از هفته ناسالم به هفته ناسالم

اهالی پایتخت هفته قبل را حتی بدون یک روز هوای سالم پشت‌سر گذاشتند. حتی بارش برف و باران هم افاقه نکرد. حالا پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد هفته‌ای که امروز شروع می‌شود تا آخرین روز هم همچنان آلوده خواهد بود.این را مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش‌بینی و اعلام کرده‌اند.

کد خبر : ۷۳۲۲
بازدید : ۱۱۸۰
اهالی پایتخت هفته قبل را حتی بدون یک روز هوای سالم پشت‌سر گذاشتند. حتی بارش برف و باران هم افاقه نکرد. حالا پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد هفته‌ای که امروز شروع می‌شود تا آخرین روز هم همچنان آلوده خواهد بود.این را مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش‌بینی و اعلام کرده‌اند.

به گزارش شرق،طبق اعلام مسئولان این شرکت وابسته به شهرداری تهران، به دليل حاكميت شرايط جوي پايدار در روزهاي گذشته و برودت هوا كه منجر به انباشت و تراكم آلاينده‌ها شده، هواي تهران روزجمعه با شاخص ١٤٨ در شرايط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار داشت و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم آلودگی هوا در روزهای آینده و احتمال قرارگرفتن هوای تهران در شرایط هشدار است.

در همین باره «مريم نادري»، مدير واحد پايش و پيش​بيني شركت كنترل كيفيت هوا با اعلام اين خبر افزود: شاخص كيفيت هوا، ظهر روز جمعه ١٤٨ بوده و اطلاعات به‌دست‌آمده از ایستگاه‎های سنجش آلودگی هوا، نشان​دهنده افزايش غلظت آلاينده​ها، به‌ويژه ذرات معلق در هواي تهران است و شاخص ذرات معلق كمتر از ١٠ ميكرون به ٨٤ (روز پنجشنبه ٦٩) و همچنين ذرات معلق كمتر از ٢,٥ ميكرون به ١٤٨افزايش يافته است، اما ميزان مونوكسيدكربن در هواي تهران نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

اگر شاخص کیفیت هوا از ١٥٠ بیشتر شود، هوا در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار می‌گیرد و در واقع کیفیت هوای تهران از ظهر روز جمعه با شاخص ١٤٨ در مرز ورود به شرایط هشدار قرار گرفته است.

نادری دراین‌باره نیز افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه پایداری جوی در روزهای شنبه و یکشنبه، شاخص کیفیت هوا افزایش یافته و هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه، یعنی شرایط هشدار قرار بگیرد. نادري با بیان اینکه تهران درحال‌حاضر پدیده وارونگی هوا را تجربه می‌کند، ادامه داد: وارونگی یک پدیده طبیعی است که در فصل‌های پاییز و زمستان رخ می‌دهد و مانع از جابه‌جایی عمودی و پراکنش آلودگی هوای انسان‌ساخت می‌شود. به گفته او معمولا این پدیده در زمانی که شرایط پایدار جوی در منطقه حاکم و سرعت وزش باد و درجه حرارت زیاد می‌شود، رخ می‌دهد و چند روز باقی می‌ماند.

مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا همچنين درباره منبع آلودگي هواي تهران در روزهاي اخير گفت: زماني كه شرايط جوي پايدار در تهران حاكم مي‌شود، بخش عمده
آلاينده‌هاي هوا ناشي از تردد خودروها درون‌شهري و در واقع توليد شهر تهران است و افزايش ترافيك هم مي​تواند ميزان آلودگي را افزايش دهد؛ چراكه در روزهاي سرد سال و نيز در زمان بارش برف و باران ميزان استفاده از خودروهاي شخصي افزايش مي​يابد و به تبع آن ميزان آلاينده​هاي بيشتري توليد مي​شود.

درهمین‌حال، محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه وضعیت کیفی هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود این شرایط به دلیل پایداری هوا ادامه یابد و به همین دلیل روز شنبه نشست کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا برگزار می‌شود.

علاوه‌براین، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز به ایسنا گفت: آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تداوم پایداری جو در اغلب مناطق کشور در روزهای شنبه و یکشنبه است که در این دو روز کیفیت هوا در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، قم و اراک در وضعیت ناسالم برای کلیه گروه‌های سنی قرار دارد.

احد وظیفه افزود: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با گذر امواج ضعیف‌تر از میانه جو کشور، بارش پراکنده برف و باران در برخی نقاط دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز شرقی و شرق سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روز شنبه با ورود سامانه پرارتفاع، آسمان در اکثر مناطق کشور پایدار پیش‌بینی می‌شود که پیامد آن تراکم آلاینده‌های جوی و افزایش ذرات معلق در جو و سبب کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، قم و اراک خواهد بود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ضمن توصیه به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و پرهیز از ترددهای غیرضروری و فعالیت در سطح شهر گفت: آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تدام پایداری جو در اغلب مناطق کشور در روزهای شنبه و یکشنبه است که در این دو روز کیفیت هوا در این شهرها در وضعیت ناسالم برای کلیه گروه‌های سنی قرار دارد. وظیفه با بیان اینکه روز یکشنبه سامانه بارشی جدیدی از جنوب غرب وارد کشور شده و موجب ابرناکی، بارش باران و برف و گاهی وزش باد در جنوب غرب و برخی مناطق جنوب کشور خواهد شد، اظهار کرد: بعدازظهر در برخی مناطق غرب، شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز بارش پراکنده برف و باران رخ خواهد داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید