غذا‌های چرب باعث "جوش صورت" می‌شوند؟

غذا‌های چرب باعث "جوش صورت" می‌شوند؟

کسانی که پوست صورت‌شان مستعد بیرون ریختن است بهتر است از غذا‌هایی که شاخص گلوکز زیاد دارند پرهیز کنند، چون افزایش ناگهانی قند خون ممکن است اثرات جانبی زیادی بر بدن بگذارد و بدین ترتیب در بدن چربی تولید کند که این چربی باعث انسداد منافذ پوست می‌شود.

کد خبر : ۷۳۴۱۲
بازدید : ۱۴۴۴۱
غذا‌های چرب باعث جوش زدن در صورت می‌شوند؟
هرچه سن آدم بالاتر می‌رود، اغلب می‌گویند خوردن غذا‌های ناسالم مانند پیتزا، غذا‌های فرآوری‌شده و شکلات باعث بیرون ریختن پوست صورت می‌شود. درست است که هله‌هوله برای سلامت ضرر دارد، اما ارتباطی میان مصرف چیپس و جوش صورت وجود ندارد.

دکتر ملانی پالم، متخصص پوست و دارای گواهی انجمن تخصصی گفت: «مصرف غذا‌های چرب و سرخ شده باعث جوش صورت نمی‌شود».

اما متخصصان پوست می‌گویند شاید پرهیز از مصرف دو گروه از غذا‌ها برای کسانی که مبتلا به جوش صورت‌اند یا مستعد آن هستند بهتر باشد، چون این نوع غذا‌ها ممکن است این عارضه را در افراد خاصی تشدید کند.

یکی از انواع غذا‌هایی که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد غذا‌هایی هستند که شاخص گلوکز زیادی دارند و به قند‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده معروف‌اند.

دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرده است غذا‌هایی که شاخص گلوکزشان زیاد است سریع گلوکز آزاد می‌کنند و قند خون را خیلی سریع بالا می‌برند.

غذا‌هایی که شاخص گلوکز زیادی دارند شامل نان سفید و غلات بدون سبوس می‌شود، اما خوردنی‌های سالم‌تر مانند هندوانه هم می‌توانند جزو این دسته از غذا‌ها باشند.

دکتر جنیفر چوالک متخصص پوست و دارای گواهی انجمن تخصصی می‌گوید کسانی که پوست صورت‌شان مستعد بیرون ریختن است بهتر است از غذا‌هایی که شاخص گلوکز زیاد دارند پرهیز کنند، چون افزایش ناگهانی قند خون ممکن است «اثرات جانبی زیادی بر بدن بگذارد و بدین ترتیب در بدن چربی تولید کند که این چربی باعث انسداد منافذ پوست می‌شود» و این به نوبه‌ی خود می‌تواند «رخ‌جوش ایجاد کند».

دکتر جاشوا زیچنر، متخصص پوست و مدیر پژوهش‌های بالینی پوست و محصولات آرایشی و بهداشتی در بیمارستان مونت سینای، نیز گفت: اگر پوست مبتلا به عارضه‌ی جوش باشد بهتر است در رژیم غذایی خود از غذا‌هایی که شاخص گلوکز زیادی دارند کمتر استفاده کنید، چون این خوردنی‌ها ممکن است «این عارضه را در افراد مستعد به آن تشدید کند».

او گفت: «میزان بالای قند در خون باعث می‌شود پیام‌رسان‌های جریان خون فعال شوند و در نتیجه پوست ورم کند».دکتر زیچنر می‌گوید علاوه بر غذا‌هایی که قند زیاد دارند، لبنیات نیز ممکن است بروز جوش‌های پوستی را تشدید کند.

او گفت: «مصرف شیر گاو، مخصوصاً شیر بدون چربی نیز با جوش صورت ارتباط دارد. پژوهش‌گران گمان می‌کنند علت این ارتباط میزان بالای قند موجود در شیر و شاید ورود هورمون به شیر از بدن گاو شیرده است. جالب است که مصرف ماست و پنیر با بروز جوش صورت ارتباطی ندارد».

اما چنان که دکتر چوالک می‌گوید «برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف لبنیات بروز جوش صورت را در افرادی که پوست‌شان مستعد این عارضه است تشدید می‌کند.»، اما این موضوع برای همه صدق نمی‌کند.

در مجموع، همان‌گونه که دکتر پالم اشاره می‌کند «به طور کلی به اکثریت قریب به اتفاق افرادی که مبتلا به جوش صورت‌اند توصیه نمی‌شود هیچ غذایی را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند».

توصیه متخصصان پوست به کسانی که دچار جوش صورت می‌شوند این است که صورت‌شان را دو بار در روز بشویند تا از شر چربی‌هایی که منافذ پوست را می‌بندند و سایر عواملی که باعث بروز جوش صورت می‌شوند خلاص شوند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید