ابراهیم در ادیان آسمانی
ابراهیم (ع) در نگاه نخست، یک کوچنشین ساده است، شبانی که در جستوجوی چراگاه برای رمههای خویش، بیابانهای بینالنهرین تا مصر را در مینوردد، تا آنکه خدا به دلیل پارسایی، مهربانی و نیکوکاری، او را بر میگزیند تا پدر خاندانی باشد که در سرزمین نویدداده شده، جای گیرند.
کد خبر :
۷۲۱۵۸
بازدید :
۱۰۹۸۸
محسن آزموده | «و اینگونه ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقینکنندگان باشد (۷۵) پس، چون شب بر او پرده افکند ستارهای دید گفت: این پروردگار من است و آنگاه، چون غروب کرد گفت: غروبکنندگان را دوست ندارم (۷۶) و، چون ماه را در حال طلوع دید گفت: این پروردگار من است آنگاه، چون ناپدید شد گفت: اگر پروردگارم مرا هدایت نکرده بود قطعا از گمراهان بودم (۷۷) پس، چون خورشید بر آمده دید گفت: این پروردگار من است این بزرگتر است و هنگامی که افول کرد گفتای قوم من، من از آنچه [برای خدا]شریک میسازید بیزارم (۷۸)
من از روی اخلاص پاکدلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است و من از مشرکان نیستم (۷۹)» در این ترجمه محمدمهدی فولادوند از آیات سوره مبارکه انعام، به وضوح بر سرشت عقلانی ایمان ابراهیم (ع) صحه گذاشته میشود، پیامبری صاحب اراده که به تعبیر سورن کرکگور فیلسوف دانمارکی شهسوار ایمان است، بنیانگذار هر سه دین سامی؛ یهودیت، مسیحیت و اسلام، او نه فقط نخستین نیای بنیاسراییل است بلکه پیروان همه ادیان ابراهیمی، او را نیای خود میدانند. حضرت ابراهیم (ع) بتشکن و بانی کعبه، نخستین کسی است که در کتاب مقدس «نبی» خوانده میشود.
«پدیده پیامبری و جایگاه خاندان پیامبران، با ابراهیم (ع) شکل دیگری به خود میگیرد، و برای نخستین بار، پیامبری در خاندان ابراهیم (ع) نهادینه و ماندگار میشود». در قرآن کریم، دست کم سه جا یعنی آیه ۳۳ سوره آلعمران، آیه ۵۴ سوره نساء و آیات ۸۳ تا ۸۸ سوره انعام، به این موضوع اشاره مستقیم میشود. در آیه ۲۶ سوره حدید هم به این اشاره شده که خدا، نبوت و کتاب را هم در ذریه نوح (ع) و هم در ذریه ابراهیم (ع) نهاده است.
ابراهیم و پدرش
ابراهیم (ع) در نگاه نخست، یک کوچنشین ساده است، شبانی که در جستوجوی چراگاه برای رمههای خویش، بیابانهای بینالنهرین تا مصر را در مینوردد، تا آنکه خدا به دلیل پارسایی، مهربانی و نیکوکاری، او را بر میگزیند تا پدر خاندانی باشد که در سرزمین نویدداده شده، جای گیرند. نام او پیش از مبعوث شدن به پیامبری «ابرام» و پس از آن «ابراهیم» است، به معنای «پدر مردمان بسیار» یا «پدر مهربان» یعنی ترکیبی از «اب (پدر)» و «راهیم (مهربان)».
ابراهیم و پدرش
ابراهیم (ع) در نگاه نخست، یک کوچنشین ساده است، شبانی که در جستوجوی چراگاه برای رمههای خویش، بیابانهای بینالنهرین تا مصر را در مینوردد، تا آنکه خدا به دلیل پارسایی، مهربانی و نیکوکاری، او را بر میگزیند تا پدر خاندانی باشد که در سرزمین نویدداده شده، جای گیرند. نام او پیش از مبعوث شدن به پیامبری «ابرام» و پس از آن «ابراهیم» است، به معنای «پدر مردمان بسیار» یا «پدر مهربان» یعنی ترکیبی از «اب (پدر)» و «راهیم (مهربان)».
او بیستمین نواده آدم (ع) است. در عهد عتیق، نام پدرش «تارح» ذکر شده است، مردی که پیشهاش سنگتراشی بوده، برخی او را بتپرست خواندهاند و شماری در این مساله شک کردهاند. در گزارشهای تلمودی، گفته شده ابراهیم (ع)، پدرش تارح را به پرستش خدای یکتا فرا میخواند و از او میخواهد تا دست از بتپرستی بردارد، اما تارح از آزار و اذیت مردمان میهراسد و از پسرش میخواهد که خاموش باشد.
«ابراهیم (ع) از کیستی آفریننده آسمانها و زمین میپرسد، و، چون پدر، بتها را به او نشان میدهد؛ او خوراک در برابرشان مینهد تا بخورند، اما آنان را ناتوان از این کار در مییابد، و خشمگینانه آنان را میسوزاند. پدر باز میگردد، و سرآسیمه از آنکه چنین گستاخی بزرگی ورزیده، سراغ میگیرد.
ابراهیم (ع) میگوید: میان دو تن از آنان کشمکشی برخاست، و یکی دیگری را سوزاند! پدر میگوید: چگونه چنین کردهاند؛ در حالی که نه میبینند و نه میشنوند؟! ابراهیم (ع) هوشمندانه پاسخ میدهد: پدر جان! چگونه چیزی را میپرستی که نه میبیند و نه میشنود؟!»
قرآن هم در جاهای مختلف مثل آیه ۷۴ سوره انعام، آیه ۱۱۴ سوره توبه، آیه ۴۲ تا ۵۰ سوره مریم و ... گفتگوهای چالشی ابراهیم (ع) با پدرش را روایت میکند و پدر او را بتپرست (سوره شعرا آیات ۷۰ و ۷۱)، گمراه (سوره انعام آیه ۷۴) و دشمن خدا (سوره توبه آیه ۱۱۴۵) میداند. اما یک بار هم در سوره انعام آیه ۷۴ پدر ابراهیم را «آزر» میخواند که همین باعث اختلاف نظر میان پژوهشگران شده است.
قرآن هم در جاهای مختلف مثل آیه ۷۴ سوره انعام، آیه ۱۱۴ سوره توبه، آیه ۴۲ تا ۵۰ سوره مریم و ... گفتگوهای چالشی ابراهیم (ع) با پدرش را روایت میکند و پدر او را بتپرست (سوره شعرا آیات ۷۰ و ۷۱)، گمراه (سوره انعام آیه ۷۴) و دشمن خدا (سوره توبه آیه ۱۱۴۵) میداند. اما یک بار هم در سوره انعام آیه ۷۴ پدر ابراهیم را «آزر» میخواند که همین باعث اختلاف نظر میان پژوهشگران شده است.
برخی آزر را نه پدر ابراهیم (ع)، که بتپرستی سرشناس میخوانند که ابراهیم (ع) او را از این کار باز میدارد و برخی او را همان «الیعازر»، پیشکار ابراهیم (ع) میخوانند. عدهای، چون علامه طباطبایی نیز با توجه به تفاوت دو اصطلاح «اب» و «والد» اولی را به معنای مجازی و دومی را به معنای حقیقی در نظر میگیرند.
همچنین در تلمود برای مادر ابراهیم (ع) نامهایی، چون «آماتلای»، «املیه»، «یونا»، «عوشا» و ... گزارش شده است، او را زنی پارسا و مومن خواندهاند.
ابراهیم (ع) در میان اهل کتاب
کلام عهد عتیق درباره ابراهیم (ع) از باب دوازده کتاب پیدایش و با وعده الهی به او برای برکت یافتن خاندانش آغاز میشود. این وعده مکرر، نشاندهنده اهمیت جایگاه خاندان ابراهیم (ع) است. خدا و فرشتگان الهی، در خواب و بیداری بارها بر او آشکار میشوند و با او گفتگو میکنند.
ابراهیم (ع) در میان اهل کتاب
کلام عهد عتیق درباره ابراهیم (ع) از باب دوازده کتاب پیدایش و با وعده الهی به او برای برکت یافتن خاندانش آغاز میشود. این وعده مکرر، نشاندهنده اهمیت جایگاه خاندان ابراهیم (ع) است. خدا و فرشتگان الهی، در خواب و بیداری بارها بر او آشکار میشوند و با او گفتگو میکنند.
خدا با او پیمان میبندد و او را از رویدادهای آینده آگاه میسازد. ابراهیم (ع) به خدا اعتماد میکند و خدا از او خشنود میشود و او را به دوستی میپذیرد. ابراهیم (ع) دو بار با خدا گفتگو میکند و از او میخواهد تا از کیفر گناهکاران چشمپوشی کند.
خدا یک بار درخواست او را میپذیرد. ایمان به وعده الهی، آرامشخواهی و آشتیجویی، دلاوری و جنگاوری، درستکاری، میانجیگری و آمرزشخواهی برای گناهکاران و دریغ نورزیدن از دستورهای الهی از ویژگیهای این پیامبر بزرگ در کتاب مقدس است. بطور کلی چهره ابراهیم (ع) در آیین یهود بسیار درخشان است.
در عهد جدید (انجیل) و در میان مسیحیان نیز ابراهیم (ع) جایگاهی بلند دارد. در عهد جدید، ۷۲ بار از ابراهیم یاد میشود. در دو گزارش انجیلی از پدران عیسی (ع) نام ابراهیم (ع) به چشم میخورد. در بخشهای زیادی از عهد جدید، به پیمان خدا با ابراهیم (ع) اشاره میشود و بر جایگاه او به عنوان دوست خدا تاکید میشود.
در عهد جدید (انجیل) و در میان مسیحیان نیز ابراهیم (ع) جایگاهی بلند دارد. در عهد جدید، ۷۲ بار از ابراهیم یاد میشود. در دو گزارش انجیلی از پدران عیسی (ع) نام ابراهیم (ع) به چشم میخورد. در بخشهای زیادی از عهد جدید، به پیمان خدا با ابراهیم (ع) اشاره میشود و بر جایگاه او به عنوان دوست خدا تاکید میشود.
پولس قدیس، ابراهیم (ع) را الگوی آرمانی از ایمان میداند. در بخش دیگری از عهد جدید، افزون بر ایمان ابراهیم (ع) کردار او الگوی همه مومنان به شمار میآید. بنابراین در اندیشه مسیحی، ابراهیم نمونه ایمان و پدر همه مومنان است.
ابراهیم (ع) در قرآن
در قرآن کریم، ۷۹ بار از ابراهیم (ع) یاد میشود که بعد از نام موسی (ع) بیشترین است. قرآن، ابراهیم (ع) را پیشوای مردم (آیه ۱۲۴ سوره بقره)، بناکننده خانه خدا (آیات ۱۲۵ و ۱۲۷ سوره بقره)، دوست خدا (آیه ۱۲۵ سوره نسا)، بنده خدا (آیه ۴۵ سوره ص)، راستگو (آیه ۴۱ سوره مریم)، الگوی نیکی (آیه ۴ سوره ممتحنه) و ... مینامد و در آیه ۱۰۹ سوره صافات به او سلام و درود میفرستد.
ابراهیم (ع) در قرآن
در قرآن کریم، ۷۹ بار از ابراهیم (ع) یاد میشود که بعد از نام موسی (ع) بیشترین است. قرآن، ابراهیم (ع) را پیشوای مردم (آیه ۱۲۴ سوره بقره)، بناکننده خانه خدا (آیات ۱۲۵ و ۱۲۷ سوره بقره)، دوست خدا (آیه ۱۲۵ سوره نسا)، بنده خدا (آیه ۴۵ سوره ص)، راستگو (آیه ۴۱ سوره مریم)، الگوی نیکی (آیه ۴ سوره ممتحنه) و ... مینامد و در آیه ۱۰۹ سوره صافات به او سلام و درود میفرستد.
در قرآن داستان موحد شدن ابراهیم (ع)، درگیریاش با پدر و مردم قومش بر سر پرستش بتها، مخالفتش با خدا بودن نمرود، شکستن بتها و سردشدن آتش بر او، دیدارش با فرشتگان الهی و شفاعتش برای مردم سدوم روایت میشود. همچنین سوره چهاردم قرآن کریم به نام ابراهیم (ع) است و این سوره به داستان ساختن خانه خدا به دست ابراهیم و تلاش پیامبران (ع) برای دعوت مردم به یگانهپرستی اختصاص دارد.
جمع خرد و ایمان
ابراهیم (ع) خردورزانه و آگاهانه خدای احد و واحد را پرستش میکند. او پس از چالش با پدر، در حالی که چهارده سال بیشتر ندارد، بتهای ساخته شده به دست او را میشکند. در آیه ۸۰ سوره انعام، صراحتا از استدلالورزی ابراهیم (ع) سخن به میان میآید: «و قومش با او به ستیزه پرداختند گفت: آیا با من درباره خدا محاجه میکنید و حال آنکه او مرا راهنمایی کرده است و من از آنچه شریک او میسازید بیمی ندارم مگر آنکه پروردگارم چیزی بخواهد علم پروردگارم به هر چیزی احاطه یافته است پس آیا متذکر نمیشوید» (ترجمه فولادوند).
جمع خرد و ایمان
ابراهیم (ع) خردورزانه و آگاهانه خدای احد و واحد را پرستش میکند. او پس از چالش با پدر، در حالی که چهارده سال بیشتر ندارد، بتهای ساخته شده به دست او را میشکند. در آیه ۸۰ سوره انعام، صراحتا از استدلالورزی ابراهیم (ع) سخن به میان میآید: «و قومش با او به ستیزه پرداختند گفت: آیا با من درباره خدا محاجه میکنید و حال آنکه او مرا راهنمایی کرده است و من از آنچه شریک او میسازید بیمی ندارم مگر آنکه پروردگارم چیزی بخواهد علم پروردگارم به هر چیزی احاطه یافته است پس آیا متذکر نمیشوید» (ترجمه فولادوند).
در مقطعی دیگر، او را دستگیر و به دربار نمرود، پادشاه بینالنهرین میبرند. نمرود از او میپرسد: مگر نمیدانی که من خدا و فرمانروای آسمان و زمین هستم؟ ابراهیم (ع) پاسخ میدهد: اگر چنین است، چرا دستور نمیدهی تا خورشید از غرب طلوع کند؟ چرا نمیگویی من در دل چه دارم و فردا چه خواهم ساخت؟
چرا پدر خود را از مرگ نجات نمیدهی؟ نمرود از پاسخ به سوالها باز میماند و برای کیفر او دستور فراهم کردن آتشی بزرگ میدهد، اما خدا او را از آتش نجات میدهد. خردورزی ابراهیم (ع) از سوی متفکران و اندیشمندان نیز مورد اذعان واقع شده است.
موسی بن میمون اندیشمند و فیلسوف بزرگ یهودی، ابراهیم (ع) را نخستین کسی میداند که بر پایه عقل و خرد، به وجود خدای یگانه ایمان میآورد و هلوی فیلسوف و شاعر یهودی قرن یازدهم، تعبیر «خدای ارسطو» را جایگزین «خدای ابراهیم» میکند. در عصر جدید نیز فلاسفهای، چون سورن کرکگور دانمارکی در قرن نوزدهم، و ژان پل سارتر و ژاک دریدا، فیلسوفان فرانسوی نیز درباره حضرت ابراهیم (ع) سخن راندهاند.
نقطه تمرکز تامل کرکگور درباره ابراهیم (ع) به داستان دستور الهی برای قربانی کردن فرزندش اختصاص دارد. خدا از ابراهیم (ع) میخواهد که یگانه پسرش را قربانی کند. کرکگور با بسط و شرح این داستان در کتاب مشهورش «ترس و لرز» موضوع ایمان ابراهیم (ع) را محور بحث قرار میدهد.
او نتیجه میگیرد که اطاعت محض ابراهیم (ع) از فرمان الهی «جهش ایمان» است. سارتر، در این داستان به دشواری تصمیم انسان در زندگی برای پذیرش سرنوشت خویش اشاره میکند. از نظر سارتر، ما به تنهایی بر لبه آزادی خویش ایستادهایم و یگانه مسوول اعمال خویشتن هستیم، مسوولیتی که از دید او هسته اندیشه اگزیستانسیال است.
قربانی کردن فرزند، ایثار و ایمان
واپسین و مشهورترین واقعه زندگی ابراهیم (ع)، ماجرای قربانی کردن فرزندش است. قرآن کریم، در آیات ۱۰۰ تا ۱۱۳ سوره صافات به این ماجرا اشاره میکند: «پس او را به پسری بردبار مژده دادیم (۱۰۱) و وقتی با او به جایگاه سعی رسید گفتای پسرک من، من در خواب [چنین]میبینم که تو را سر میبرم پس ببین چه به نظرت میآید.
قربانی کردن فرزند، ایثار و ایمان
واپسین و مشهورترین واقعه زندگی ابراهیم (ع)، ماجرای قربانی کردن فرزندش است. قرآن کریم، در آیات ۱۰۰ تا ۱۱۳ سوره صافات به این ماجرا اشاره میکند: «پس او را به پسری بردبار مژده دادیم (۱۰۱) و وقتی با او به جایگاه سعی رسید گفتای پسرک من، من در خواب [چنین]میبینم که تو را سر میبرم پس ببین چه به نظرت میآید.
گفت:ای پدر من آنچه را ماموری بکن انشاءالله مرا از شکیبایان خواهی یافت (۱۰۲) پس وقتی هر دو تن در دادند [و همدیگر را بدرود گفتند]و [پسر]را به پیشانی بر خاک افکند (۱۰۳) او را ندا دادیم کهای ابراهیم [۱۰۴]رویا [خود]را حقیقت بخشیدی ما نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم (۱۰۵) راستی که این همان آزمایش آشکار بود (۱۰۶) و او را در ازای قربانی بزرگی بازرهانیدیم (۱۰۷) و در [میان]آیندگان برای او [آوازه نیک]به جای گذاشتیم (۱۰۸) درود بر ابراهیم (۱۰۹)» (ترجمه محمد مهدی فولادوند).
عموم مسلمانان این قربانی را اسماعیل (ع) پسر ابراهیم (ع) از همسر دومش هاجر میدانند، در حالی که اکثر اهل کتاب این داستان را درباره اسحاق (ع)، پسر دوم ابراهیم از همسر نخست او یعنی سارا میدانند. قرآن کریم، چنان که خواندیم، نام قربانی را به میان نمیآورد. سید روحاله شفیعی، پژوهشگر علوم قرآنی، در کتاب ارزنده «خاندان پیامبران در کتاب مقدس و قرآن» (دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۵)
همسو با ابنعاشور مفسر تونسی قرآن و نویسنده تفسیر «التحریر و التنویر»، عدم ذکر نام قربانی را نشانگر سوگیری کلی قرآن برای پرهیز از اختلافافکنی میان مومنان تلقی میکند و معتقد است که باید به پیام اصلی این داستان توجه کرد که همانا ایمان ابراهیم (ع) و فرزندش به خدا و سربلندی خاندان ابراهیم (ع) از آزمون الهی است.
نکته مهم در داستان ابراهیم (ع) و قربانی کردن فرزند، واکنش متفاوت و نامعهود این پیامبر اولوالعزم به این فرمان است. ابراهیم (ع) آن طور که خواندیم، شخصیتی سخت عقلانی و اهل استدلال است و هم با خدا و هم با بندگان او به گفتگو و استدلالورزی میپردازد.
مثلا در آیه ۲۶۰ سوره بقره میخوانیم که برای آرامش دل (اطمینان قلب) از خدا میخواهد زنده شدن مردگان را به او نشان دهد و خدا نیز از او میخواهد: «چهار پرنده برگیر، و آنها را پیش خود، ریزریز گردان؛ سپس بر هر کوهی پارهای از آنها را قرار ده؛ آنگاه آنها را فراخوان، شتابان به سوی تو میآیند».
اما همین ابراهیم (ع) وقتی در رویا حدس میزند که خدا از او میخواهد عزیزترین موجود زندگیاش یعنی یگانه پسرش را ذبح کند، لحظهای تردید نمیکند و فرزندش را به قربانگاه میبرد. یعنی به تعبیر آقای شفیعی، جایی که سخن از متعلقات خود ابراهیم (ع) به میان میآید، او، اما و اگر نمیکند و همهچیز را فدای معبود میکند. بیدلیل نیست که خدا بر او درود میفرستد و او را دوست و یار خود خطاب میکند.
منبع: خاندان پیامبران در کتاب مقدس و قرآن نوشته روحاله شفیعی
منبع: خاندان پیامبران در کتاب مقدس و قرآن نوشته روحاله شفیعی
۰