جنجال یک فیلم

جنجال یک فیلم

«فیلم مستند من ناصر حجازی هستم» توقیف شد؛ این خبری بود كه از شامگاه دوشنبه در رسانه‌های مختلف ورزشی و هنری منتشر شد و تمام دیروز به مناقشه در مورد آن گذشت.

کد خبر : ۷۲۲۰
بازدید : ۲۸۴۲
جنجال یک فیلم
«فیلم مستند من ناصر حجازی هستم» توقیف شد؛ این خبری بود كه از شامگاه دوشنبه در رسانه‌های مختلف ورزشی و هنری منتشر شد و تمام دیروز به مناقشه در مورد آن گذشت. از زمان درگذشت سرمربی اسبق استقلال، بحث‌های زیادی در مورد ساخت یك فیلم مستند در مورد آن به گوش می‌رسید. در همین راستا سرانجام این فیلم با نویسندگی خسرو نقیبی، کارگردانی نیما طباطبایی و تهیه‌کنندگی امیر رفیعی تولید شد و در چند نوبت به شكل خصوصی به نمایش درآمد.

از همان زمان حرف‌وحدیث‌هایی در مورد جنجالی شدن این مستند به گوش می‌رسید؛ به‌ویژه كه در بخشی از آن اتهاماتی متوجه امیر قلعه‌نویی شده بود. همه می‌دانند كه روابط قلعه‌نویی و حجازی چندان تعریفی نداشت و اگرچه امیر در آخرین روزهای حیات مرحوم حجازی بر بالین ناصرخان حاضر شد، اما اختلاف بین آنها از بین نرفت و بعدتر حتی به اصطكاك بین قلعه‌نویی و خانواده حجازی تبدیل شد. با راهیابی «من ناصر حجازی هستم» به جشنواره سینما حقیقت كه در واقع امكان نمایش آن برای عموم مردم را فراهم می‌كرد، حاشیه‌های فیلم هم به شكل چشمگیری افزایش پیدا كرد. این در حالی بود كه به شكل همزمان شكایت امیر قلعه‌نویی از تهیه‌كنندگان این اثر نیز در جریان بود. در نهایت كار به آنجا كشید كه دوشنبه‌شب، كمی بعد از سالروز تولد مرحوم حجازی، خبر توقف نمایش مستند مزبور جنبه رسانه‌ای پیدا كرد!

ماجرای توقف اكران
قرار بود مستند «من ناصر حجازی هستم» از روز دوشنبه 23 آذر در گروه هنر و تجربه به نمایش عمومی درآید، اما در ساعات پایانی همین روز از طریق روابط عمومی هنر و تجربه اعلام شد نمایش این فیلم متوقف شده است. حبیب ایل بیگی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با تایید این مطلب به «ایرنا» گفت: «نامه‌ای از شعبه 10 دادگاه کارکنان دولت مبنی بر جلوگیری از اکران عمومی این فیلم برای ما ارسال شد و اجرای دستور قضایی برای ما الزامی بود. با توجه به شکایتی که از این مستند شده و تشخیص قاضی دادگاه، فعلا تا تشکیل دادگاه نهایی و اعلام حکم قطعی، اکران فیلم متوقف خواهد بود.» بنابر اعلام گروه هنر و تجربه، سانس‌های نمایش مستند من ناصر حجازی هستم تا تعیین تکلیف این فیلم از سوی مراجع قانونی، در اختیار سایر فیلم‌های این گروه قرار می‌گیرد و درصورت تامین نظر مراجع قضایی، مستند من ناصرحجازی هستم در گروه هنر و تجربه به نمایش درخواهد آمد و سانس‌های آن متعاقبا اعلام می‌شود.

همسر حجازی توهین به قلعه‌نویی را تایید كرده؟
در همین حال وكیل قلعه‌نویی در مورد دلایل شكایت موكلش از این مستند توضیح داده است. حمید توسلی به سایت كاپ می‌گوید: «وقتی همسر مرحوم حجازی پس از دیدن این مستند می‌گوید نمی‌توان با یک فیلم یک نفر را شست و گذاشت کنار، کاملا مشخص می‌شود که چه مفهومی در این فیلم وجود دارد. در هیچ بخشی از این فیلم به کسی انتقاد نشده بلکه به‌صورت مستقیم توهین صورت گرفته است. باز هم تکرار می‌کنم که همسر مرحوم حجازی در گفت‌وگو با رسانه‌ها پس از تماشای مستند عنوان کرد که با یک فیلم نمی‌توان یک نفر را شست و گذاشت کنار!» همچنین نقل قولی از وكیل قلعه‌نویی منتشر شده بود در مورد اینكه توقف اكران این مستند، كادوی تولد مرحوم حجازی است. این اظهارنظر باعث شد خیلی‌ها به او خرده بگیرند. توسلی اما در این مورد توضیح می‌دهد: «منظور ما را اشتباه متوجه شدند. ما با بیان این موضوع قصد توهین به کسی را نداشتیم، بلکه با اطمینان از این موضوع که قطعا اگر مرحوم حجازی در قید حیات بود از دیدن این فیلم ناراحت می‌شد، عنوان کردیم که جلوگیری از اکران آن که می‌تواند باعث آزرده خاطر شدن روح آن مرحوم شود را به‌عنوان کادوی تولد تقدیم روح ناصر حجازی کرده‌ایم!»

تاریخ را نمی‌توان عوض كرد
در عین حال اما همسر مرحوم حجازی توهین به قلعه‌نویی در مستند ناصرخان را رد می‌كند. بهناز شفیعی به خبرگزاری فارس می‌گوید: «من فیلم را سه بار دیده‌ام و هیچ چیز خاصی در آن مشاهده نکردم. مگر می‌شود تاریخ را تغییر داد؟ این مسائل مستنداتی در تاریخ بوده است. من برای شما مثالی می‌زنم. این روزها کی‌روش، رحمتی را از تیم ملی کنار گذاشته و او را دعوت نمی‌کند؛ آیا بعدها می‌توان گفت کی‌روش چنین کاری انجام نداده است؟ این مسائل در تاریخ ثبت می‌شود. مگر می‌شود تاریخ را تغییر داد. آقایان حجازی را بیرون کردند و او به بنگلادش رفت. فکر نمی‌کنم در فیلم چیز خاصی در مورد امیر قلعه‌نویی مطرح شده باشد که به او برخورده است. در این چند روز دیدم که مردم خیلی از فیلم استقبال کردند. البته می‌دانستم ناصر حجازی محبوبیت بسیاری دارد ولی امیدوارم این مسائل حل شود تا فیلم به اکران در بیاید. من بعد از اکران فیلم مصاحبه نکردم و اینکه از قول من نقل شده توهین به آقای قلعه‌نویی را تایید می‌‌کنم صحت ندارد. خودم شخصا اعتقاد دارم هیچ توهینی به امیر قلعه‌نویی در فیلم نشده و فقط تاریخ روی فیلم نمایش داده شده است.»

توصیه غیرمستقیم فردوسی‌پور به قلعه‌نویی
عادل فردوسی‌پور در بخشی از برنامه این هفته نود به توقف اكران مستند «من ناصر حجازی هستم» با شكایت امیر قلعه‌نویی اشاره كرد و با آوردن مثالی دیگر از اعتراض برخی از اهالی كرمان به مجموعه «شهرزاد» گفت: «من فكر می‌كنم نباید اینقدر همه چیز را سخت بگیریم. باید جنبه و نقدپذیری خودمان را بالاتر ببریم، وگرنه هیچ اثری نباید تولید شود.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید