چه بلایی سر زنبور‌های برزیل آمده؟

چه بلایی سر زنبور‌های برزیل آمده؟

دلیل اصلی مرگ این زنبور‌ها استفاده از آفت‌کش‌ها است. این آفت‌کش‌ها شامل موادی مانند نئونیکوتینوید و فیپرونیل هستند که استفاده از آن‌ها در اروپا ممنوع است.

کد خبر : ۷۲۳۵۸
بازدید : ۱۰۱۱۰
۵۰۰ میلیون زنبور در برزیل مردند
بیشتر از ۵۰۰ میلیون زنبور در برزیل طی سه ماه اخیر مرده‌اند. در ایالت ریو گرانده جنوبی جسد بیش از ۴۰۰ میلیون زنبور پیدا شده و زنبورداران چهار ایالت دیگر برزیل هم خبر از مردن تعداد بسیار زیاد زنبور‌ها می‌دهند.

دانشمندان استفاده از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی داخل آن‌ها را که برای کشتن حشرات موذی کاربرد دارد دلیل این قضیه می‌دانند.

زنبور‌ها نقشی حیاتی در زنجیره غذایی دارند و در حدود یک‌سوم از غذایی که می‌خوریم در نتیجه گرده‌افشانی است که به طور عمده توسط زنبور‌ها انجام می‌شود. این شامل میوه‌ها و سبزیجاتی نظیر آوکادو، کلم بروکلی و گیلاس هم می‌شود.
۵۰۰ میلیون زنبور در برزیل مردند
آفت‌کش‌هایی که در زمین‌های کشاورزی سراسر جهان پخش می‌شود ممکن است موجب کشته شدن حشرات از جمله زنبور‌ها شود
چه بلایی سر زنبور‌های برزیل آمده؟
دلیل اصلی مرگ این زنبور‌ها استفاده از آفت‌کش‌ها است. این آفت‌کش‌ها شامل موادی مانند نئونیکوتینوید و فیپرونیل هستند که استفاده از آن‌ها در اروپا ممنوع است.

اتحادیه اروپا آوریل گذشته به دلیل صدمات جدی که نئونیکوتینوید می‌تواند به زنبور‌ها بزند، استفاده از آن را تقریبا به طور کامل ممنوع کرد. اما در همان سال برزیل محدودیت استفاده از آفت‌کش‌ها را لغو کرد، هرچند که طرفداران محیط زیست این کار را "بسته مسموم" نامیدند.

استفاده از آفت‌کش‌ها در برزیل افزایش یافته است. به گفته سازمان مدافع محیط زیست صلح سبز، ۱۹۳ محصولی که در سه سال گذشته در برزیل استفاده شده، شامل مواد ممنوعه در اتحادیه اروپا است. اما برزیل به دلیل این که اقتصادش متکی به کشاورزی است از سموم آفت‌کش استفاده می‌کند.

۵۰۰ میلیون زنبور در برزیل مردند ژائر بولسانارو به دلیل سیاست‌های محیط زیستی‌اش از جمله لغو محدودیت آفت‌کش‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است

اوضاع در جهان چگونه است؟
در جهان هم زنبور‌ها وضعیت چندان مساعدی ندارند. پارسال در آمریکا زنبورداران ۴ کندو از هر ۱۰ کندوی عسل‌شان را از دست دادند که بدترین رکورد طی یک زمستان است.

در بیست منطقه روسیه گزارش‌هایی از مرگ و میر گسترده زنبور‌ها منتشر شده است و مسئولان اخطار داده‌اند که این می‌تواند منجر به کاهش ۲۰ درصدی تولید عسل شود.

نوامبر ۲۰۱۸ دست‌کم یک میلیون زنبور در آفریقای جنوبی مردند و گفته می‌شود که دلیل اصلی آن استفاده از فیپرونیل بوده است.

در کشور‌هایی مانند کانادا، مکزیک، آرژانتین و ترکیه هم طی ۱۸ ماه گذشته خبر‌هایی مبنی بر مردن گسترده زنبور‌ها منتشر شده است.

چطور می‌شود به زنبور‌ها کمک کرد؟
صندوق جهانی طبیعت می‌گوید زمین‌های بلااستفاده‌ای را که قبلا برای ساخت و ساز استفاده می‌شد باید به شیوه بهتری برای محافظت از جمعیت زنبور‌ها مدیریت کرد.

این سازمان همچنین می‌گوید که با گسترش شهرنشینی باید فضا‌های سبز بیشتری در شهر‌ها برای حمایت از زنبور‌ها ایجاد شود.

بعضی از دانشمندان هم می‌گویند کشاورزی و باغداری سازگار با محیط زیست مانند کاشتن گیاه‌های وحشی هم می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

باغچه شما اگر شامل گیاه‌های در حال رشد باشد می‌تواند به عنوان عاملی برای تشویق زنبور‌ها به گرده‌افشانی عمل کند. اگر شما اجازه دهید که علف‌های باغچه‌تان بلندتر شود به زنبور‌ها پناهگاه‌های بیشتری خواهید داد.

سازمان خیریه محیط زیستی باگلایف می‌گوید که اگر زنبور خسته‌ای را دیدید آن را روی یک گل بگذارید تا بتواند از شهد آن تغذیه کند و استفاده از آب و شکر برای تغذیه زنبور شاید بهترین راه حل نباشد.

شما همچنین می‌توانید یک آبشخور برای زنبور‌ها ایجاد کنید، کافی است یک ظرف کوچک را از آب و تعدادی سنگ پر کنید تا زنبور‌های تشنه بتوانند آب بنوشند؛ و البته همان‌طور که بسیاری از سازمان‌های طرفدار محیط زیست می‌گویند، ممنوع کردن سموم دفع آفات مضر، می‌تواند مانع مرگ و میر زنبور‌ها شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید