داستان یک برند؛ پونتیاک

داستان یک برند؛ پونتیاک

محصولات پونتیاک با نسل‌های مختلفی تولید شدند، یکی از آن‌ها pontiac firebird بود که نسل سوم پونتیاک محسوب می‌شود. فایربرد یا پرنده آتشین در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ در ایالات متحده تولید شد. خودروی فایربرد مثل سایر مدل‌های پونتیاک با کاپوتی کشیده و صندوق عقبی جادار طراحی شده است.

کد خبر : ۷۱۲۲۲
بازدید : ۱۱۹۵۸

داستان یک برند؛ پونتیاک

خودرویی که این روزها به عنوان خودروی آنتیک دیده می‌شود که تنها ممکن است مدل‌های چند سال پیش آن به راحتی پیدا شود و اگر مدل‌های دهه ۶۰ یا ۷۰ میلادی آن را بتوانید پیدا کنید با قیمت‌های گرانی خرید و فروش خواهند شد، پونتیاک است. بسیاری از افرادی که به دنبال خرید پونتیاک هستند، می‌خواهند تا آن را به عنوان خودروی عروسی به عروس و دامادهایی که علاقمند به خودروی کلاسیک برای ماشین عروسی‌شان هستند، اجاره دهند و از این راه درآمد خوبی کسب کنند. اما پونتیاک از چه زمانی روی کار آمد.

تاریخچه پونتیاک

شرکت خودروسازی آمریکایی پونتیاک، فعالیت اصلی خود را در سال ۱۹۲۶ میلادی به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت اوکلند موتور که از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز بود، شروع کرد. این کارخانه خودروسازی در همان ابتدای کار موفق به کسب شهرت بسیاری شد تا جائیکه توانست از شرکت اوکلند هم پیشی بگیرد و خودروهای خود را در بازارهای آمریکا، کانادا و مکزیک عرضه کند.

پونتیاک نیز مثل سایر شرکت‌های خودروسازی قدیمی با جنگ جهانی دوم دچار توقف تولید ۷ ساله‌ای شد و تنها به ساخت تجهیزات دفاعی و خودروهای نظامی پرداخت. بعد از جنگ جهانی فروش پونتیاک به دلیل طراحی مصنوعی و یکنواخت محصولاتش دچار رکود شد. اولین خودروی تولیدی این شرکت بعد از جنگ، خودروی سایز بزرگ پونتیاک چیفتن بود که سال ۱۹۴۹ روانه بازار مصرف شد.

شرکت خودروسازی پونتیاک در سال‌های فعالیت خود به تولید مدل‌های مختلف خود از جمله پونتیاک پارسین در سال ۱۹۵۸، پونتیاک گرند پریکس در سال ۱۹۶۳، پونتیاک فایربرد در سال ۱۹۶۹ و … پرداخت و در این سال‌ها با پیروزی‌ها و شکست‌های متعددی روبرو شد.

این شرکت با بحران بنزین که در سال ۱۹۷۳ میلادی شروع شد و سازمان کشورهای صادرکننده نفت عربی اوپک تحریم نفت را اعلام کردند، دچار مشکلاتی در فروش خودروهای پرمصرفش شد تا جائیکه مدل پونتیاک ترنس اسپورت را که بیشتر شبیه خودروهای اروپایی است، تولید کرد. سرانجام این شرکت خوش‌نام در سال ۲۰۰۹ به دنبال مشکلات مالی اعلام کرد که تنها تا سال ۲۰۱۰ به تولید خودروهای پونتیاک ادامه خواهد داد و بعد از آن تمرکزش روی خودروهای شورلت، کادیلاک، بیوک و جی ام سی خواهد بود.

این کارخانه قدیمی خودروسازی که در تولید خودروهای کلاسیک و اسپورت دو درب و چهار درب کروک با کاپوت کشیده و مشهور خود شهره بازارهای خودروی جهانی بود، آخرین خودروی پونتیاک خود را سال ۲۰۱۰ تولید کرد و بعد از آن با اعلام شرکت جنرال موتورز مبنی بر تعطیلی آن تعطیل شد.

پونتیاک فایربرد

محصولات پونتیاک با نسل‌های مختلفی تولید شدند، یکی از آنها pontiac firebird بود که نسل سوم پونتیاک محسوب می‌شود. فایربرد یا پرنده آتشین در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ در ایالات متحده تولید شد. خودروی فایربرد مثل سایر مدل‌های پونتیاک با کاپوتی کشیده و صندوق عقبی جادار طراحی شده است. این مدل دو درب کروک و سه درب هاچ بک و با طرح‌بندی موتور جلو-محور عقب (این اصطلاح که به انگلیسی FMR گفته می‌شود به خودروهایی اطلاق می‌شود که موتور آنها در قسمت میانی و رو به جلو شاسی و چرخ محرک آن نیز در قسمت عقب خودرو قرار داشته باشند) طراحی شد.

این روزها مدل‌های ۱۹۷۵ یا ۱۹۷۶ پونتیاک فایربرد دو درب کارکرده را با ظاهر و صندلی‌ها تمیز به قیمت‌های متفاوت بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان می‌توانید در سایت دیوار خریداری کنید.

منبع :‌ ویرلن

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید