سرقت از کارت بانکی با روشی عجیب

سرقت از کارت بانکی با روشی عجیب

من دستگاه اسکیمر را که مخصوص کپی‌کردن اطلاعات کارت‌های بانکی است، در اختیار یکی از اعضای باند قرار می‌دادم و او پس از کپی‌شدن کارت‌های افراد مختلف دستگاه را به من برمی‌گرداند و در مرحله بعدی کارت مشابه کارت شهروندان را رایت می‌کردم و با آن خرید انجام می‌دادیم.

کد خبر : ۷۲۹۲۴
بازدید : ۱۳۱۷۱
سرقت از کارت بانکی با روشی عجیب
اعضای باندی که با شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای اطلاعات کارت بانکی شهروندان را به‌دست می‌آوردند در حالی‌که برای سرقت‌های کلان برنامه‌ریزی کرده بودند، بعد از ۱۲ فقره اقدام مجرمانه دستگیر شدند.

یکی از شهروندان تهرانی با حضور در پلیس فتا با طرح شکایتی بیان کرد: در اوایل تیرماه ۲۰۰ میلیون ریال به‌صورت اینترنتی از حسابم به سرقت رفته است، اما من هیچ خرید اینترنتی انجام نداده‌ام.

رسیدگی به این پرونده در حالی در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت که نحوه دسترسی به اطلاعات بانکی شاکی در هاله‌ای از ابهام بود تا اینکه مأموران متوجه شدند متهم با استفاده از کارت بانکی با مشخصات کارت بانکی شاکی به‌صورت عمده لوازم یدکی خریده است. فروشنده این لوازم توضیح داد خریدار بار را با یک وانت کرایه‌ای جابه‌جا کرد.

راننده وانت‌بار شناسایی شد و ضمن احضار به پلیس، در اظهاراتش گفت: لوازم یدکی را در اندیشه تخلیه کردم و از بقیه ماجرا‌ها بی‌اطلاع هستم.

در همین حین پرونده‌های مشابهی به دست پلیس رسید و مشخص شد همه شاکیان در یک میوه‌فروشی واقع در امیریه تهران که در حال حاضر تخلیه است، خرید انجام داده‌اند.

کارآگاهان که احتمال می‌دادند خریدار لوازم یدکی خودش نیز در همین شغل فعال باشد، به فروشگاه‌های لوازم یدکی محدوده اندیشه مراجعه و ضمن شناسایی خریدار، او را با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای دستگیر کردند. این فرد در همان ابتدا اعتراف کرد صاحبکارش کارت را برای انجام خرید به او تحویل داد و اجناس خریداری‌شده نیز در مغازه صاحبکارش قرار دارد.

کارآگاهان متوجه شدند شخصی که این کارگر از او نام می‌برد، فردی سابقه‌دار است که در سال ۱۳۹۷ دستگیر شده و در حال حاضر با تأمین وثیقه آزاد است. به‌این‌ترتیب متهم اصلی در عملیاتی غافلگیرانه در اندیشه دستگیر شد و اقرار کرد: با یکی از دوستانم اقدام به کلاهبرداری و کپی از کارت بانکی افراد می‌کنیم.

در ادامه متهم دوم نیز به دام افتاد و وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، گفت: یک تیم کلاهبرداری داریم و مدیریت تیم بر عهده من است. من دستگاه اسکیمر را که مخصوص کپی‌کردن اطلاعات کارت‌های بانکی است، در اختیار یکی از اعضای باند قرار می‌دادم و او پس از کپی‌شدن کارت‌های افراد مختلف دستگاه را به من برمی‌گرداند و در مرحله بعدی کارت مشابه کارت شهروندان را رایت می‌کردم و با آن خرید انجام می‌دادیم.

مأموران در بازرسی از محل اختفای متهم تعداد زیادی مدرک دانشگاهی خام در همه مقاطع دانشگاهی به همراه هولوگرام مربوطه، تعدادی کارت ملی و شناسنامه متعلق به دیگران کشف کردند.

با توجه به اینکه هنوز فردی دیگر که کارت‌های شهروندان را در محله امیریه کپی می‌کرد دستگیر نشده بود، تحقیقات ادامه یافت و مشخص شد این فرد همراه همسرش خارج از تهران است. به‌این‌ترتیب مأموران هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و به خانه این مرد رفتند. آن‌ها ضمن دستگیری متهم از خانه او تعدادی کارت بانکی چاپ‌شده و اوراقی را که اطلاعات کارت بیش از ۲۰۰ نفر در آن نوشته شده بود، کشف کردند.
سپس معلوم شد متهمان یک خانه استیجاری دیگر نیز دارند که در بازرسی از آنجا حدود ۱۲۰ کارت بانکی چاپ‌شده، بیش از پنج فقره کارت ملی هوشمند و... کشف و پس از بررسی دستگاه‌ها مشخص شد اطلاعات بیش از ۵۰۰ کارت بانکی در آنجا موجود و کارت‌ها آماده چاپ هستند.

سردار وحید مجید، رئیس‌پلیس سایبری کشور، با تأیید این خبر گفت: در مجموع چهار متهم در این پرونده دستگیر شدند. آن‌ها با اقدام پیشگیرانه پلیسی نتوانستند همه برنامه‌های خود را اجرا کنند و فقط از ۱۲ نفر سرقت کردند که مبلغ کل آن بیش از ۷۰۰ میلیون ریال است.

این مقام انتظامی به شهروندان هشدار داد: اطلاعات کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و به‌صورت دوره‌ای رمز خود را تغییر دهند و درصورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir آن را ثبت کنند.

بنا بر این گزارش، در یکی از روش‌های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های خودپرداز و پوز، افراد سودجو با نصب قطعه‌ای سخت‌افزاری به نام اسکیمر اقدام به کپی‌برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می‌کنند.
اسکیمر دستگاهی است که از آن برای کپی‌کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی وجود دارد، استفاده می‌شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم‌افزاری خاص در کارت‌های بانکی خام کپی‌رایت کرده و می‌تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید