دانش‌آموزان بیشتر «گل» می‌کشند

دانش‌آموزان بیشتر «گل» می‌کشند

تنها در سال گذشته، کشور ما 21 تن هروئین کشف کرد، این در حالی است که کل اروپا با بیش از 50 کشور در حدود 4 تن هروئین کشف کرد.

کد خبر : ۷۰۶۳۲
بازدید : ۷۷۱۳
دانش‌آموزان بیشتر «گل» می‌کشند
مهسا قوی قلب | دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که اراده و خواست عمومی در حال شکل‌گیری است، گفت: بر اساس آمارهای استخراج شده از سوی سازمان ملل 75 درصد از کشفیات تریاک، 61 درصد از مرفین و 17 درصد از کشفیات هروئین جهان مربوط به ایران است.
تنها در سال گذشته، کشور ما 21 تن هروئین کشف کرد، این در حالی است که کل اروپا با بیش از 50 کشور در حدود 4 تن هروئین کشف کرد.
اسکندر مؤمنی، درباره اقدامات مقابله‌ای در دوماهه اول سال‌ جاری توضیح داد: از ابتدای سال 143 تن مواد مخدر کشف شده و تا امروز این رقم به 190 تن رسیده است. در همین دوماه گذشته 545 عملیات و درگیری داشتیم که 107 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، 155 درصد میزان کشته شدگان قاچاقچی هم در این حوزه رشد داشته و یک شهید هم در این راه تقدیم شده است.
5677 دستگاه خودروی حامل مواد مخدر نیز کشف شده که رشد 56 درصدی داشته است. در خصوص کشفیات شیشه هم 1454 درصد کشفیات در حوزه این ماده مخدر رشد داشته و از 133 کیلو به بیش از 4 تن رسیده است.

مردم، خرده فروش‌ها را به «110» گزارش کنند
مؤمنی با بیان این که تمرکز و اولویت اصلی بحث پیشگیری بویژه در جامعه هدف یعنی سنین نوجوانی است، افزود: با گسترش طرح «یاریگران» چه در حوزه عرضه و چه تقاضا شاهد کاهش آمار خواهیم بود. در این طرح از ظرفیت تمام گروه‌های مرجع و رسانه‌ها و همه آحاد مردم استفاده می‌شود.
23 درصد دانش‌آموزان تحت اقدامات پیشگیرانه قرار گرفته‌اند و توافقنامه‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما و بخش‌های دیگر به امضا رسیده است. در حوزه خانواده‌ها هم 5 میلیون نفر به صورت مستقیم در مدارس تحت آموزش پیشگیری برای فرزندان قرار گرفته‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که جمعیت دانش‌آموزی همواره در حال تغییر است و پایش‌ها باید به صورت مستمر باشد، ادامه داد: آمار اعتیاد در میان دانش‌آموزان 2.1 درصد است و در سال‌جاری اقدامات در شعاع چندصدمتری مدارس تقویت و تشدید شده است.
البته شایع‌ترین ماده مخدر مصرفی در بین دانش‌آموزان، گل است که آن هم به دلیل این که منشأ گیاهی دارد برخی تصور می‌کنند که بی‌ضرر است، این در حالی است که خواص توهم زایی گل از بسیاری از مواد مخدر دیگر و حتی حشیش نیز بیشتر است.
هرچند با آگاه‌سازی روند مصرف در بین دانش‌آموزان متوقف شده است. لازم به یادآوری است کشفیات در اطراف مدارس 154 درصد رشد داشته است. با وجود این با صحبت‌هایی که با وزیر وقت آموزش و پرورش به عمل آمده، به این نتیجه رسیدیم که در خصوص آگاه‌سازی در سال‌جاری در کتاب‌های درسی هم باید مطالبی گنجانده شود.

مؤمنی در پاسخ به خبرنگار «ایران» در خصوص این که چرا به‌صورت پیامکی از مردم نمی‌خواهید که خرده فروشی را به ستاد اطلاع دهند و شما به صورت اورژانسی وارد عمل شوید، می‌گوید: ما یک مرکز سیاستگذاری و نظارتی هستیم و وظیفه اجرایی نداریم ولی بدیهی است در حوزه مبارزه با خرده فروشان همکاری مردم نیز مورد نیاز است، لذا در صورت مشاهده خرده فروشان، افراد می‌توانند با شماره «110» تماس گرفته و اطلاع‌رسانی کنند تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شود، در حوزه فضای مجازی نیز پلیس فتا با کمک مردم گام‌های مؤثری برداشته است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید