ذوالفقارنسب: ذوب‌آهن بهترین فوتبال را بازی کرد

روز جمعه نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم با قهرمانی غیرمنتظره استقلال خوزستان به پایان رسید. برای بررسی نیم‌فصل اول بازی‌ها با بیژن ذوالفقارنسب، مربی سابق تیم‌ملی که سابقه هدایت استقلال، سایپا، پیکان و ذوب‌آهن را در کارنامه اش دارد صحبت کردیم تا لیگ پانزدهم از زوایای مختلف بررسی شود.

کد خبر : ۷۳۶۹
بازدید : ۱۱۷۷
روز جمعه نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم با قهرمانی غیرمنتظره استقلال خوزستان به پایان رسید. برای بررسی نیم‌فصل اول بازی‌ها با بیژن ذوالفقارنسب، مربی سابق تیم‌ملی که سابقه هدایت استقلال، سایپا، پیکان و ذوب‌آهن را در کارنامه اش دارد صحبت کردیم تا لیگ پانزدهم از زوایای مختلف بررسی شود.

به‌عنوان اولین سؤال نیم‌فصل اول لیگ‌ برتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نیم‌فصل اول لیگ امسال چند ویژگی مثبت داشت که خیلی از معایب لیگ را پوشش داده بود. یکی از این ویژگی‌ها حضور خوب بازیکنان جوان و پر‌انرژی در تمامی باشگاه‌ها بود. هر باشگاه در نیم‌فصل اول توانست از یک تا چهار بازیکن جوان به فوتبال ایران معرفی کند. حضور این بازیکنان جوان بالاترین دستاورد را برای تیم ملی و تیم امید داشته است. همچنین سرعت بازی‌های لیگ امسال نسبت به دوره‌های گذشته بالاتر بود و با استفاده از بازیکنان جوان، نظم‌پذیری و تاکتیک‌پذیری نزد تیم‌ها به دلیل مطیع‌بودن بازیکنان بیشتر شده بود.

صدرنشینی استقلال خوزستان از نکات غیرمنتظره لیگ بود، فکر می‌کنید چه عواملی در قهرمانی این تیم در نیم‌فصل اول دخیل است؟
چند عامل در موفقیت این تیم در نیم‌فصل وجود داشت؛ اول اینکه بحث نیروی جوانی و آگاه‌بودن جوانان این تیم به اینکه در صورت تلاش و انجام‌دادن بازی‌های خوب، قابلیت‌های آنها دیده می‌شود. همچنین نباید از نقش عبدالله ویسی، سرمربی این تیم و کادر فنی‌اش در موفقیت‌های آنها چشم‌پوشی کرد. نظم و انضباط فنی این تیم در نیم‌فصل اول نمی‌تواند خلق‌الساعه باشد و کادر فنی آبی‌پوشان اهوازی تسلط کامل روی بازیکنان خود داشته است. همچنین ویسی توانست به خوبی از پس مدیریت فنی بازیکنان جوان خود برآید و صدرنشینی این تیم اتفاقی نبوده است.

دیگر تیم خوزستانی، فولاد، دور از حد انتظار ظاهر شد؛ فکر می‌کنید مشکل این تیم در نیم‌فصل اول چه بوده است؟
دنباله اتفاقاتی که در نیم‌فصل دوم فصل قبل برای این تیم افتاد و آنها دستخوش مسائل نا‌شناخته‌ای شدند در این فصل هم ادامه پیدا کرد. فولادی‌ها روزبه‌روز ضعیف‌تر کار کردند ضمن اینکه اعتماد‌به‌نفس و فوتبال ناب خوزستان را در بازیکنان این تیم مشاهده نکردیم. همچنین توجه‌نکردن و کاهش بسیار زیاد بودجه عمومی و بودجه آکادمی این باشگاه در تیمی که نزدیک به ١٠ سال از حمایت‌های بسیار خوبی برخوردار بود و کم‌شدن یک‌باره این حمایت‌ها از دلایل نتیجه‌نگرفتن فولاد خوزستان در نیم‌فصل اول لیگ امسال بود.

پرسپولیسی‌ها با برانکو ایوانکوویچ توانستند در پایان نیم‌فصل اول خود را به جمع مدعیان برسانند. عملکرد برانکو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من خودم فکر نمی‌کردم تا پایان نیم‌فصل برانکو بتواند به پرسپولیس سر و شکل خوبی بدهد و بازیکنان این تیم به وحدت فنی و انضباطی خوبی برسند. ولی برانکو در پرسپولیس موفق عمل کرد و ما رگه‌هایی از تفکرات او را که قبلا در تیم ‌ملی هم دیده بودیم در پرسپولیس هم مشاهده کردیم. برانکو به شرایط تیم بزرگ پرسپولیس تسلط کامل پیدا کرده و توانسته تیمش را به جمع مدعیان لیگ ‌برتر برساند.

بعد از رفتن امیر قلعه‌نویی از استقلال و بازگشت دوباره پرویز مظلومی به این تیم، فکر می‌کردید آبی‌های پایتخت بتوانند در جمع مدعیان لیگ‌ برتر در پایان نیم‌فصل اول قرار بگیرند؟
تیم‌های استقلال و پرسپولیس همیشه آبستن حوادث گوناگون هستند. همچنین همیشه از کاندیدا‌های عنوان قهرمانی‌اند. پرویز مظلومی خیلی خوب از سوی باشگاه و هواداران استقلال تهران حمایت شد. مظلومی در استقلال به خوبی از امکانات فنی و فوتبالی استفاده کرد و با بهره‌گیری از تجربه بازیکنانی مانند مهدی رحمتی، امید ابراهیمی و جابر انصاری به خوبی توانست امتیازات را در نیم‌فصل اول جمع کند و تیمش مدعی جدی در لیگ ‌برتر امسال است.

سپاهان قهرمان فصل گذشته بود؛ چرا کارش به اخراج حسین فرکی و قرارنداشتن در جمع مدعیان کشید؟
فکر می‌کنم سپاهان در کار مدیریت بسیار مسلط است و مدیرانی که در سال‌های گذشته داشته باید این مسائل را تحلیل کنند. من این تیم را به لحاظ بازیکن و مربی بسیار غنی می‌بینم. به نظرم تصمیم‌گیری‌ها در این باشگاه در یکی، دو فصل گذشته مانند دوران طلایی سپاهان نبوده است. این تیم به‌هیچ‌وجه نباید در فصل گذشته کرانچار را از دست می‌داد و به هر دلیلی که او را از دست دادند، باید از حسین فرکی سرمربی خود حمایت لازم را می‌کردند و شرایطی را فراهم می‌آوردند که او با خیال راحت در این تیم کار کند و درگیر مسائل جانبی و حاشیه‌ای در سپاهان نشود.

نیم‌فصل اول چه نکات منفی‌ای داشت؟
تعطیلات مکرر، به برنامه‌ریزی‌ها و ذهنیت‌های فنی خیلی از تیم‌ها آسیب زد. امیدوارم این تعطیلات که تجربه بسیار بدی بود برای دوره‌های آینده لیگ‌برتر این‌گونه نباشد.

تیمی بود که از این تعطیلات سود برده باشد؟
خیلی از تیم‌ها متضرر شدند، اما تیم پرسپولیس و سرمربی کروات آن به خوبی توانستند از این تعطیلات استفاده کنند. پرسپولیسی‌ها به راحتی توانستند از هجمه انتقادها بگریزند و در تعطیلات بازیکنان جدید خود را به هماهنگی برسانند.

چه تیم‌هایی را مدعی عنوان قهرمانی و کسب سهمیه آسیا می‌دانید؟
در بین تیم‌های مدعی، استقلال تهران بسیار تیم خوبی است. ذوب‌ آهن و پرسپولیس هم به اندازه استقلال شانس قهرمانی دارند. در کنار این سه تیم، سپاهان و تراکتورسازی هم هستند که می‌توانند برای کسب سهمیه تلاش کنند. من شخصا خیلی دوست دارم تیم جوان استقلال خوزستان هم بتواند سهمیه آسیا را کسب کند.

چه تیم‌هایی را کاندیدای سقوط به دسته یک می‌بینید؟
خیلی خیلی تلخ است که تیم استقلال اهواز این شرایط را دارد و من این تیم و سیاه‌جامگان را کاندیدای سقوط به دسته‌یک می‌دانم. همچنین فکر می‌کنم تیم‌های فولاد خوزستان و نفت تهران در جایگاه واقعی خود در نیم‌فصل اول قرار نگرفته‌اند و می‌توانند در نیم‌فصل دوم در جایگاه بهتری قرار بگیرند.

چه بازیکنانی در نیم‌فصل اول، پدیده لیگ بودند؟
این‌قدر بازیکن جوان زیاد است که من می‌ترسم کسی را از قلم بیندازم، اما بازی جابر انصاری در تیم استقلال تهران و مهدی طارمی در تیم پرسپولیس در نیم‌فصل اول توجه من را جلب کرد.

به‌عنوان آخرین سؤال چه تیمی بهترین بازی را در نیم‌فصل اول انجام داد؟
من چند بازی خوب از ذوب‌آهن دیدم و به نظرم با برنامه بازی می‌کنند و روی تاکتیک‌های تیم خودشان کار کرده‌اند. همچنین به نظرم در نیم‌فصل اول، استقلال تهران بهترین تیم از نظر کار حرفه‌ای بود و به خوبی توانست امتیازهای لازم را جمع کند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید