آذرخش مرگبار در روستاها

آذرخش مرگبار در روستاها

شیوا یکی از قربانیان همان حادثه است، ‏دختر ٢٠ ساله‎ای که جمعه ١٥ اردیبهشت، در اثر صاعقه جانش را از دست داد. او همراه با مادر‏بزرگش در روستای دیشموکی در شهرستان کهگیلویه زندگی می‌کرد.

کد خبر : ۷۰۲۰۰
بازدید : ۱۲۳۹۹
آذرخش مرگبار در روستا‌ها همچنان قربانی می‌گیرد
قربانیان صاعقه در کشور رو به افزایش است. بنابراعلام اورژانس فقط از ١٨ اردیبهشت‌ماه ‏تاکنون ٢٠ نفر در اثر برخورد صاعقه جانشان را از دست داده‌اند. از ابتدای‌سال جاری با توجه به ‏رشد بی‌سابقه بارش‌ها در نقاط مختلف کشور، این پدیده جوی هم بیش از پیش خطر آفرین شده ‏است
همین سه‌شنبه شب بود که رعدوبرق‌های هولناکی آرامش را از ساکنان پایتخت ربود. ‏صاعقه‌های ممتد همراه با بارش شدید باران و وزش باد که چند ساعتی میهمان آسمان تهران بود. ‏حالا تصور کنید که این پدیده طبیعی در شهر‌های کوچک و روستا‌ها چقدر می‌تواند خطرناک باشد. ‏آمار‌ها هم نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان صاعقه از جمعیت روستایی هستند و بیشتر افرادی آسیب ‏می‌بینند که در هنگام وقوع رعد وبرق در فضای باز و بی‌سرپناه قرار دارند.

ماجرای صاعقه‌های مرگبار از همان روز‌های ابتدایی فروردین ماه شروع شد. از همان بارش‌های ‏سیل آسا که نقاط مختلف ایران را در برگرفت. اما آن روز‌ها شدت سیل و حجم آب‌های روان و ‏حواشی آن به قدری بود که کمتر کسی به صاعقه، خطرات و آسیب‌دیدگان احتمالی آن توجه می‌‏کرد.
اما با فروکش کردن سیل تازه سر و کله رعد و برق‌های بهاری پیدا شد. شدت این آذرخش‌‏های مرگبار، اما در نیمه اردیبهشت‌ماه بود. به‌طوری که فقط در روز جمعه ١٥ اردیبهشت‌ماه ٦ ‏نفر در کشور جانشان را از دست دادند و ١٥ نفر هم مصدوم شدند.
بیشترین تلفات آن روز هم در ‏شهرستان سلفچگان استان قم با ٢ کشته و ١٠ زخمی بود. شیوا یکی از قربانیان همان حادثه است، ‏دختر ٢٠ ساله‎ای که جمعه ١٥ اردیبهشت، در اثر صاعقه جانش را از دست داد. او همراه با مادر‏بزرگش در روستای دیشموکی در شهرستان کهگیلویه زندگی می‌کرد.
این دختر همراه با یکی از ‏دوستانش به بالای بام آغل گوسفندان رفته بود که صاعقه جانش را گرفت. شدت این رعدوبرق به ‏حدی زیاد بود که دوستش هم از بالای بام به پایین افتاد و پایش شکست. اما ماجرای قربانیان ‏صاعقه به همان یک مورد ختم نشد و ٥ نفر دیگر هم در استان‌های مرکزی، مازندران، خراسان ‏رضوی و شمالی و استان قم جانشان را از دست دادند. ‏

حالا، اما سخنگوی سازمان اورژانس از جان باختن ۲۰ نفر در چند روز اخیر به دلیل برخورد صاعقه ‏خبر داده است. به گفته مجتبی خالدی از تاریخ ١٨ تا ٣١ اردیبهشت‌ماه ٩٨ به علت سوانح جوی ‏سیل، صاعقه و طوفان در استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، خراسان رضوی و ‏جنوبی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه، کردستان، فارس، خوزستان، کرمان، لرستان، ‏مرکزی، کهگیلویه و بویر احمد ٢٠ نفر جانشان را از دست دادند.
بررسی اجمالی جان باختگان ‏نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان این حوادث از ساکنان مناطق روستایی و عشایری کشور بوده‌اند. ‏درست مثل مرتضی از روستای مهدی آباد سرخس که همراه با مراد برای چرای گوسفندان به ‏ارتفاعات رفته بود، اما صاعقه جانش را گرفت. مرتضی ٢٤ ساله همراه تعدادی از گوسفندان بالای ‏تپه بود که هوا خراب شد، بعد هم چند رعد و برق که یکی از آن‌ها به او برخورد کرد. همزمان مراد ‏هم که در پایین تپه بود در اثر برخورد صاعقه بشدت زخمی شد.
مرتضی در دم و در همان ‏بالای تپه جان سپرد، مراد، اما به گوشه‌ای افتاد. مراد ٤٢ ساله پا و صورتش سوخته بود. شدت ‏صاعقه تلفن همراه هر دو نفر آن‌ها را از کار انداخته بود و همین شد تا مراد برای پیدا کردن کمک با ‏آن حال چند ساعتی را پیاده‌روی کند
خودش می‌گوید حدود ساعت ١٢ شب این حادثه رخ داد ‏و او پس از چند ساعت پیاده‌روی خودش را به عشایر منطقه رساند و با کمک آن‌ها و نیرو‌های اورژانس به بیمارستان منتقل شد. ‏
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید