افزایش کودک آزاری و کودک همسری

افزایش کودک آزاری و کودک همسری

کودکان بی‌دفاع‌ترین افراد در سطح جامعه هستند، از نظر قانونی تاکنون باید این لایحه به صحن مجلس می‌آمد چرا این اتفاق نیفتاده و در فاصله‌های زمانی کوتاه همچنان شاهد این حجم وسیع از کودک آزاری‌ها هستیم؟

کد خبر : ۷۱۰۹۲
بازدید : ۸۴۸۵
سال‌ها انتظار برای تصویب لایحه حمایت از کودکان
مهسا قوی قلب | در هفته‌های اخیر وقوع چند مورد کودک آزاری و کودک همسری این حقیقت را آشکار ساخت که تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان باید هر چه سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد تا جایی که معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم با بیان اینکه معطلی جایز نیست، خواستار سرعت بخشی به روند تصویب لایحه مذکور شد تا مجریان قانون بتوانند با پشتوانه قوی تری با کودک آزاری مقابله کنند.
این لایحه از سال ۱۳۸۸ مطرح شد و در میان قوا در دست بررسی بود. با پیگیری‌های دولت و توجه مجلس شورای اسلامی پس از ۱۰ سال در مرداد ماه ۱۳۹۷ با اکثریت مطلق آرا به تصویب نمایندگان رسید، اما شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانست و لایحه جهت اصلاح به کمیسیون قضایی ارجاع شد. بیشتر نمایندگان مجلس و فعالان حوزه کودک با توجه به مسائل روز جامعه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را یکی از موارد کارشناسی شده و کارآمد در جلوگیری از آسیب‌های این حوزه می‌دانند.

پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی که در زمینه لایحه مزبور فعالیت‌های زیادی دارد، در این باره می‌گوید: با روی کار آمدن آقای رئیسی خوشبختانه در حوزه زنان شاهد اتفاقات خوبی بودیم تا جایی که تا یکی دو هفته آینده لایحه تأمین امنیت زنان به مجلس می‌رود.
این روند تسریع رسیدگی به لوایح سبب شد، امیدوار شویم که در خصوص لایحه حمایت از کودکان هم سرعت بخشی شود. البته به نظر می‌رسد در خصوص کودک آزاری، ازدواج کودکان و پایین بودن سن ازدواج گروهی خاص که اتفاقاً در قدرت هم هستند، حساسیتی ندارند و حتی سعی می‌کنند افکار عمومی را از طریق فضای مجازی یا صدا و سیما به سمتی ببرند که مواردی هم، چون کودک آزاری به حاشیه کشیده شود.

به‌گفته وی، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بعد از سال‌ها انتظار هنوز منتظر ابلاغ نهایی است و برای همه جای سؤال دارد. این در حالی است که از نظر قانونی اعاده‌های شورای نگهبان باید زودتر رسیدگی شود، اما این لایحه هنوز به صحن مجلس نیامده است.

به‌گفته این نماینده مجلس، کودکان بی‌دفاع‌ترین افراد در سطح جامعه هستند، از نظر قانونی تاکنون باید این لایحه به صحن مجلس می‌آمد چرا این اتفاق نیفتاده و در فاصله‌های زمانی کوتاه همچنان شاهد این حجم وسیع از کودک آزاری‌ها هستیم؟

گامی در جهت کاهش آمار کودک آزاری‌ها
یک فعال حوزه حقوق کودک هم با اشاره به اینکه بحث حمایت قانونی از کودکان همیشه مدنظر بوده به «ایران» توضیح می‌دهد: دوستداران و فعالان حقوق کودک، حمایت‌های قانونی از کودکان در کشور را به‌عنوان یک نقیصه مطرح می‌کنند.
هرچند در سال‌های اخیر خیز‌های خوبی برداشته شده، ولی لایحه‌ای که در حمایت از کودکان نوشته شده، سال‌ها است بین مجلس و دولت و شورای نگهبان در حال رفت و آمد است. البته نمایندگان مجلس در حال پیگیری هستند، اما آنچه مهم است، خروجی امر است که نشان می‌دهد هنوز لایحه به‌عنوان قانون تصویب نهایی نشده است.

به گفته مظفر الوندی، راهکار‌های زیادی برای جلوگیری از کودک آزاری در لایحه آمده و همه ابعاد کودک آزاری به‌عنوان حالاتی مخاطره‌آمیز برای کودکان قید شده است؛ گرچه ممکن است این قانون هم کامل نباشد، اما در این شرایط تلخ می‌توانیم امیدوار باشیم که دستگاه قضا و نظام قضایی می‌تواند مطابق با قانون عمل کرده و مشکلات در این حوزه کمتر شوند.

وی در ادامه به ابعاد دیگر کودک آزاری و تضییع حقوق کودکان تأکید کرده و می‌افزاید: در برخی موارد حتی می‌توان بدون استناد به قانون از بروز کودک آزاری جلوگیری کرد یکی از مواردی که نمونه بارز کودک آزاری در ابعاد وسیع است، کار کودکان است. این مقوله بدون حمایت‌های قانونی و تنها با استناد به بازرسی‌های صحیح و بموقع کاملاً می‌تواند حذف یا کمرنگ شود. این در حالی است که دراین بحث نهاد‌های اجرایی و نظارتی بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

به گفته این فعال حوزه حقوق کودک، بسیاری از کودکان در کارگاه‌های زیرزمینی و غیررسمی کار می‌کنند و مورد سوء‌استفاده‌های مختلف قرار می‌گیرند، در حالی که تنها با نظارت می‌توان جلوی بسیاری از این قبیل آسیب‌ها را گرفت. متأسفانه بسیاری از مسئولان تا خبر ناگواری در این زمینه می‌شنوند به فکر می‌افتند و بعد از مدت کوتاهی دوباره کودک آزاری به فراموشی سپرده می‌شود.
باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم شرایط پایداری برای کودکان بسازیم نه شرایطی که تحت تأثیر احساسات و عواطف صرف هستند و مشکلی را حل نمی‌کنند. الوندی می‌گوید: به یاد داشته باشیم کودکان، آسیب پذیر هستند. هرروز شاهد کار کودکانی هستیم که به‌دلیل مشکلات اقتصادی بویژه در حاشیه شهر‌ها کودکی خود را فراموش کرده‌اند و با انواع کودک آزاری‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. زمان آن فرا رسیده است که مسئولان و متولیان امر به فکر چاره باشند، چون فردا دیر است.

■ پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس: کودکان بی‌دفاع‌ترین افراد در سطح جامعه هستند، از نظر قانونی تاکنون باید این لایحه به صحن مجلس می‌آمد چرا این اتفاق نیفتاده و در فاصله‌های زمانی کوتاه همچنان شاهد این حجم وسیع از کودک آزاری‌ها هستیم؟

■ مظفر الوندی، فعال حوزه حقوق کودک: در این شرایط تلخ می‌توانیم امیدوار باشیم که دستگاه قضا و نظام قضایی می‌تواند مطابق با قانون عمل کرده و مشکلات در این حوزه کمتر شوند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید