دومین هشدار بنگاه‌ها به ترامپ

دومین هشدار بنگاه‌ها به ترامپ

در واقع یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در کنگره اتاق‌های بازرگانی در جهان در برزیل مساله جنگ تجاری چین و آمریکاست که در اغلب نشست‌ها به آن اشاره و در مورد تبعات آن بحث می‌شود. از جمله در نشست «راه‌های نو برای آینده مشترک.

کد خبر : ۷۰۶۶۶
بازدید : ۶۸۸۱
دومین هشدار بنگاه‌ها به ترامپ
سیاست تعرفه‌ای آمریکا در سیبل انتقاد‌های گسترده قرار گرفت. ۶۰۰بنگاه بزرگ و کوچک آمریکایی در نامه‌ای اعتراضی به «دونالد ترامپ» هشدار دادند که جنگ تجاری این کشور با چین، به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند و منجر به کاهش سود شرکت‌ها و از بین رفتن مشاغل از یکسو و ضرر میلیون‌ها مصرف‌کننده از سوی دیگر می‌شود.
این دومین هشدار بنگاه‌های آمریکا به ترامپ در دو ماه اخیر است. پیش از این، ۱۵۱تشکل آمریکایی سیاست‌های تعرفه‌ای کشورشان را نقد کردند و خواهان برطرف شدن موانع تجارت و خاتمه یافتن جنگ تجاری شدند.

بالغ بر ۶۰۰ بنگاه بزرگ و کوچک آمریکایی به ترامپ هشدار دادند که هزینه‌های مرتبط با تعرفه‌های ضدچینی وضع‌شده توسط او، سودشان را کاهش می‌دهد. این شرکت‌های خرده‌فروش، تولیدکننده و تکنولوژی که نام‌های بزرگی همچون وال‌مارت، کاستکو، تارگت و گپ در بین آن‌ها مشاهده می‌شود، روز پنج‌شنبه طی نامه‌ای به کاخ سفید هشدار دادند که تعرفه‌های ضدچینی به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند، به از بین‌رفتن مشاغل کمک می‌کند و موجب ضرر میلیون‌ها مصرف‌کننده می‌شود و بنابراین باید هر چه زودتر تعرفه‌هایی که بر کالا‌های چینی وضع شده‌اند برداشته شوند و به این جنگ تجاری پایان داده شود.
به گزارش رویترز، در این نامه نوشته شده است: «ما می‌دانیم که تعرفه‌های بیشتر، تاثیری برجسته، منفی و درازمدت بر کسب‌وکارها، کشاورزان، خانوار‌ها و اقتصاد آمریکا برجای خواهد گذارد. افزایش جنگ تجاری، به نفع کشور نیست و هر دو طرف بازنده خواهند بود.» این دومین نامه اعتراضی به ترامپ است. پیش از این ۱۵۱ تشکل آمریکایی در نامه‌ای خطاب به ترامپ، سیاست‌های تعرفه‌ای او را مورد نقد قرار داده‌اند و خواهان برطرف کردن موانع تجاری و خاتمه جنگ تعرفه‌ای شده‌اند.

در ماه گذشته میلادی، دولت ترامپ تعرفه‌ها بر کالا‌های چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد. تعرفه‌ها شامل کالا‌های مصرفی همچون چمدان، تشک، کیف دستی، دوچرخه، جاروبرقی و کولر می‌شد. علاوه بر این ترامپ تهدید کرده است که بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالا‌های وارداتی از چین شامل اسباب‌بازی، لباس، کفش، لوازم برقی و تلویزیون تعرفه‌های بیشتر وضع خواهد کرد.
در نامه مذکور شرکت‌ها به ترامپ گفته‌اند: «تعرفه‌ها مالیات‌هایی هستند که به‌طور مستقیم توسط شرکت‌های آمریکایی پرداخته می‌شوند.» در واقع چین این تعرفه‌ها را نمی‌پردازد بلکه شرکت‌های آمریکایی آن‌ها را پرداخت می‌کنند.
افزایش تعرفه‌ها و نااطمینانی از روند مذاکرات تجاری موجب ناآرامی بازار‌ها شده است و این موضوع رشد اقتصادی تاریخی ما را مورد تهدید قرار می‌دهد.» قرار است دفتر نمایندگی تجاری آمریکا در مورد تعرفه‌های جدید در روز دوشنبه برنامه اعلان عمومی ترتیب دهد. این درحالی است که به گزارش بلومبرگ ترامپ در مورد روز دوشنبه چین را تهدید کرده است.

تهدید جدید ترامپ
خبرگزاری بلومبرگ خبر داده که ترامپ طی هشداری گفته است اگر شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در اجلاس گروه ۲۰ با وی دیدار نکند، تعرفه‌های بیشتری را علیه کالا‌های چینی وضع خواهد کرد. ترامپ که روز چهارشنبه در کاخ سفید با خبرنگاران دیدار کرد ضمن اعلام اینکه هیچ مهلتی برای چین تعیین نکرده است، در حالی که به سر خود اشاره می‌کرد، افزود: «من هیچ مهلتی ندارم، مهلت من در اینجاست.»
پیش‌تر در روز سه‌شنبه دونالد ترامپ گفته بود که اگر شی‌جین‌پینگ در دیدار گروه ۲۰ در ژاپن بر سر میز گفتگو با وی ننشیند، تعرفه‌ها را بار دیگر افزایش خواهد داد. وی بار دیگر مدعی شد که صادرکنندگان چینی متحمل بار تعرفه‌ها می‌شوند و به این ترتیب نظر اقتصاددانان که هشدار می‌دهند این هزینه‌ها عمدتا به شکل افزایش قیمت‌ها، بر دوش شهروندان آمریکایی است را رد کرد.
او گفت: «آن‌ها مدام می‌گویند که مالیات‌دهندگان آمریکایی، هزینه‌های آن را می‌دهند.» من می‌گویم: «نه، نه. خیلی کم.» ترامپ همچنین پیش‌بینی کرده است که شرکت‌های تولیدکننده در چین از جمله شرکت خودروسازی جنرال موتورز، به‌زودی نقل‌وانتقال به آمریکا را آغاز خواهند کرد.

واکنش چین
در پی این تهدید ترامپ، روز پنج‌شنبه، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که کشورش تسلیم «فشار حداکثری» واشنگتن نخواهد شد و هرگونه تلاش آمریکا برای مجبور ساختن چین به پذیرش یک توافق تجاری شکست خواهد خورد. به گزارش رویترز، گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین ضمن اعلام این واکنش چین افزود که چینی‌ها بابت اصول اولیه امتیاز نمی‌دهند.

هشدار اتاق‌های بازرگانی جهان
کنگره جهانی اتاق‌های بازرگانی، صبح روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه (۱۲ ژوئن) آغاز به کار کرد. در این اجلاس سه روزه ۱۲۰۰ نماینده از ۱۰۰ کشور جهان حاضر هستند. ۸۰ سخنران در ۲۵ نشست مختلف در این رویداد سخنرانی خواهند کرد. آنچه بر این نشست سایه افکنده، بحث جنگ تجاری و اثرات منفی آن بر تجارت است.
در واقع یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در کنگره اتاق‌های بازرگانی در جهان در برزیل مساله جنگ تجاری چین و آمریکاست که در اغلب نشست‌ها به آن اشاره و در مورد تبعات آن بحث می‌شود. از جمله در نشست «راه‌های نو برای آینده مشترک».

در این نشست که مدیر اجرایی مرکز تجارت بین‌الملل، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌الملل چین و معاون وزیر اقتصاد برزیل حضور داشتند انتقاداتی به سیاست‌های تجاری آمریکا ایراد شد. مارکوس پرادو، معاون وزیر اقتصاد برزیل، در سخنرانی خود اختلافات بین چین و آمریکا را یک جنگ تجاری ندانست و از آن به تلاش برای تعدیل یاد کرد.
این اقتصاددان گفت: بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری مستقیم چین آمریکاست و بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری مستقیم آمریکا هم چین است. من آنچه اکنون بین این دو کشور در جریان است را یک جنگ تجاری نمی‌نامم، این یک تعدیل است. می‌توانم بگویم یک تعدیل خطرناک، اما در نهایت یک نوع تعدیل است.

پرادو یکی از راه‌های پیش روی تجارت جهانی را «دوباره جهانی‌شدن» با محوریت منطقه‌ای، چون اوراسیا دانست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید