سه‌کلمه‌ای که جانتان را نجات می‌دهد

سه‌کلمه‌ای که جانتان را نجات می‌دهد

پلیس انگلستان از همۀ شهروندان درخواست کرده است اپلیکیشن هوشمندی را دانلود کنند که گفته می‌شود هم‌اکنون هم جان تعدادی را نجات داده است. این اپلیکیشن چیست و چگونه کار می‌کند؟

کد خبر : ۷۲۲۴۳
بازدید : ۲۳۸۳۷
سه‌کلمه‌ای که جانتان را نجات می‌دهد
فرادید | شوت‌زده (kicked). همگرا (Converged). فوتبال (Soccer).

این سه کلمۀ تصادفی جان جِس تینسلی و دوستش را بعد از آنکه در جنگلی تاریک و پر از رطوبت گم شدند، نجات داد.
آن‌ها تصمیم داشتند ۵ مایل در یک زمین ۲۰۰۰‌هکتاری در جنگل همسترلی در شمال‌شرق انگلستان دور بزنند؛ اما بعد از ۳‌ساعت فهمیدند گم شده‌اند.

جس، ۲۴ ساله، می‌گوید: «ما در زمینی بودیم و اصلاً نمی‌دانستیم کجا هستیم. خیلی ترسناک بود. من می‌خندیدم و درباره گم‌شدنمان جوک می‌ساختم؛ اما موضوع این بود که اگر نمی‌خندیدم باید گریه می‌کردم.»

در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه آن‌ها نقطه‌ای را پیدا کردند که تلفن همراهشان می‌توانست سیگنال‌ها را دریافت کند یا به اصطلاح آنتن دهد و بلافاصله شماره ۹۹۹ را شماره‌گیری کردند.

جس می‌گوید: «اولین کاری که پاسخگوی پشت خط به ما گفت: انجام دهیم، دانلود اپلیکیشن وات‌تیری‌وُردز what3words بود.»

«تا آنوقت چیزی درباره این اپلیکیشن نشنیده بودم.»

ظرف ۱‌دقیقه بعد از دانلود این اپلیکیشن پلیش اطلاع داد نقطه‌ای را که این دو راهپیمای خیس و در‌حال یخ‌زدن ایستاده‌اند، پیدا کرده است. سپس، آن‌ها طی عملیات تجسس یک گروه نجات کوهنوردی پیدا شدند.

جس می‌گوید: «به هر کسی که می‌شناسم گفته‌ام این اپلیکیشن را دانلود کند. هر جایی ممکن است گم شوید و به آن احتیاج پیدا کنید.»

وات‌تیری‌وُردز چگونه کار می‌کند؟
این اپلیکیشن دقیقاً همان نقطه‌ای که فرد در آن قرار دارد را پیدا می‌کند.

سازندگان آن، جهان را به ۵۷‌تریلیون مربعِ ۳‌متر در ۳‌متر تقسیم‌بندی کرده‌اند و به هر‌کدام از این مربع‌ها نام‌هایی منحصر‌به‌فرد و تصادفی داده‌اند که آدرسی متشکل از ۳ کلمه است.

برای مثال، خانه شماره ۱۰ در خیابان داونینگ (محل استقرار نخست‌وزیر انگلستان) آدرسی متشکل از این سه کلمه است: برچسب یا توهین (slurs). این (this). کوسه (shark). این‌درحالیست که آدرس آنطرف خیابان، جاییکه اهالی مطبوعات برای کنفرانس خبری حاضر می‌شوند، متشکل از این ۳ کلمه است: صحنه (stage)، تحمیل‌کننده (pushy). راهبه‌ها (nuns).
بیشتر بخوانید:

آیا سرنوشت ما مردن در کنار ربات‌هاست؟

ابعاد غیر اخلاقی ماشین‌های تشخیص چهره

می‌دانید "پروفایل سایه" چگونه به حریم خصوصی‌تان سرک می‌کشد؟


این ایده زاییده مؤسس شرکت سازنده این اپلیکیشن، کریس شیلدریک است که همواره با مسائل مربوط به آدرس‌های پستی مشکل داشته.

او می‌گوید: «کدپستی ما هرگز دقیقاً به خانه ما اشاره نمی‌کرد.»

«ما اغلب بسته‌های پستی‌ای را دریافت می‌کردیم که به سایر افراد تعلق داشت یا مجبور بودیم وسط جاده بایستیم برای مأمور پست پرچم تکان دهیم تا ما را ببیند.»

در‌حدود ۱۰ سال کار در صنعت موسیقی که شامل هدایت‌کردن گروه‌های موسیقی به ورودی‌های درست و دقیق بود، کلافگی و علاقه او به ساخت چنین برنامۀ کاربردی‌ای را بیشتر کرد.

او می‌گوید: «تلاش کردم به مردم بگویم از طول و عرض جغرافیایی برای پیدا‌کردن آدرس استفاده کنند، اما فایده‌ای نداشت.»

«این ایده به ذهنم رسید که چطور می‌توانیم ارقام ۱۶‌تایی را به چیزی که کاربرد آن راحت و دوستانه‌تر باشد، تبدیل کنیم.»

«با یک ریاضی‌دان صحبت کردم و ما دریافتیم که به تعداد کافی ترکیب ۳‌کلمه‌ای برای نامگذاری مکان‌ها در تمام دنیا وجود دارد.»

در‌واقع ۴۰۰۰۰ کلمه برای نامیدن تمام دنیا کافی بود.

این شرکت کار خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و اکنون بیش از ۱۰۰ نفر را در مکان استقرارش در غرب لندن به خدمت گرفته است.

شرکتِ Mongolia در مغولستان برای خدمات پستی خود یک آدرس ۳ کلمه‌ای اتخاذ کرده و راهنمای شرکت Lonely Planet در استرالیا نیز به نقاطی که مورد علاقه‌اش است، آدرس‌های ۳ کلمه‌ای اختصاص می‌دهد.

مرسدس بنز نیز سیستم این برنامه کاربردی را در خودرو‌های خود استفاده می‌کند که اکنون به ۳۵ زبان دنیا قابل استفاده است.

اما هنوز تعداد کمی از افراد در مورد این برنامه کاربردی اطلاعات دارند.

لی وایکس، مدیر یک شرکت امداد و نجات در انگلستان که یکی از ۳۵ شرکت خدمات فوری است که به این اپلیکیشن مجهز شده است، می‌گوید: «این برنامه کاربردی تمام ابهامات ما را درباره این که باید به کجا برویم، از بین می‌برد.»
سه‌کلمه‌ای که جانتان را نجات می‌دهد

«برای مثال برای اطفای حریق در مناطق روستایی گسترده این سیستم به ما خیلی کمک می‌کند.»

«به‌جای اینکه بگوییم "از دروازه بیا تو و مستقیم بیا به این سمت"، می‌توانیم خیلی دقیق مکان خود را به سایرین اطلاع دهیم.»

شیلدریک می‌گوید: «اگر افراد این برنامه کاربردی را نصب نکرده باشند، کارکنان بخش امدادرسانی می‌توانند به آن‌ها پیامی با لینک دریافت این اپلیکیشن ارسال کنند.»

دانلود کردن این اپلیکیشن نیازمند این است که گوشی شما سیگنال دریافت کند؛ اما کار کردن اپلیکیشن برای ارسال آدرس ۳‌کلمه‌ای نیاز به دریافت سیگنال ندارد.

شیلدریک می‌گوید: «یک گروه کوهنوردی که گوشی‌هایشان آنتن نمی‌داد، اما می‌توانستند آدرس ۳ کلمه‌ای محل استقرارشان را پیدا کنند، به کمک همین برنامه نجات پیدا کردند.»

پلیس یورکشایر از این اپلیکیشن برای پیدا‌کردن مردی ۶۵ ساله که بعد از سقوط در ریل آهن گیر افتاده بود، استفاده کرد.

خدمات امداد و نجات یورکشایر نیز توانست زنی را که تصادف کرده بود، اما نمی‌دانست در کجا قرار دارد، با کمک این برنامه پیدا کند.

پلیس هامبرساید توانست با کمک این اپلیکیشن مکان یک گروگان‌گیری و محل استقرار گروگان‌گیر را تشخیص داده و قربانی را که درخواست کمک کرده بود، نجات دهد. این گروه پلیس همچنین توانست با استفاده از این برنامه کاربردی گروهی از تبعه‌های خارجی شامل یک زن باردارِ پا به ماه را در یک کشتی پیدا کند.

پلیس به گروه گفته بود اپلیکیشن را دانلود کنند؛ بنابراین بدون آنکه نیازی باشد ۲۰۰۰۰ کشتی را بگردند، توانستند مستقیم به همان نقطه‌ای بروند که این افراد زندانی شده و درخواست کمک کرده بودند.

منبع: BBC World
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید