیگارهای تنباکویی نگاه می کنند، اما انجمن قلب آمریکا موضع نسبتا محتاطانه نسبت به عموم مردم کشور در مورد سیگارهای الکترونیکی اتخاذ کرد. این انجمن در بیانیه 20 صفحه ای که در سال 2014 منتشر شد، پیشنهاد کرد که انواع جویس و ایجوس ویپ و سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای تنباکو خطرات کمتری دارد و ویپینگ می‌تواند به افراد برای ترک سیگار کمک کند. در اینجا بخشی از این گزارش ذکر می شود: «سیگار الکترونیکی مضرات چندگانه تنباکو و بیماری‌های بالقوه که توسط تنباکو می‌تواند به وجود آید را ندارند یا در سطح خیلی کمی دارند... همچنین اگر افراد سیگاری از سیگارهای الکترونیکی به جای تنباکو استفاده کنند، فرصتی برای کاهش صدمات زیست محیطی فراهم می شود.»

سازمان CASAA که سازمانی جهانی برای راه‌های جایگزین سیگار محسوب می‌شود، به تازگی آمار جدیدی را منتشر کرده که بیش از 11 هزار نفر از افراد توانسته‌اند با استفاده از دستگاه ویپ، سیگار را کاملا ترک کنند.

در هر حال، ترک سیگار توسط دستگاه‌ ویپ کاملا ممکن است. بسیاری از تجربه‌های افراد در دنیای اینترنت منتشر نمی‌شوند و آمار 11 هزار نفری را می‌توان نمونه‌ی کوچکی از مصرف‌کنندگان ویپ دانست که سیگار را ترک کرده‌اند. بنابراین، با چنین آماری دستگاه‌های ویپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. پس در ادامه نگاهی عمیق‌تر به آمار و ارقام منتشر شده انداخته می‌شود.

تحقیقی که در سال 2016 در قاره اروپا صورت گرفت، نشان داد که بیش از 15 میلیون نفر با استفاده از سیگارهای الکترونیکی و خرید انواع دستگاه ویپ موفق به کاهش یا ترک کامل سیگار شده‌اند. آماری مشابه در کشور آمریکا نیز حاکی از این موضوع بوده که بیش از 52 درصد از مصرف کنندگان دستگاه ویپ موفق به ترک سیگار شده‌اند.

مزایا و مضرات دستگاه ویپ:

  • از مزایای دستگاه ویپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • هیچ‌گونه سوخت مستقیمی صورت نمی‌گیرد؛ در نتیجه ماده‌ی سمی وارد بدن نمی‌شود؛
  • بوی بد سیگار را ندارد؛
  • اطرافیان از دود آن آسیب نمی‌بینند؛
  • فاقد مواد شیمیایی نظیر آمونیاک است که معمولا برای تنباکو استفاده می‌شود؛
  • ایجوس‌ها به همراه مقادیر مختلف نیکوتین موجود هستند و مصرف نیکوتین توسط کاربر کاملا کنترل می‌شود؛
  • ویپینگ بسیار ارزان‌تر از سیگار است؛
  • تنوع در مدل دستگاه‌ها و تکنولوژی ساخت
  • تنوع بیشتر در طعم و مزه‌های جویس ویپ

از مضرات دستگاه ویپ نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شامل نیکوتین
  • استفاده از برخی دستگاه‌ها پیچیدگی خاص خود را دارد؛
  • برخی افراد به نیکول موجود در کویل حساسیت دارند؛
  • برخی از افراد در کنار دستگاه ویپ راحت نیستند؛
  • عوارض جانبی ویپ نظیر خشک شدن دهان در برخی از موارد

نتیجه گیری

هنگامی که بین سیگارالکترونیکی و ویپ مقایسه‌ای انجام می‌شود، باید جنبه‌های مختلفی را در این مقایسه در نظر گرفت. در نگاهی بزرگ‌تر، تنها چیزی که بر روی استفاده از ویپینگ کمی سایه می‌اندازد و مقاومت ایجاد می‌کند، اثرات دراز مدت استفاده از آن است که فعلا به صورت دقیق مشخص نیست و فقط گذشت زمان و تحقیقات علمی بیشتر می‌تواند آن را حل کند.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به بلاگ نشت آپ به آدرس blog.nashtup.com مراجعه کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید