بنزین از "آبان" گران می‌شود؟

بنزین از "آبان" گران می‌شود؟

قیمت بنزین سهمیه‌ای به لیتری ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت غیر سهمیه‌ای (آزاد) برای هر لیتر بنزین بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

کد خبر : ۷۳۳۲۷
بازدید : ۶۹۲۷
بنزین از
مجلسی‌ها دیروز درباره هدفمندی یارانه‌ها جلسه‌ای ۴ ساعته و غیرعلنی داشتند؛ جلسه‌ای که در غیاب وزیران مدعو برگزار شد. علی لاریجانی به خبرنگاران گفت که هنوز درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سهمیه‌بندی تصمیم قاطعی اتخاذ نشده و در این زمینه نباید فشاری به مردم وارد شود و مجلس تصمیم فوری نمی‌گیرد.
البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در جلسه اخیر شورای هماهنگی سران قوا سناریو‌هایی درباره سهمیه بندی بنزین مشخص شده، اما تصمیم‌گیری نهایی به تایید مقامات عالی نظام موکول شده است.

نشست غیرعلنی برای یارانه‌ها
سرانجام جلسه غیرعلنی مجلس درباره بررسی وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها روز گذشته برگزار شد؛ جلسه‌ای ۴ ساعته که گرچه چندباری به جلسات آتی موکول شد، اما دیروز در غیاب وزیران دعوت شده به این نشست و با حضور معاونان وزرای اقتصادی دولت، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه برگزار شد.
علی لاریجانی پس از این نشست غیرعلنی به میان خبرنگاران رفت و در تشریح این جلسه، در پاسخ به سوالی درباره تصمیم‌گیری شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در رابطه با سهمیه‌بندی سوخت و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، با بیان اینکه یکی از محور‌هایی که رهبر معظم انقلاب درخصوص اصلاح ساختار بودجه دستور داده بودند، همین بحث است، گفت که «هنوز تصمیم قاطعی در این رابطه اتخاذ نشده است.»

رئیس مجلس اگرچه از اتخاذ نشدن تصمیم قاطعی درباره قیمت سوخت در جلسه شورای هماهنگی سران قوا سخن گفت، اما پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که سناریو‌ها درباره زمان اجرای تغییرات قیمتی و همچنین نحوه سهمیه‌بندی و تغییر قیمتی بنزین در جلسه شورای هماهنگی سران قوا مشخص شده و تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام یک از سناریو‌ها اجرایی شود، به نظر تاییدی مقامات عالی نظام موکول شده است.

سناریو‌های مطرح برای بنزین
بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، دو سناریو درباره زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد. فصل مشترک این دو سناریو، اجرایی شدن سهمیه‌بندی در آبان امسال است، اما یک سناریو بر اجرای این تصمیم در میانه آبان تاکید دارد و سناریوی دیگر، زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را پایان آبان درنظر گرفته است.

همچنین سه سناریو نیز درباره نحوه سهمیه‌بندی و اجرای تغییرات قیمتی برای بنزین در جلسه شورای اقتصادی سران قوا درنظر گرفته شده است. سناریوی نخست، بر اختصاص سهمیه ۶۰ لیتری به هر خودرو با قیمت فعلی یعنی لیتری ۱۰۰۰ تومان و همچنین بنزین لیتری ۲۵۰۰ تومان به‌عنوان قیمت آزاد (غیرسهمیه‌ای) تاکید دارد.
از سوی دیگر، در سناریوی دوم، قسمت بنزین سهمیه‌ای، هر لیتر حدود ۱۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده و در عین حال قیمت برای هر لیتر بنزین آزاد، حدود ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است. در سناریوی سوم، قیمت بنزین سهمیه‌ای به لیتری ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت غیر سهمیه‌ای (آزاد) برای هر لیتر بنزین بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد اگرچه اصل تصمیم سران قوا بر اجرای سهمیه‌بندی است و سناریو‌های نحوه و زمان اجزای این تصمیم هم مشخص شده، اما سران قوا در انتظار تایید این تصمیم از سوی مقامات عالی نظام هستند؛ بنابراین در صورت تایید این تصمیم، درباره سناریو‌های مطرح شده و انتخاب یکی از این سناریو‌ها به‌صورت جدی‌تر بحث خواهد شد.

اجتناب از تصمیماتی که به مردم فشار آورد
با این همه دیروز علی لاریجانی تاکید کرد که «اراده مجلس این است که در بحث اصلاح هدفمندی نباید فشاری به مردم وارد شود و در صورت تغییر، این قانون باید هدایت شده و به نفع طبقات پایین باشد.» بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی تاکید کرد: قطعا برای تصمیم‌گیری در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا هم به خانوار‌ها صدمه‌ای وارد نشده و حتی به آن‌ها کمک شود و همچنین به تولید کشور لطمه وارد نشود.
او با بیان اینکه در راه‌حل‌ها برای این موضوع، نظرات متفاوت است، گفت: البته در شرایط کنونی بنا نیست که مجلس به‌صورت فوری تصمیمی گرفته و ما برای این مساله فرصت کافی داریم.

لاریجانی درباره برنامه‌ریزی برای سهمیه‌بندی سوخت در کشور گفت: در نشست غیرعلنی مجلس در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشد، ولی یکی از راه‌ها این است که سهمیه سوخت رانندگان به میزان سهمیه تعیین شده در شرایط کنونی باشد، یعنی نرخ آن در همین سطح باشد، البته راه‌های بدیل دیگری نیز مطرح است، اما تاکنون مجلس در این رابطه تصمیمی نگرفته و مباحث در حال بررسی و پخته‌تر شدن است. رئیس مجلس در عین حال با اشاره به اینکه دولت در این رابطه مطالب و مباحثی دارد، گفت که در زمان بررسی بودجه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

یارانه آشکار و پنهان
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت یارانه‌های پنهان و آشکار در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور تصریح کرد: در نشست غیرعلنی مجلس در این رابطه، سازمان برنامه و بودجه مباحثی را مطرح کرد، البته این موضوع مطرح شد که مساله یارانه پنهان را به یکباره نمی‌توان اصلاح کرد و تغییر داد، از این رو باید حل این مساله به‌صورت تدریجی محقق شود.
لاریجانی ادامه داد: تاکید می‌کنم که نظر قاطبه نمایندگان مجلس این است که هر تغییری در بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها باید وضع زندگی مردم به ویژه طبقات پایین‌تر را بهبود بخشد نه اینکه این اقدامات موجب بروز تلاطم شود، از این رو پیدا کردن فرمول مناسب در این حوزه باید با بررسی و فکر صورت گیرد.

ارجاع بررسی قانون هدفمندی به کمیسیون‌ها
لاریجانی همچنین با بیان اینکه قرار است در رابطه با موضوع هدفمندی یارانه‌ها، بررسی‌های بیشتری صورت گیرد، گفت: این موضوع را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و دیگر کمیسیون‌های مجلس ارجاع داده‌ام تا این کمیسیون‌ها در این حوزه بررسی‌های لازم را انجام داده و تصمیم‌گیری کنند.
او ادامه داد: در شرایط کنونی طبقات بالای جامعه بسیار بیشتر از طبقات پایین در ابعاد مختلف یارانه مصرف می‌کنند، از این رو هر تصمیم مجلس در این حوزه در جهت بهتر شدن زندگی طبقات پایین گرفته می‌شود. از طرف دیگر باید برای جلوگیری از لطمه خوردن تولید کشور، مراقبت صورت گیرد.
البته در نشست غیرعلنی پیشنهاد‌هایی در این رابطه مطرح شد که ما در این بخش تصمیمی نگرفتیم و این مسائل باید در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

رئیس قوه مقننه در عین حال تاکید کرد: البته لایحه اصلاح قانون هدفمندی را دولت باید به مجلس ارائه کند، از این رو به نظر می‌رسد که با رسیدن به زمان بررسی بودجه سالانه این مباحث جدی‌تر خواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با تصمیمات صورت گرفته درخصوص کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی تصریح کرد: در شرایط کنونی، اصلاح قانون هدفمندی و اخذ مالیات از راهکار‌های کاهش وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی محسوب می‌شود، از این رو اصلاح قانون می‌تواند میزان وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی را تحت تاثیر قرار دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید