اگر بی‌خوابید، "تنفس ماه" را امتحان کنید

اگر بی‌خوابید، "تنفس ماه" را امتحان کنید

«تنفس ماه» در میان مربیان و طرفداران یوگا که معتقدند چرخه خواب را تقویت می‌کند، محبوب است. هاروی می‌گوید اگر این روش موثر واقع نشد، همین کار را با طرف دیگر بینی‌تان امتحان کنید.

کد خبر : ۷۴۰۵۶
بازدید : ۱۶۲۵۲
اگر بی‌خوابید،
از دمنوش گرفته تا اسانس‌های روغنی و منع نور آبی (صفحه کامپیوتر و تلفن همراه)، توصیه‌های بیشماری برای درمان بی‌خوابی و خواب بهتر وجود دارد.

اما اگر به‌رغم همه این روش‌ها، همچنان در تخت‌تان گوسفند می‌شمارید، شاید این روش جدید ژاپنی که به آن «تنفس ماه» گفته می‌شود به کمک‌تان بیاید. تنها کاری که باید بکنید این است که یک طرف بینی‌تان را بگیرید و با طرف دیگر نفس بکشید.

برای «تنفس ماه» یا به زبان سانسکریت «چاندرا بِدانا» تنها کاری که باید بکنید این است که دراز بکشید و با شصت دست راستتان به آرامی طرف راست بینی‌تان را ببندید و فقط با طرف چپ بینی‌تان نفس بکشید.

این تکنیک که وعده آرام کردن فکر ومغز و یک خواب عمیق را می‌دهد، اخیرا در کتاب «کایزِن: روش ژاپنی برای تغییر عادات، هربار یک گام کوچک» توسط سارا هاروی، مشاور انتشاراتی توصیف شده است.

هاروی می‌گوید: «در مواقعی که نمی‌توانید بخوابید، روشی را با شما درمیان می‌گذارم که به من در ساعت ۳ صبح که مغزم مملو از افکار بیهوده است کمک می‌کند.»

«تنفس ماه» در میان مربیان و طرفداران یوگا که معتقدند چرخه خواب را تقویت می‌کند، محبوب است. هاروی می‌گوید اگر این روش موثر واقع نشد، همین کار را با طرف دیگر بینی‌تان امتحان کنید.

او می‌گوید: «به این کار "نادی شودانا" یا استفاده متناوب از سوراخ‌های بینی می‌گویند که راهی واقعا آسان برای آرام کردن مغز و احساسات است. این برای لحظات استرس و اضطراب هم خوب است و حقیقتا به تمرکز و آرام کردن اعصاب کمک می‌کند.»

به گفته پژوهشگران، تمرین‌هایی که بر حرکات تنفسی مبتنی است، سال‌های سال توسط مربیان یوگا و بودیست‌ها استفاده شده که گفته می‌شود منافع بسیاری برای ذهن از جمله توانایی تمرکز، کاهش اشتغال فکر و تحریک احساسات مثبت دارد.

اخیرا، پژوهشگران در دانشگاه «ترینیتی» دابلین (در ایرلند شمالی) میان روش تنفس و تمرکز، یک ارتباط عصبی-فیزیولوژیکی یافتند که برای نخستین بار نشان داد که «تنفس مستقیما روی میزان رابط‌های مغز یا «نوُرآدرنالین‌ها» اثر می‌گذارد. نورآدرنالین‌ها زمانی آزاد می‌شوند که ما با چالش روبرو می‌شویم، حس کنجکاویمان تحریک می‌شود، حرکات ورزشی انجام می‌دهیم، تمرکز می‌کنیم یا احساساتی می‌شویم.»

بدخوابی موجب افزایش سطح استرس می‌شود. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، ارزش آن را دارد که «تنفس ماه» را امتحان کنید.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید