درمان مسمومیت‌های غذایی در تابستان

درمان مسمومیت‌های غذایی در تابستان

در صورتی که شکم‌درد را همراه با تب، اسهال تیره یا مدفوع خونی، استفراغ خونی، علایم کم‌آبی بدن (مانند خشکی دهان، کاهش ادرار، سرگیجه، خستگی، افزایش ضربان قلب یا تندی تنفس) تجربه می‌کنید، بدون اتلاف وقت به بیمارستان یا دیگر مراکز درمانی بروید.

کد خبر : ۷۰۷۱۰
بازدید : ۱۴۳۷۳
درمان مسمومیت‌های غذایی در تابستان
تابستان که می‌شود و هوا رو به گرمی می‌رود، بیماری‌ها هم یکی‌یکی، خودشان را نشان می‌دهند. گرما مساوی است با شیوع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی. در تابستان است که مسمومیت‌های غذایی شایع و افراد بیشتری به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان می‌شوند. با گرم‌شدن هوا، غذا‌ها زودتر روند آلودگی را طی می‌کنند و محلی می‌شوند برای رشد باکتری‌ها. در این شرایط کودکان بیش از همه در معرض مسمومیت قرار دارند. گفته می‌شود سالانه بیش از ١٠‌میلیون نفر دچار مسمومیت غذایی می‌شوند که ٩٠‌درصد این مسمومیت‌ها با عوامل عفونی بسیار خطرناک همراه است و ١٠‌درصد حتی به مرز مرگ می‌رسند.
مسمومیت‌ها اغلب خودشان را با حالت تهوع نشان می‌دهند. مصرف غذا‌های مانده، پخت ناکافی غذاها، مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز، بستنی غیرپاستوریزه، سالادالویه، شیرینی‌های‌تر و خامه‌ای و آب‌های آلوده، عواملی است که مسمومیت غذایی ایجاد می‌کنند. سفر منبع بیشتر آلودگی‌هاست و افراد در سفر بیش از سایر مواقع دچار این مسمومیت‌ها می‌شوند. همین هم شده تا توصیه شود افراد در مسافرت، کمتر سراغ غذا‌های رستوران‌های غیرمطمئن بروند و از محصولات مزارع استفاده نکنند. برای این‌که در این فصل کمتر مسموم شوید، کافی است چند نکته را مورد توجه قرار دهید.

چند پیشنهاد ساده
تا زمانی که استفراغ‌تان قطع نشده، از مصرف مواد غذایی جامد پرهیز کنید؛ مایعات را جرعه جرعه میل کنید تا احتمال استفراغ‌کردن بالا نرود.

بعد از تمام‌شدن استفراغ، سراغ خوراکی‌های شیرین و نمک‌دار بروید؛ بیسکویت‌های شکری- نمکی، موز، برنج یا نان گزینه‌های خوبی برای بهبود حال شما هستند.

تا حال‌تان بهتر نشده، از مصرف غذا‌های سرخ‌شده، چرب، تند یا شیرین پرهیز کنید.
بدون تجویز پزشک سراغ دارو‌های ضد تهوع و ضد اسهال نروید.

اگر ۲۴ ساعت از شروع اسهال گذشته و هنوز مشکل‌تان برطرف نشده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که شکم‌درد را همراه با تب، اسهال تیره یا مدفوع خونی، استفراغ خونی، علایم کم‌آبی بدن (مانند خشکی دهان، کاهش ادرار، سرگیجه، خستگی، افزایش ضربان قلب یا تندی تنفس) تجربه می‌کنید، بدون اتلاف وقت به بیمارستان یا دیگر مراکز درمانی بروید.

اگر مسموم شدید...
اجازه دهید معده شما آرام بگیرد: بعد از تجربه علایم انفجاری مسمومیت غذایی مانند استفراغ، اسهال و ناراحتی معده، کارشناسان توصیه می‌کنند اجازه دهید معده استراحت کند یعنی این‌که تا چند ساعت از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید.

بعد از پایان علایم مسمومیت غذایی به بدن آبرسانی کنید: مصرف مایعات برای کمک به بدن‌تان در مقابله با مسمومیت غذایی ضروری است؛ اسهال و استفراغ می‌تواند باعث کم آب شدن بدن شود، بنابراین نوشیدن جرعه‌های کوچک آب می‌تواند یک شروع خوب باشد. نوشیدنی‌های ورزشی که حاوی الکترولیت هستند، بهترین راه برای پیشگیری از کم آبی بدن در این دوره است. نوشابه بدون رنگ (مثل اسپرایت، سون‌آپ)، چای بدون کافیین و آب مرغ و سبزیجات هم جزو نوشیدنی‌های مفید است.

بعد از پایان علایم مسمومیت غذایی خوردن خوراکی‌های ملایم را شروع کنید: وقتی احساس می‌کنید معده توانایی نگه داشتن غذا را دارد، خوراکی‌هایی که برای معده و دستگاه گوارش شما ملایم هستند، بخورید. خوراکی‌های زودهضم، کم‌چرب و کم‌فیبر. هضم چربی برای معده شما سخت است. موز، غلات، سفیده تخم مرغ، عسل، ژله، بلغور جو دوسر، کره بادام‌زمینی و سیب‌زمینی ساده ازجمله پوره سیب‌زمینی، برنج، سالتین و تست، خوراکی‌هایی هستند که هضم‌شان برای معده راحت است.

پس از پایان علایم مسمومیت غذایی دارو‌های طبیعی را امتحان کنید: در طول یک دوره مسمومیت غذایی دنبال‌کردن واکنش‌های طبیعی برای پاکسازی و پالایش دستگاه گوارش برای خلاصی از باکتری‌های مضر مهم است. به همین دلیل است که دارو‌های اسهال بدون نسخه راه خوبی برای درمان مسمومیت غذایی نیستند. زمانی که علایم شما در بالاترین حد خود قرار دارند، ممکن است بخواهید دارو‌های طبیعی را امتحان کنید.

نشانه‌های مسمومیت در تابستان
مسمومیت با علایمی مثل اسهال، استفراغ، بی‌حالی، ضعف و خستگی، خشک‌شدن مخاط و... همراه است. افراد باید سعی کنند در صورت بروز چنین علایمی به میزان کافی آب مصرف کرده و به پزشک مراجعه کنند. متخصصان می‌گویند که رعایت‌نکردن نکته‌های بهداشتی و بی‌دقتی در نگهداری درست از مواد غذایی و گرم‌شدن هوا، مسمومیت را تشدید می‌کند. از طرف دیگر در تابستان غذا‌ها و مواد خوراکی بیشتر در معرض باکتری‌ها و ویروس قرار می‌گیرند و همین هم زمینه ابتلا به مسمومیت را از طرف مصرف‌کننده بالا می‌برد.

این‌ها را امتحان کنید
چای زنجبیل: زنجبیل به عنوان آرام‌کننده معده شناخته می‌شود. خواص آنتی‌باکتریال آن به بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا که باعث ایجاد واکنش در بدن‌تان شده‌اند، کمک می‌کند.

سرکه سیب: با این‌که مطالعه درستی در این زمینه انجام نشده، ولی سرکه سیب دارای خواص آنتی‌میکروبیال است. ٢ قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و در طول روز جرعه جرعه بنوشید، این کار منجر به بیرون راندن و کشتن عوامل بیماری‌زایی می‌شود که شما را بیمار کرده‌اند.

زغال چوب فعال: نباید آن‌ها را با خاک زغالی که در گریل حیاط پشتی‌تان به جا مانده، اشتباه بگیرید؛ کپسول‌های زغال چوب فعال به‌سرعت بدن انسان را سم‌زدایی کرده و باکتری‌های خطرناک را می‌کشند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید