همه علیه کمال تبریزی

همه علیه کمال تبریزی

این وسط فقط می‌شود و باید غصه خورد به حال سینمایی که روز‌به‌روز دارد توخالی‌تر و درب‌وداغان‌تر و بی‌کیفیت‌تر از قبل می‌شود و کمدی‌هایش روزبه‌روز بی‌مزه و بی‌مزه‌تر می‌شوند و بازیگرانش هم با افتخار، یا با کمی شرمندگی، در این فیلم‌ها مثلا بازی می‌کنند.

کد خبر : ۷۰۶۰۰
بازدید : ۱۶۱۹
همه علیه کمال تبریزی
تینا جلالی | وقتی خبر ساخته شدن فیلم «ما همه با هم هستیم» به صورت مشترک توسط دو فیلمساز حرفه‌ای و پیشکسوت (رضا میرکریمی و کمال تبریزی) منتشر شد کمتر کسی فکر می‌کرد با محصولی پیش پا افتاده روبه‌رو شویم.
از دو فیلمساز با کارنامه‌هایی قابل قبول که پیش از این فیلم‌های‌شان در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی کسب کرده بود، ساخته شدن چنین فیلمی هم بعید به نظر می‌رسید و هم تعجب بسیاری را برانگیخت. منتقدان بدون در نظر گرفتن پیشینه کاری دو فیلمساز بی‌واهمه بر این فیلم و سازندگانش تاختند و نقد‌های تندی از فیلم نوشتند.
آن‌ها گفتند منابع مالی این فیلم از همان ابتدای ساخت مشکوک بود و از دولت و مراجع ذی‌صلاح قضایی و امنیتی خواستار شدند پشت پرده این فیلم پرسر و صدا را ارزیابی کنند و از پاکی یا ناپاکی سرمایه این فیلم خبر دهند. برخی منتقدان هم فیلم جدید کمال تبریزی را دکان سینمایی خواندند و گفتند این فیلم ناقض عبارت کمدی سینمایی است.

محسن آزرم، نویسنده و منتقد سینمایی از اولین کسانی بود که از همان روز نخست اکران این فیلم در عید فطر صریح و بی‌پرده نوشت که این فیلمی نیست که برای ما یا اصلا برای هیچ تماشاگری، ساخته باشند. آزرم معتقد است انگار بازیگران فیلم هم دل‌شان نمی‌خواسته با هم باشند ولی از دستمزد مرحمتی سرمایه‌گذار هم نمی‌توانسته‌اند صرف‌نظر کنند.
او این فیلم را یک دورهمی تمام‌وکمال و پر از ریخت‌وپاش و بزن‌وبرقص و کمی تا قسمتی «معناگرا» دانست: «برای خوردن قهوه و عصرانه و تخمه و کمپوت و هر چیز دیگر ساخته شده است. همه آن‌هایی که اینجا باهم هستند، قبلِ این کیف‌شان را کرده‌اند. خوش آمدن یا خوش نیامدن ما هم برای‌شان مهم نیست؛ مطلقا مهم نیست، چون از قبل اعلام کرده‌اند که «ما همه باهم هستیم».
این وسط فقط می‌شود و باید غصه خورد به حال سینمایی که روز‌به‌روز دارد توخالی‌تر و درب‌وداغان‌تر و بی‌کیفیت‌تر از قبل می‌شود و کمدی‌هایش روزبه‌روز بی‌مزه و بی‌مزه‌تر می‌شوند و بازیگرانش هم با افتخار، یا با کمی شرمندگی، در این فیلم‌ها مثلا بازی می‌کنند و دل‌شان خوش است که «ما همه باهم هستیم» و خب چه نیازی به گفتن این جمله؟ خودمان که داریم می‌بینیم.»

مسعود مهرابی نویسنده سینمایی هم نتوانست شگفتی خود را از ساخته شدن چنین فیلمی پنهان کند و این‌گونه واکنش نشان داد: «سینمای ایران به چه آفت و مصیبتی دچار شده است که از فیلم‌های کمدی، بدنه‌ای خوب و سرگرم‌کننده‌ای، چون لیلی با من است و مارمولک به فیلم دورهمی، سرهم‌بندی شده و با عنوان فریبکارانه‌ای، چون ما با همه هم هستیم رسیده است؟ چرا سینمای ایران در چنین سراشیبی قرار گرفته است؟»

امیر پوریا دیگر منتقد سینما نیز این‌گونه نوشت: «اگر تصور می‌کنید تصمیم عجیب و دسته‌جمعی حدود سی شخصیت اصلی در این فیلم در شرایط اقتصادی و اجتماعی وحشتناک و بحرانی این روز‌های این سرزمین با توجه به سوابق کمال تبریزی در مثلا ساخت فیلم خیابان‌های آرام که فضایی ابسورد و نسبتی با اعتراض‌های مردمی داشت، چیزی در این ابعاد می‌سازد و دلیلی جز خلق یک دورهمی از چندین و چند بازیگر شناخته شده دارد، در اشتباهید.»

سوای از منتقدان، اهالی سینما هم بودند که از سال گذشته به سرمایه ساخت این فیلم اعتراض داشتند. متعاقب چنین نقد‌های تندی کمال تبریزی خطاب به افرادی که سرمایه‌های این فیلم را مشکوک دانسته بودند، گفت: «این اعتراض‌ها به این دلیل است که خودشان امکان دسترسی به این سرمایه‌گذاران را پیدا نکرده‌اند.
ولی همه شاهد هستند که برخی معترضین به محض اینکه خود امکان همکاری با سرمایه‌گذار مشکوک را پیدا کردند دچار سکوتی باورنکردنی شدند.» او همچنین به میزان اختلاس‌ها اشاره کرد که آنقدر زیاد شده است که باید این حق را بدهید که افراد با عینک بدبینی به موقعیت‌های اطراف‌شان نگاه کنند.

با تمام این صحبت‌ها فیلم «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی و سیدرضا میرکریمی در حال حاضر با در اختیار گرفتن ۱۲۳ سالن از ظرفیت‌های نمایشی کشور با بلیت ۲۰ هزار تومانی به مخاطب عرضه و از این فیلم به عنوان پرفروش‌ترین فیلم گیشه حال حاضر یاد می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید