انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟

با توجه به زیان‌هایی که آفتاب و اشعه‌های آن روی پوست دارد استفاده از ضد آفتاب امری اجتناب ناپذیر است، زیرا آفتاب مهم‌ترین عامل پیری در پوست است و اگر از پوست در مقابل آفتاب محافظت نکنید دچار پیری زودرس خواهید شد.

کد خبر : ۷۰۵۲۹
بازدید : ۲۲۷۱
ضد آفتاب‌ها یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های مراقبت پوست محسوب می‌شوند که استفاده از آن‌ها در فصل‌های بهار و تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در صورتی که سلامت و جوانی پوست تان برایتان مهم است باید بدانید که استفاده از ضد آفتاب را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید. ضد آفتاب‌ها انواع گوناگونی دارند مثل کرمی، اسپری، فلویید و …، اما بهترین ضد آفتاب برای نوع پوست شما چیست؟ کسانی که پوست حساس دارند ممکن است به انواع خاصی از ضد آفتاب واکنش نشان دهند و یا استفاده از ضد آفتاب نا مناسب می‌تواند سبب ایجاد آکنه در پوست‌های مستعد آکنه شود.

با توجه به زیان‌هایی که آفتاب و اشعه‌های آن روی پوست دارد استفاده از ضد آفتاب امری اجتناب ناپذیر است، زیرا آفتاب مهم‌ترین عامل پیری در پوست است و اگر از پوست در مقابل آفتاب محافظت نکنید دچار پیری زودرس خواهید شد. این روز‌ها انواع جدید و فوق العاده‌ای از ضد آفتاب‌ها ارائه شده اند که استفاده از آن‌ها نه تنها هیچ عارضه‌ای برای پوست ندارد بلکه سبب زیبایی بیشتر نیز می‌شود. تنها کافی است نوع پوست خود را بشناسید و از ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی (SpF) مناسب برای محیط زندگی خود که برای نوع پوست شما هم مناسب باشد استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که ضد آفتاب شما از هر نوعی که باشد نیاز به تجدید دارد و هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار باید تجدید شود همچنین فراموش نکنید که هر شب صورت خود را بشویید و با ضد آفتابی که روی صورتتان مانده است به رختخواب نروید.

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب به اندازه استفاده از آن آسان نبوده است.

نسل جدید کرم‌های ضد آفتاب - مانند محصولات L'Oreal's Anthelios SX و حاوی هلیوپلکس (Helioplex) - برای حفاظت کامل پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB طراحی شده اند.

پروفسوردیوید لفل (David J. Leffell) جراح و متخصص پوست و زیبایی و استاد دانشگاه ییل می‌گوید: "برای اکثر افراد تشخیص و مقایسه انواع کرم‌های ضد آفتاب با یکدیگر و انتخاب گزینه مناسب معمولا کار مشکلی است".
انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟

دکتر هنری لیم (Henry W. Lim) رئیس بخش پوست در مرکز پزشکی هنری فورد در دیترویت می‌گوید: "در حالی که انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب امری مشکل به نظر می‌رسد، نحوه استفاده از آن می‌تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و این موضوعی است که به آن توجه کمتری می‌شود". بنا براین قبل از اینکه بر روی صندلی راحتی تان در تراس خانه یا حیاط بنشینید و از آفتاب لذت ببرید یا کیف بچه‌ها را برای رفتن به ساحل آماده کنید باید حقایقی را درباره کرم ضد آفتاب بدانید.

پیدا کردن بهترین کرم ضد آفتاب
کرم‌های ضد آفتاب از پوست دربرابر اشعه UV از دو طریق حفاظت می‌کنند. تعدادی از نمونه‌های این کرم‌ها به وسیله پراکنده کردن اشعه‌های نور، اشعه آفتاب از بدن شما را باز می‌گردانند و گونه‌های دیگر، اشعه UV را قبل از رسیدن به پوست تان جذب می‌کنند.

چندین سال پیش، انتخاب کرم ضد آفتاب تنها در انتخاب یک عامل حفاظتی در برابر اشعه آفتاب، یعنی همان SPF جستجو می‌شد که میزان عملکرد خوب یک کرم ضد آفتاب در برابر اشعه سرطان زای UV و اشعه ماوراء بنفش B. را مشخص می‌کرد. پروفسور لفل می‌گوید: SPF موجود درکرم ضد آفتاب تنها از پوست در برابر اشعه UVB محافظت می‌کند.

اخیرا مطالعات نشان دادند که اشعه ماوراء بنفش A. (UVA) نیز می‌تواند به همان اندازه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. در حالی که اشعه UVA پوست را دچار سوختگی نمی‌کند، اما می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند و سبب ایجاد چین و چروک روی پوست شود. سازمان حفاظت از محیط زیست بر آورد کرده است که تقریبا ۹۰ درصد از تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن، ناشی از قرار گیری طولانی مدت در معرض همین اشعه UVA است.
انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟

کرم‌های ضد آفتاب جدید
بنا براین فکر می‌کنید بهترین کرم ضد آفتاب برای شما چیست؟ روشن است که می‌خواهید کرم ضد آفتابی تهیه کنید که از جنبه حفاظتی گسترده‌ای در برابر هر دو اشعه UVA و UVB بر خوردار باشد. کرم‌های ضد آفتاب متفاوتی حاوی عناصری با طیف گسترده‌ای از فاکتور‌های حفاظتی مانند، بنزوفنون (oxybenzone)، سینامات (cinnamates)، سولیزوبنزون (sulisobenzone)، سالیسیلات (salicylates)، دی‌اکسید تیتانیوم، اکسیدروی، آووبنزون (avobenzone) و اکامسول (ecamsule) هستند که انتخاب را بسیار مشکل می‌سازند.

• SPF ۱۵ یا بالا‌تر برای حفاظت در برابر اشعه UVB - عواملی نظیر SPF تعیین کننده میزان تاثیر کرم ضد آفتاب در حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی ناشی از اشعه UVB است. در صورتی که به طور معمول ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا پوست شما با قرار گرفتن در معرض آفتاب بسوزد، هنگامی که از کرم ضد آفتاب با SPF ۱۵ استفاده می‌کنید، این زمان به ۱۵۰ دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

پروفسور لفل به webmd می‌گوید: SPF مناسب برای پوست اکثر افراد همان SPF ۱۵ است، اما برای افرادی که پوست حساس تری دارند، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست دارند یا دچار بیماری‌های پوستی نظیر بیماری لوپوس هستند که میزان حساسیت به اشعه آفتاب را افزایش می‌دهد، باید SPF ۳۰ یا بالا‌تر استفاده شود.

به یاد داشته باشید که هرچه میزان SPF افزایش پیدا می‌کند، فمزیت استفاده از کرم ضد آفتاب نیز بیشتر می‌شود و بر خلاف آنچه اکثریت تصور می‌کنند، SPF ۳۰ دو برابر قوی‌تر از SPF ۱۵ نیست. در حقیقت SPF ۱۵ می‌تواند تا ۹۳ درصد از اشعه UVB را فیلتر کند در حالی که این میزان فیلتراسیون در SPF ۳۰ فقط به میزان ۴ درصد یعنی ۹۷ درصد ایجاد می‌شود.

• حفاظت در برابر اشعه UVA - هیچ گونه طبقه بندی برای اینکه مشخص کند کدام کرم‌های ضد آفتاب در برابر اشعه UVA عملکرد بهتری دارند، وجود ندارد؛ بنابراین هنگامی که صحبت از حفاظت پوست در برابر اشعه UVA به میان می‌شود، باید اطمینان حاصل کنید که انتخاب مناسبی داشته اید.

پروفسور لفل اضافه می‌کند که کرم‌های ضد آفتاب باید حداقل حاوی یکی از مواد اکسامیل، آووبنزون، اکسی بنزون، دی اکسید تیتانیوم، سولیزوبنزون، و یا اکسید روی باشد.

• اکسامزول (Ecamsule) - ماده‌ای است که اخیرا تأثیر آن در حفاظت از پوست در مقابل اشعه UVA تأیید شده است. از سال ۱۹۹۳ در اروپا، کانادا و آمریکا این ماده در کرم‌های ضد آفتاب تعدادی از برند‌های خاص وجود داشته و به نظر می‌رسد که قیمت بالای این کرم‌ها نیز به دلیل وجود این ماده باشد.

• آووبنزن (Avobenzone) - کرم‌های ضد آفتاب اخیر دارای ماده‌ای به نام (Neutrogena's Helioplex) هستند که خیلی جدید نیست. این ماده در حقیقت نسخه تثبیت شده آووبنزن یا (Parsol ۱۷۸۹) است و هنگامی مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب در برابر نور آفتاب تجزیه می‌شوند، به عنوان یک مسدود کننده اشعه UVA عمل می‌کند. در سایر کرم‌های ضد آفتاب مانند Active Photo Barrier Complex و Dermaplex نیز آووبنزن وجود دارد.

پروفسور لفل می‌گوید: هیجان زیادی برای کشف این ماده در محصولات کرم ضد آفتاب در جریان است و تبلیغ می‌شود. اگر بخواهید هزینه بیشتری را بپردازید و محصولی را با نام تجاری محبوبی را خریداری کنید که دارای آووبنزن باشد، می‌توانید اینکار را انجام دهید، اما باید بدانید که کرم‌های ضد آفتاب حاوی آووبنزن نیز دقیقا همین تاثیر دارند منتهی با هزینه خیلی کمتر.

• دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی - کارشناسان به WebMD می‌گویند: گزینه‌های ارزان تری برای مدت طولانی است که جهت حفاظت از پوست در برابر اشعه UVA در دسترس هستند. کرم‌های ضد آفتاب قدیمی حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند، ظاهری بی روح و رنگ پریده به فرد مصرف کننده می‌دهند. اما در ساخت کرم‌های جدید تکنیک‌هایی به کار برده شده است که این مشکل را حل می‌کند.

• مقاومت در برابر آب و عرق - اگر که شما به طور مداوم در حال انجام تمرینات ورزشی و یا در معرض آب هستید لازم است که از کرم‌های ضد آفتاب مقاوم در برابر آب و عرق استفاده کنید.

اما مقاومت یک ضد آفتاب در برابر آب به چه کعمایی است. FDA کرمی را کرم ضد آفتاب ضد آب در نظر می‌گیرد که سطح تاثیر آن بعد از ۴۰ دقیقه قرار گیری در معرض آب، همچنان ثابت باشد. کرم ضدآفتاب ضد آب قوی کرمی است که بعد از ۸۰ دقیقه شنا کردن همچنان تاثیر خود را حفظ کند. اما از آنجایی که کرم‌های ضد آفتاب موجود در بازار دارای چنین ویژگی‌هایی نیستند، بنابر این فراموش نکنید که چنانچه با آب در ارتباط هستید از تجدید پیوسته کرم خود غافل نشوید.

• کرم ضد آفتابی که متعلق به برند مورد علاقه تان است - کری فایربرادر (Karrie Fairbrother) رئیس انجمن پوست و اعصاب آمریکا می‌گوید: حتی در صورتی که یک کرم ضد آفتاب با نام تجاری مشخص توسط متخصص و کارشناس زیادی توصیه شده باشد، اگر که شما دوستش نداشته باشید، نیازی به استفاده از آن برند را ندارید. ترجیح شخص در انتخاب کرم ضد آفتاب اهمیت دارد.

• کرم ضد آفتاب مناسب برای کودکان - پوست حساس نوزادان و کودکان به راحتی با مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضد آفتاب بزرگسالان دچار التهاب و آسیب دیدگی می‌شود، بنابر این این مسئله مهم است که برای کودکان از کرم‌های ضد آفتاب حاوی پارام آمینوبنزوئیک اسید (PABA) و بنزوفنون‌ها مانند دیوکسی بنزون، اکسی بنزون یا سولیزوبنزون استفاده نکنید. موادی که در کرم‌های ضد آفتاب کودکان استفاده می‌شود مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی نسبت به سایر مواد تشکیل دهنده کرم‌های ضد آفتاب، پوست را کمتر تحریک و دچار التهاب می‌کنند. کری فایربرادر می‌گوید: از سویی دیگر بر خلاف سایر مواد شیمیایی، کرم‌های مخصوص کودکان، کمتر از طریق پوست نوزادان جذب می‌شوند.

بنابر این برای کودکان ۶ ماهه یا بزرگ تر، حتما کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان با SPF ۱۵ یا بالا‌تر را انتخاب کنید. آکادمی آمریکایی کودکان توصیه می‌کند که بهتر است نوزادان زیر ۶ ماه به هیچ عنوان در معرض اشعه آفتاب قرار نگیرند.

• کرم ضد آفتاب مناسب برای مشکلات پوستی یا آلرژی - بهتر است افرادی که پوست حساسی دارند یا دچار مشکلات پوستی مانند آکنه روزاسه هستند، از کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای کودکان استفاده کنند. افرادی گه آلرژی دارند می‌توانند از ضد آفتاب‌هایی که در فرمول آن‌ها از دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی به جای مواد شیمیایی مثل اسید پارآمینوبنزوئیک (PABA)، دیوکسیبنزون، اکسی بنزون یا سالیسوبنزون استفاده شده باشد، استفاده کنند. اگر شما در معرض تحریکات پوستی یا دچار آلرژی هستید، از مصرف کرم‌های ضد آفتاب حاوی الکل، اسانس، مواد معطر یا نگهدارنده‌ها پرهیز نمایید.

سایر کرم‌های ضد آفتابی که شامل انواع مرطوب کننده‌ها یا انواع عناصر مناسب دیگر هستند می‌توانند برای افرادی که دارای پوست خشک یا چرب هستند، مورد استفاده قرار گیرند. برای اینکه کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود را که دارای مقاومت مناسبی در برابر UVA و UVB است پیدا کنید، می‌توانید انواع کرم‌ها را روی پوست خود را امتحان کنید تا ببینید کدام کرم برای شما مناسب‌تر است.
انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب
در حالی که انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست، موضوعی مهم است، اما در صورتی که روزانه، به طور مرتب و صحیح از آن استفاده نشود کمکی به سلامت پوست نخواهد کرد.

• کرم ضد آفتاب را حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن درمعرض آفتاب به پوست تان اعمال کنید. خانم‌ها می‌توانند کرم ضد آفتاب را زیر آرایش خود استفاده کنند. به اندازه تقریبا ۲ قاشق غذا خوری پوست تان را به طور کامل با کرم بپوشانید. اکثر افراد معمولا به اندازه کافی از کرم روی پوست شان استفاده نمی‌کنند و این مسئله سبب می‌شود تا استفاده از کرم ضد آفتاب تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد برای پوست شان مفید باشد.

• قسمت‌هایی از صورت یا بدن تان را که جلوی چشم نیستند، فراموش نکنید مانند گوش ها، پنجه پا و پشت ساق پا قسمت‌هایی هستند که معمولا فراموش می‌شوند. کری فایربرادر می‌گوید: از آنجایی که لب‌ها نیز می‌توانند دچار سوختگی ناشی از اشعه آفتاب شوند در نتیجه می‌توانید از آن‌ها برای جلوگیری از آسیب رسانی به لب‌ها توسط اشعه UV استفاده کنید و فراموش نکنید که باید به طور منظم آن را تجدید کنید.

• مهم نیست چقدر یا چه مدت در معرض نور آفتاب قرار دارید، حداقل هر ۲ ساعت یک بار باید مجددا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و در صورتی که فردی هستید که زیاد عرق می‌کنید یا در معرض آب و رطوب قرار دارید باید تعداد دفعات تجدید کرم ضد آفتاب خود را افزایش دهید.

• توجه به تاریخ انقضای مصرف کرم ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب در طولانی مدت تاثیر خود را از دست می‌دهد.

• کرم ضد آفتاب را نه تنها در روز‌های آفتابی بلکه هر زمان دیگری که از منزل خارج می‌شوید باید استفاده کنید. حتی در روز‌های ابری و بارانی نیز اشعه خطرناک UV تا ۸۰ درصد توسط ابر‌ها به زمین می‌رسد. همچنین در روز‌های سرد و گرفته زمستانی نیز اشعه خورشید آثار مخرب خود بر روی پوست خواهد داشت.

اکثر افراد بر این باورند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب موجب می‌شود که پوست آن‌ها به طور کامل در برابر اشعه‌های آفتاب محافظت شود. اما در حقیقت چنین مسئله واقعیت ندارد. هیچ کرم ضد آفتابی نمی‌تواند پوست شما را به طور کامل از اثرات مخرب اشعه آفتاب حفظ کند.

کارشناسان بیان می‌کنند که اهمیتی ندارد SPF یک کرم ضد آفتاب چقدر است و چقدر از آن را روی پوست تان می‌زنید، حتی در صورتی که هر بار چند لایه ضد آفتاب روی صورت تان باشد، آن‌ها هرگز به طور کامل محافظ پوست نخواهند بود. این سو تفاهم که اگر کرم ضد آفتاب بزنم پس می‌توانم هر چه دلم بخواهد آفتاب بگیرم، می‌تواند مسئله‌ای خطرناک باشد: درواقع افرادی که چنین تصوری دارند، در صورتی که زمان زیادی را زیر نور خورشید قرار بگیرند، خطر ابتلا به سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند.
انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟

حتی لباس‌ها هم نمی‌توانند شما را از اثرات مخرب نور خورشید حفظ کنند. لفل می‌گوید: مثلا لباسی با الیاف پنبه تنها به اندازه SPF ۴ موثر است؛ بنابراین علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب باید به نکات دیگری نیز توجه کنید:

• تا جایی که ممکن است در محیط‌های گوناگون در سایه بمانید

• عینک آفتابی بزنید

• در محدود زمانی ۱۰ صبح تا ۴ بعداز ظهر میزان اشعه ماورا بنفش بسیار بالا است

• از کلاه‌هایی با لبه‌های بلند یا سایبان‌هایی که صورت را در برابر آفتاب محافظت می‌کنند، استفاده کنید

• لباس‌هایی بپوشید که UVP (میزان حفاظت اشعه ماورا بنفش) درج شده بر برچسب آن‌ها مناسب‌تر باشد و به ندرت از لباس‌های تیره و تنگ و با بافت محکم استفاده کنید
انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب بر اساس چه فاکتور‌هایی انجام می‌شود؟
لفل در اخر می‌گوید: درست است که "کرم ضد آفتاب" از پوست در برابر اشعه آفتاب حفاظت می‌کند، اما محافظت پوست در مقابل اشعه ماورا بفش با استفاده از کرم ضد آفتاب به تنهایی ممکن نخواهد بود. پس باید به یاد داشته باشید که باید از خود در برابر اشعه‌های خورشیدی با هر دو محافظ UVA و UVB محافظت کنید.

منبع: webmd
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید