شاخص سهام بالا کشید

شاخص سهام بالا کشید

به این ترتیب برای چهارمین هفته متوالی شاهد غلبه بازیگران حقیقی سهام در سمت خرید بودیم. در این میان بانک‌ها در اولویت اول لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. دیگر گروه‌های کوچک بازار نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند.

کد خبر : ۷۴۱۹۹
بازدید : ۱۰۵۱۰
بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۲۲ آبان‌ماه را با رشد ۶/ ۰ درصدی پشت‌سر گذاشت. شاخص کل هم وزن، اما در این هفته رشدی بالغ بر ۲/ ۳ درصد را تجربه کرد. این شرایط در حالی رقم خورد که فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود ۵۲ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودند.
به این ترتیب برای چهارمین هفته متوالی شاهد غلبه بازیگران حقیقی سهام در سمت خرید بودیم. در این میان بانک‌ها در اولویت اول لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. دیگر گروه‌های کوچک بازار نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند.
در مقابل، اما گروه‌های کالامحور بورس تهران عمدتا مورد حمایت معامله‌گران عمده قرار گرفتند. به‌طوری که در مجموع ۴ گروه بزرگ کالایی شاهد جابه‌جایی ۷۶ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

شنبه: خرید حقیقی در سهام بانکی
حقوقی و حقیقی‌ها در بازار در حالی نخستین روز هفته را آغاز کردند که سهم عمده‌ای از موقعیت‌های خرید ایجاد شده، نماد‌های بانکی بود. روز شنبه در حالی شاخص کل به رشد ۵۲۶ واحدی بسنده کرد که همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهد فعالیت معامله‌گران حقیقی در سمت خرید سهام بودیم.
در این روز بیش از ۳/ ۳۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان بخش عمده‌ای از خرید‌های صورت گرفته در نماد‌های بانکی بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در این گروه به ۳۲ میلیارد تومان رسید.
در این راستا بیشترین خرید در نماد بانک پاسارگاد بود؛ به‌طوری‌که ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «وپاسار» منتقل شد.

بانک اقتصاد نوین نیز با ثبت خالص خرید بیش از ۱۰ میلیارد تومانی از دیگر نماد‌های مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بود.
در این نماد به دنبال تقاضای بالای معامله‌گران حقیقی، سه سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند. به‌طوری‌که ۱۶ میلیون سهم از سوی شرکت نوسازی و ساختمان تهران، ۲۷ میلیون سهم از سوی شرکت تامین مسکن نوین و ۳۳ هزار سهم نیز توسط شرکت تامین مسکن جوانان به فروش رفت. در همین راستا پست بانک ایران نیز با عرضه ۱۰۱ میلیون سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی مواجه شد.
در مقابل گروه مالی پارسیان به خرید‌های خود در نماد بانک پارسیان ادامه داد و ۳ میلیون سهم دیگر را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید ۵/ ۲۴ میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات دنبال شد. البته در نماد «وبصادر»، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز به خرید سهم پرداخت و ۵/ ۲ میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.
در میان دیگر جابه‌جایی‌های این روز، عرضه و تقاضای سهام تامین سرمایه لوتوس پارسیان از سوی دو حقوقی خودنمایی می‌کرد. در حالی صندوق بازارگردانی امیدلوتوس پارسیان حدود ۲ میلیون سهم را عرضه کرد که گروه سرمایه‌گذاری سایپا حدود ۳۰۰ هزار سهم «لوتوس» را جمع‌آوری کرد. در میان نماد‌های شیمیایی نیز پتروشیمی شازند با خرید ۶۵۰ هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی روبه‌رو شد. موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان، یک میلیون سهم را خریداری کرد. در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری ارزش آفرین نیز ۲۰ هزار سهم «جم پیلن» را به پرتفوی خود افزود.
در این میان روند خرید‌ها در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مراتب با حجم بالاتری دنبال شد. گروه صنعت سلولزی تامین گسترنوین به‌عنوان سهامدار ۲/ ۱درصدی «تاپیکو»، بیش از ۳۸ میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

یکشنبه: تغییر مسیر مالکیت سهام
روز یکشنبه روند دادوستد‌ها در بازار سهام دستخوش تغییر شد و سهامداران حقوقی زمام خرید را به دست گرفتند. در این روز شاخص سهام نیز افت بیش از ۳ هزار واحدی را تجربه کرد. در این شرایط ۵۳۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز در حالی بخش عمده از خرید حقوقی‌های بازار در نماد ایران خودرو بود که در مقابل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بانک اقتصاد نوین پرداختند.
بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خودرو» به بیش از ۸ میلیارد تومان رسید. در این میان ۷/ ۸ میلیارد تومان نقدینگی نیز به پرتفوی سهامداران حقیقی «ونوین» منتقل شد. تقاضای بالای سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام مزبور سبب شد دو سهامدار عمده این بانک به عرضه سهم بپردازند به‌طوری‌که حدود ۲۳ میلیون سهم از سوی شرکت نوسازی و ساختمان تهران و ۵/ ۱۱ میلیون سهم دیگر نیز توسط شرکت پشتیبان ایجاد ساختمان به فروش رفت.

این در حالی است که دیگر نماد‌های بانکی با حمایت از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شدند. به‌طوری‌که گروه مالی پارسیان بیش از ۲ میلیون سهم بانک پارسیان را خرید. روندی مشابه در نماد بانک پاسارگاد با خرید بیش از ۲ میلیون سهم توسط شرکت آرمان‌گستر ظفرمند دنبال شد. در همین راستا گروه مالی سپهرصادرات نیز ۱۸ میلیون سهم بانک صادرات را جمع‌آوری کرد. در میان نماد‌های فولادی نیز روز یکشنبه فولاد خوزستان شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود.
شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد به‌عنوان سهامدار ۵۷/ ۱درصدی «فخوز» حدود ۱۰ میلیون سهم مزبور را در بازار واگذار کرد. این در حالی است که ملی سرب و روی ایران خرید ۱۵ هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران را تجربه کرد.
در میان نماد‌های شیمیایی نیز شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به خرید‌های خود در نماد پتروشیمی شازند ادامه داد و ۲۰۰ هزار سهم دیگر را خریداری کرد. در این گروه نیروکلر نیز شاهد خرید ۱۰ هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی بود. صندوق سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرین نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد «جم پیلن» به خرید ۱۰ هزار سهم این شرکت پرداخت.

دوشنبه: حمایت حقوقی از بزرگان
بورس تهران در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد بازگشت شاخص کل به مسیر صعودی و ثبت رشد ۱۱۴۸ واحدی بود. با این حال ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این میان بخش عمده‌ای از خرید‌ها یا همان حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد‌های کالامحور بازار به ویژه سهام شرکت ملی مس ایران بود که با خالص خرید ۳/ ۹ میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. در این میان ۳ میلیون سهم مزبور توسط موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان سهامدار ۲۳/ ۸ درصدی «فملی» خریداری شد. در این روز بانک ملت نیز با خالص خرید بیش از ۵ میلیارد تومانی سهامداران عمده روبه‌رو شد. البته در میان دیگر نماد‌های بانکی نیز شاهد خرید سهم از سوی سهامداران عمده بودیم. در این راستا گروه مالی سپهرصادرات به خرید ۴ میلیون سهم بانک صادرات پرداخت. شرکت آرمان گسترظفرمند نیز به‌عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پاسارگاد حدود ۴۰۰ هزار سهم را خریداری کرد.
این در حالی است که بانک اقتصاد نوین با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد؛ عرضه ۲۷ میلیون سهم توسط شرکت نوسازی و ساختمان تهران و ۲/ ۱ میلیون سهم توسط شرکت پشتیبان ایجاد ساختمان از جمله واگذاری‌های صورت گرفته در نماد «ونوین» بود.
در مقابل معامله‌گران خرد بازار بیشترین خرید را در نماد ایران خودرو داشتند که با انتقال بیش از ۳/ ۹ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «خودرو» دنبال شد. در این راستا به دنبال تقاضای بالای سهامداران حقیقی برای جمع‌آوری این سهم، سهامدار عمده آن یعنی گروه مالی پارسیان به عرضه ۵ میلیون سهم پرداخت.
این در حالی است که گروه بهمن شاهد خرید حدود ۲ میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی ۳۶/ ۲ درصدی بود. در میان نماد‌های فولادی نیز روز دوشنبه فولاد خوزستان با خرید ۳۰۰ هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر روبه‌رو شد.
در همین راستا شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثربهمن نیز به‌عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد کاوه جنوب کیش به خرید ۵۰۰ هزار سهم پرداخت. تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز از دیگر نماد‌هایی بود که خرید سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری‌که سهامدار عمده «کویر» نیز که یک سهامدار حقیقی و مالک ۲۴/ ۴۷ درصدی سهم است، بیش از ۲۰ هزار سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.
در این گروه ملی صنایع مس ایران نیز شاهد حمایت سهامدار عمده و خرید ۳/ ۳ میلیون سهم از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران بود. در این بازار توسعه معادن و فلزات نیز به‌عنوان یکی از نماد‌های معدنی فعال در بورس با خرید ۵/ ۱ میلیون سهم از سوی صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان روبه‌رو شد. در همین راستا توسعه معادن روی ایران نیز شاهد خرید بیش از ۵۰ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران بود.

سه‌شنبه: توجه ویژه حقیقی‌ها به سهام بانکی
روز سه‌شنبه ۲۷۱۲ واحد دیگر به ارتفاع شاخص سهام افزوده شد. معاملات این روز با انتقال بیش از ۶۹ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد. در این میان بخش عمده‌ای از خرید‌های مزبور در نماد بانک اقتصاد نوین بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به ۵/ ۲۶ میلیارد تومان رسید.
در این راستا به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد به خرید این سهم، دو حقوقی شرکت به عرضه سهام پرداختند. بر این اساس تامین مسکن نوین بالغ بر ۵/ ۶۷ میلیون سهم و شرکت نوسازی و ساختمان تهران نیز بیش از ۲۰ میلیون سهم «ونوین» را واگذار کردند. در این روز نماد‌های خودرویی نیز در کانون توجه معامله‌گران قرار داشتند.
به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان به خرید ۵/ ۳ میلیون سهم گروه بهمن پرداخت. این در حالی است که قطعات اتومبیل ایران با عرضه ۲۵/ ۱ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد. این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد ایران خودرو نیز به خرید ۳/ ۱ میلیون سهم پرداخت.
در همین راستا دیگر لیدر خودرویی یعنی سایپا شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. شرکت سرمایه‌گذاری سلیم به همراه گروه سرمایه‌گذاری سایپا در مجموع ۷۰۰ هزار سهم «خساپا» را خریداری کردند.

روند عرضه‌ها در نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با واگذاری سهم از سوی دو سهامدار عمده دنبال شد به‌طوری‌که ۲ میلیون سهم «خگستر» از سوی بانک پارسیان و ۵ میلیون سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری سمند واگذار شد.
در میان نماد‌های فلزی نیز موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به خرید‌های خود در نماد ملی صنایع مس ایران ادامه داد و بیش از ۲/ ۲ میلیون سهم دیگر «فملی» را به پرتفوی خود افزود. بررسی روند خرید و فروش‌ها در نماد‌های معدنی نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری صدرتامین، عرضه بیش از ۴۳ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین را تجربه کرد. در مقابل گروه توسعه معادن روی ایران شاهد خرید ۲۰ هزار سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران بود.
در میان نماد‌های سیمانی نیز سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام سیمان صوفیان داشتند. این امر با خالص خرید ۶ میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. همچنین به‌دنبال تقاضای بالای معامله‌گران خرد به جمع‌آوری این سهم، سهامدار عمده آن یعنی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، ۱۸ میلیون سهم را واگذار کرد. در این گروه سیمان هرمزگان نیز با فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهم از سوی گروه توسعه اقتصادی رستا مواجه شد.

چهارشنبه: بازگشت بزرگان به لیست خرید حقیقی‌ها
آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به ۲۲ آبان با رشد ۴۳۹ واحدی شاخص سهام و قرارگرفتن این نماگر در کانال ۳۰۷ هزار واحدی دنبال شد. در این روز معامله‌گران حقیقی بازار خالص خریدی به میزان ۲/ ۳۱ میلیارد تومان را ثبت کردند. از نکات قابل توجه معاملات این روز، اما قرار گرفتن گروه فلزات اساسی در اولویت اول خرید حقیقی‌ها بود.
شرایطی که سبب شد تا در این گروه شاهد جابه‌جایی حدود ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی باشیم. در میان زیرمجموعه‌های این گروه، روز چهارشنبه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین اقدام به عرضه ۵/ ۱ میلیون سهم «فباهنر» در بازار کرد. این روند در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عرضه بیش از ۳۸ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و مدیریت سرمایه صبا دنبال شد.
در «فملی»، اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و دو سهامدار عمده این شرکت شامل سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس و صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران در مجموع ۷/ ۱ میلیون سهم مذکور را به پرتفوی خود افزودند. در آن سوی بازار، اما شاهد خرید حقوقی‌ها در سهام پتروپالایشی بودیم.
به این ترتیب دو گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب شاهد جابه‌جایی ۸/ ۶ و ۹/ ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. به این ترتیب روز چهارشنبه صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی اقدام به عرضه یک میلیون سهم «شرانل» کرد. در ادامه این روند شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز ۲ میلیون سهم نفت بهران را عرضه کرد.
رشد شاخص سهام
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید