احتمال سقوط بیشتر طلا

احتمال سقوط بیشتر طلا

چنانچه طلا از سطح حمایتی امروز خود که بین ۱۴۸۵ تا ۱۴۸۷ دلار است نزول کند، احتمال سقوط بیشتر طلا وجود خواهد داشت.

کد خبر : ۷۳۱۳۶
بازدید : ۶۷۱۵
طلا محافظی در برابر تورم؟
طلا به‌عنوان محافظ تورمی در طول زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهد و رشد قیمت این فلز گرانبها ادامه دارد و همچنین باید محافظت در برابر استهلاک ارزی را فراهم کند. طلا به‌عنوان حد نهایی حفاظت در برابر تورم نیز شناخته می‌شود؛ اما بیشتر اثر‌بخشی آن در حال‌حاضر زیر سوال است.
تاریخ نشان می‌دهد که طلا در بلند‌مدت مانند حفاظی در برابر تورم عمل می‌کند، اما نه برای دوره‌های کوتاه‌مدت. بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۹۹ میلادی قیمت واقعی طلا میانگین رشد ۳/ ۰ درصدی برای هر سال را به ثبت می‌رساند که در واقع برای ۱۰۰ سال قیمت واقعی طلا تغییر چندانی نداشته است.

از طرف دیگر در دوره‌ای میان‌مدت بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۱ میلادی قیمت اسمی طلا افتی نزدیک به ۷۰ درصدی ثبت کرد. قابل اتکا‌ترین رابطه برقرار شده بین طلا و قیمت آن، در دوره‌های تورمی قوی بوده است که معمولا با ترس افت شاخص دلار آمریکا و نقص در سیستم جهانی پولی (رکود‌های اقتصادی بزرگ) همراه است. در حالی‌که فشار‌های تورمی میانه و کاهش تورم واقعا تاثیر چندانی بر حرکت قیمت طلا به هر دو حالت بالارونده و پایین‌رونده ندارد.

سقوط به زیر مرز روانی
روز جمعه نزول سنگین در بازار طلا رخ داد و باعث شد که طلا زیر سطح ۱۵۰۰ دلار به ازای هر اونس قرار گیرد. قیمت اونس طلا زیر سطح میانگین ۵۰ روزه قرار دارد که این را می‌توان نشانه صعود قیمت دانست، البته در این نقطه صعود یکباره و سریع نخواهد بود. قیمت طلای جهانی تا سطح ۱۴۸۵ دلار نزول داشت و تا عصر به بالای ۱۴۸۷ بازگشت. سطحی که حمایت قدرتمندی به‌شمار می‌رود.

چنانچه طلا از سطح حمایتی امروز خود که بین ۱۴۸۵ تا ۱۴۸۷ دلار است نزول کند، احتمال سقوط بیشتر طلا وجود خواهد داشت. در صورتی‌که بازار طلای جهانی موفق به عبور از میانگین ۵۰ روزه نشود، شاهد نزول قیمت تا سطح ۱۴۵۰ خواهیم بود. از آنجا که پایین این سطح شاهد تشکیل «الگوی مثلث» هستیم از این‌رو می‌توان از آن به‌عنوان یک سطح حمایتی و نقطه بازگشت قیمت یاد کرد.

صعود مثلثی: الگوی مثلث صعودی معمولا در حین یک روند صعودی شکل می‌گیرد و الگویی ادامه‌دار محسوب می‌شود.

البته مواردی نیز هست که مثلث صعودی در انتهای یک روند نزولی به‌عنوان الگویی بازگشتی عمل می‌کند؛ ولی این الگو بیشتر یک الگوی ادامه‌دار محسوب می‌شود. صرف‌نظر از اینکه این الگو در روند نزولی یا صعودی شکل گیرد، الگویی صعودی است.
به‌خاطر شکل این الگو، مثلث صعودی را «مثلث راست زاویه» (right-angle triangle) نیز می‌نامند. دو یا چند سقف مساوی یک خط افقی را در بالا شکل می‌دهند و وصل کردن کف دو یا چند قعر نیز در یک روند صعودی، خطی همگرا با خط افقی می‌سازد. به این ترتیب شکل مثلث روی نمودار نمایان می‌شود.
طلا محافظی در برابر تورم؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید