آرایش جنگی سازمان غذا و دارو

آرایش جنگی سازمان غذا و دارو

در عین حال دومین هدفمان در این قرارگاه این بود که در‌ها را به روی همه افرادی که می‌خواهند در این حوزه گام‌های مثبتی بردارند، اعم از تولیدکننده و واردکننده باز کنیم و اجازه ندهیم افراد از پیچ‌وخم‌های بوروکراتیک خسته شوند.

کد خبر : ۷۰۵۵۲
بازدید : ۷۷۷۱
آرایش جنگی سازمان غذا و دارو
سمیرا حسینی | چند روز از تغییر مدیریت سازمان غذا و دارو از شیوه معمول به شیوه قرارگاهی گذشته است و بالاخره روز گذشته وزیر بهداشت در رابطه با دلایل این تصمیم صحبت کرد. سعید نمکی روز گذشته با بیان اینکه کشور ما روز‌های سخت جنگ را طی کرده و امروز هم در یکی از سخت‌ترین برهه‌های این مملکت هستیم، درباره تغییرات سازمان غذا و دارو این‌طور توضیح داد: «بنده در وزارت بهداشت سازوکاری را در حمایت از تولید داخل برای همکارانم تعریف کرده‌ام.
بر همین اساس هم یکی از پاکیزه‌ترین دوستان و برادرانم یعنی آقای دکتر پیرصالحی را بر مسند سازمان غذا و دارو منصوب کردم؛ چراکه یکی از بهترین، پاکیزه‌ترین و خوش‌سابقه‌ترین مدیرانی هستند که می‌شناسم، اما در ادامه کار فکر کردم سازوکار‌های مناسب برای مقابله با این هجمه‌ها به دست این عزیزان فراهم نشده و باید مجددا با یک سازوکار جدید و با یک آرایش مناسب جدید اقدام کنیم که این کار را آغاز کردیم و در مجموعه سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی به عنوان یک قرارگاه عمل کردیم که چندین هدف را دنبال می‌کند».
او همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره هدف از ایجاد قرارگاه در سازمان غذا و دارو افزود: اولین هدف از ایجاد این قرارگاه این بود که با سرعت بیشتر و با یک آرایش مناسب‌تر در مقابل این هجمه‌ها عمل کنیم و بنده خودم فرماندهی این قرارگاه را بر عهده گرفتم و با تمام اختیاراتم به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این عرصه عمل می‌کنم.
همچنین آقای دکتر شانه‌ساز را به عنوان سرپرست و مدیر اجرائی سازمان غذا و دارو منصوب کردم تا با آرایش جهادی جدید، سازمان غذا و دارو را برای مقابله با این شرایط بسیج کنیم. در حال حاضر در شرایط پیچیده‌ای به سر می‌بریم و برای شرایط پیچیده هم باید سازماندهی مناسبی داشته باشیم.
در عین حال دومین هدفمان در این قرارگاه این بود که در‌ها را به روی همه افرادی که می‌خواهند در این حوزه گام‌های مثبتی بردارند، اعم از تولیدکننده و واردکننده باز کنیم و اجازه ندهیم افراد از پیچ‌وخم‌های بوروکراتیک خسته شوند. ما در سازمان غذا و دارو درصددیم که شفافیت کامل برقرار کنیم تا هیچ کسی نتواند چیزی را کم یا زیاد کرده یا نوبت پرونده‌ای را جلو بیندازد.
با شروع تغییرات در سازمان غذا و دارو مهدی پیرصالحی که دی ماه سال گذشته با حکم وزیر بهداشت جانشین غلامرضا اصغری در سازمان غذا و دارو شده بود، تصمیم به ترک سمت خود گرفت. او که پنج ماه بیشتر سکان‌دار این سازمان نبود، از سمت خود استعفا داد و در حکمی از سوی وزیر بهداشت، محمدرضا شانه‌ساز جانشین او شد.
فردی که پیش از این در زمان وزارت مرضیه وحیددستجردی نیز سکان مدیریت این سازمان را بر عهده داشت؛ درست در همان زمان نیز ایران تحت تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا قرار داشت و وضعیت تأمین دارو‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور به مشکل خورده بود.
با این حال، شانه‌ساز در همان ایام پس از مدتی با نوشتن نامه‌ای استعفای خود را به وزیر وقت بهداشت اعلام کرد؛ استعفایی که به گفته خودش، به علت خستگی و استرس بالای ناشی از مسئولیت سنگین و همچنین به علت کمبود ارز و مشکلات تأمین دارو در شرایط تحریم‌های آن دوره بود.

کوتاه نمی‌آییم حتی اگر به مافیا متهم شویم
مهدی پیرصالحی رئیس سابق سازمان غذا و دارو در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان غذا و دارو درباره دلیل استعفایش این‌طور توضیح داد: «در شرایطی احساس کردم که نمی‌شود با آن شرایط که مدنظر وزیر بهداشت هست، کار کنم و بهتر است فرد دیگری را انتخاب کنند که همراه‌تر باشد. از اعتماد وزیر تشکر و سپاس ویژه دارم که این بار را از روی دوش من برداشته و با استعفای من موافقت کردند».
او در ادامه درباره اتهاماتی که به این سازمان وارد شد و نقش نمایندگانی که منافعشان در سازمان غذا و دارو تأمین نمی‌شود، صحبت کرد و افزود: «سازمان غذا و دارو همیشه مورد اتهام و بیرون سازمان از جمله مافیای دارو و امضا‌های طلایی بوده است؛ اما همیشه در همه جا گفته‌ام که سازمان غذا و دارو پاک‌ترین و شفاف‌ترین سازمان کشور است.
دلیل اینکه بحث مافیا و امضا‌های طلایی مطرح می‌شود، این است که سازمان غذا و دارو یک سیستم رگولاتور است و وقتی مافیای غذا و دارو به سازمان مراجعه می‌کنند و به در بسته می‌خورند، احساس می‌کنند مافیای قوی‌تری جلوی آن‌ها را گرفته است، همچنین وقتی برخی نمایندگان دنبال منافع خود هستند و تأمین نمی‌شوند، همیشه شاکی هستند و سازمان را متهم به مافیا می‌کنند.
باید تلاش کنیم که بگوییم از منافع مردم کوتاه نمی‌آییم حتی اگر به مافیا متهم شویم، باید در راستای شفافیت بیشتر در سازمان غذا و دارو حرکت کنیم». پیرصالحی همچنین با هشدار نسبت به جداشدن غذا از سازمان غذا و دارو که برخی به دنبال آن هستند، گفت: «سازمان غذا و دارو در حوزه غذا، فراورده‌های آرایشی- بهداشتی و مکمل‌ها مسئولیتی برای تأمین ندارد و تنها مسئول سلامت آنهاست، موضوع جداشدن غذا از سازمان غذا و دارو که برخی از نمایندگان پیگیری می‌کنند و دنبال منافع خود هستند، خطر بزرگی برای امنیت غذایی است. همچنین ممنوعیت ورود فراورده‌های آرایشی -بهداشتی که توسط وزارت صمت ابلاغ شده نیز یکی از خطرات است که تهدید افزایش قاچاق و فراورده‌های تقلبی را بیشتر می‌کند».

سخنان بی‌اساس
محمدرضا شانه‌ساز، سرپرست جدید سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم با بیان اینکه برخی سخنان بی‌اساس که درخصوص سازمان غذا و دارو گفته می‌شود، از سال‌های گذشته وجود داشته است و مختص چند وقت اخیر نیست، بر اصل شفافیت در این سازمان تأکید کرد و گفت: باید در اتاق شیشه‌ای کار کنیم و دیده شویم.
بخشی از صحبت‌هایی که در مورد سازمان غذا و دارو می‌شود، مربوط به بخش‌هایی است که نتوانستیم برون‌سپاری علمی داشته باشیم و همین امر نیز باعث ایجاد حساسیت بیشتر شد، بنابراین یکی از راهکار‌ها برای رفع این موضوع، تقسیم مسئولیت‌هایی است که قانون‌گذار به این سازمان اجازه برون‌سپاری داده است و اگر این کار را نکنیم، قطعا نمی‌توانیم از عهده تمام مسئولیت‌ها برآییم و پاسخگویی به همه آن‌ها غیرممکن می‌شود.
چنانچه برون‌سپاری و تفویض اختیار و برون‌سپاری به بخش‌های غیردولتی را اصلاح کنیم، می‌توانیم حرف و نقد‌ها را کم کرده و هر چه بهتر به کار‌های اصلی حاکمیتی و سیاست‌گذاری بپردازیم. سرپرست سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به دخالت ارگان‌های موازی در حوزه غذا و محصولات آرایشی - بهداشتی، از معاون کل وزارت بهداشت خواست با تعامل مثبت با مجلس، موازی‌کاری‌ها در این حوزه برچیده شود و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های سلامت، غذاست و اگر قرار باشد وزارت بهداشت در حوزه غذا اعمال نظر نکند، هزینه‌هایی که در سال‌های آتی تحمیل می‌شود، می‌تواند مخرب باشد. بنابراین، این بحث باید در یک جا فیصله پیدا کند و مسائل مربوط به سلامت غذا و فراورده‌های بهداشتی در تشکیلاتی که در تمام دنیا شناخته‌شده است، تجمیع شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید