داغ‌کردن کوتوله

داغ‌کردن کوتوله

مکزیکی‌ها از تحویل‌دادن قاچاقچی معروف به واشینگتن امتناع کردند، اما بخت با آن‌ها یار نبود و او با کمک دوستانش که یک تونل ١٥٠٠ متری تا زیر سلول او حفر کرده بودند، موفق شد از زندان بگریزد.

کد خبر : ۷۱۶۵۵
بازدید : ۸۵۹۵
داغ‌کردن کوتوله
صدور حکم حبس ابد برای خواکین گوزمن معروف به ال چاپو (کوتوله)، بزرگترین قاچاقچی زنده موادمخدر جهان برگی دیگر از تاریخ تبهکاران سرشناس را ورق زد. این قاچاقچی مکزیکی و رئیس کارتل مخوف سینالوا که کار خود را به‌عنوان یک تولید‌کننده عمده کوکایین از سال ٢٠٠٣ آغاز کرد، در طول ١٠‌سال توانست یاد و خاطره پابلو اسکوبار افسانه‌ای را این بار در مکزیک زنده کند.
اگر اسکوبار موفق شد لقب ثروتمندترین قاچاقچی تاریخ بشر را از آن خود کند، ال چاپو نیز توانست عنوان جنایتکارترین قاچاقچی قرن بیست‌ویکم را تا این لحظه در اختیار بگیرد. شهرت خشونت‌بار کارتل‌های مکزیکی و بی‌رحمی عیان آن‌ها که در سلاخی رقیبان و کشتار پلیس عینیت یافته با مروری کوتاه بر سابقه خواکین گوزمن قابل لمس است.

فرار زیرزمینی از زندان مکزیک
پابلو اسکوبار در زمانه‌ای که هیچ رقیب کاربلد و قدرتمندی در بین نبود، توانست انحصار ٨٠‌درصد بازار موادمخدر ایالات متحده را از آن خود کند. او سالانه ٤٠ تن کوکایین به آمریکا قاچاق می‌کرد و پولی که از این راه به دست آورد، از گنج چهل دزد بغداد نیز افسانه‌ای‌تر بود.
ال چاپو، اما در دوره‌ای وارد عرصه شد که رقیبان سرسختی در مکزیک و کلمبیا مشغول کار روی آمریکا به‌عنوان بازار هدف بودند، مخصوصا که حالا مشتریان فقط کوکایین نمی‌خواستند و روی هرویین، متامفتامین و ماریجوانا نیز نظر داشتند.
حذف رقیبان و شیوه خونینی که ال چاپو برای این منظور به کار بست خیلی زود میدان را برای یکه‌تازی او مهیا کرد. این‌جا نیز پلیس موادمخدر آمریکا همچون قضیه اسکوبار تمام تلاش خود را برای به دام انداختن این قاچاقچی بزرگ و خودنما به کار بست، اما این پلیس مکزیک بود که نهایتا در سال ٢٠١٤ ال چاپو را دستگیر کرد.
مکزیکی‌ها از تحویل‌دادن قاچاقچی معروف به واشینگتن امتناع کردند، اما بخت با آن‌ها یار نبود و او با کمک دوستانش که یک تونل ١٥٠٠ متری تا زیر سلول او حفر کرده بودند، موفق شد از زندان بگریزد.

دستگیری و تحویل برای محاکمه
وقتی ١٠ ماه بعد مجددا دستبند بر دستان ال چاپو زده شد، مکزیکی‌ها دردسر را از سر خود باز کرده و با گرفتن یک تضمین قضائی مبنی بر عدم صدور حکم اعدام، او را تحویل آمریکایی‌ها دادند.
معروف‌ترین قاچاقچی جهان بعد از تحویل به آمریکا در فوق امنیتی‌ترین زندان جهان در شهر نیویورک مستقر شد و حالا به جرم قاچاق موادمخدر به ایالات متحده و ترتیب دادن چند قتل و جنایت سازمان‌یافته، با داشتن یک حکم حبس ابد، ٣٠‌سال حبس اضافه -برای اطمینان از بخشیده نشدن- و همچنین جریمه‌ای هنگفت معادل ١٢‌میلیارد و ٦٠٠‌میلیون دلار باید باقی عمر خود را در یک چهاردیواری بگذراند.
٣٠‌سال پیش از او، مانوئل نوریگا رئیس‌جمهوری پاناما نیز با اتهاماتی مشابه مواجه و تقریبا بیشتر زندگی خود را تا همین دو سال پیش که در ٨٣سالگی درگذشت، در زندان سپری کرد و البته که هیچگاه نیز موفق به فرار نشد!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید