شهـادت علیـه ترامپ

شهـادت علیـه ترامپ

اگر این ادعا درست باشد، فشار‌ها به رئیس‌جمهوری آمریکا بیش از پیش خواهد شد. بیل تیلور، سفیر موقت آمریکا در اوکراین، در جریان بیانیه آغازین خود گفت که یکی از دستیارانش یک مکالمه تلفنی شنیده است که در آن رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تحقیقات اوکراین درباره بایدن سوال کرده است.

کد خبر : ۷۴۲۰۲
بازدید : ۱۰۹۱۳
شهـادت علیـه ترامپ
ویلیام بی. تیلور، دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین و جورج پی. کنت، یکی از مقامات ارشد وزارت‌خارجه آمریکا در امور اوکراین جزو اولین افرادی بودند که روز چهارشنبه برای نخستین‌بار در جلسات علنی استماع مجلس نمایندگان حضور پیدا کردند و در مورد رسوایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اوکراین صحبت کردند. همان‌گونه که دموکرات‌ها وعده داده بودند، جلسات علنی استماع اظهارات از مطلعان اوکراین‌گیت از روز چهارشنبه کلید خورد.
در ابتدای این جلسه آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان درحالی‌که پذیرای تیلور و کنت بود، گفت: «اگر ما متوجه شویم رئیس‌جمهوری از قدرت سوءاستفاده کرده و زمینه را برای دخالت خارجی‌ها در انتخابات کشورمان فراهم کرده یا به‌دنبال چنین شرایطی بوده است، باید گفت: اگر چنین موضوعاتی قابل طرح برای استیضاح نیست؛ چه موضوعاتی می‌تواند موجبات یک استیضاح را فراهم کند؟»
او سپس ادامه داد: «آقایان تیلور و کنت دوست دارم به شما خوشامد بگویم. مایه خوشحالی است که بگویم شما توانستید از مراحلی عبور کنید که در این نمایش حضور داشته باشید. یعنی نمایش عملیات فریب روسیه.» او سپس تصریح می‌کند که در حین تحقیقات متوجه شده است در ارتباط با سیاست‌های آمریکا در قبال اوکراین کانال‌های غیررسمی غیرقانونی تاسیس شده است که برای کنگره قابل فهم نیست.
شف تاکید می‌کند که رئیس‌جمهوری آمریکا با تحت فشار قرار دادن ولادیمیر زلنسکی، کمک مالی این کشور را به منظور مقابله با روسیه گروگان می‌گیرد تا رئیس‌جمهوری اوکراین در مورد پسر بایدن که زمانی عضو هیات مدیره شرکت بوریسما بوده است، تحقیق کند.
شف سپس از تیلور و کنت سوال می‌کند که آیا شما ضدترامپی هستید و هر دو نیز می‌گویند حضور آن‌ها برای تامین منافع ملی آمریکا است و ضدترامپ نیستند. این سوال در این جلسه به این دلیل پرسیده شد که ترامپ مدعی شده بود تیلور جزو افرادی است که اصطلاحا ضدترامپ نامیده می‌شوند.

در ادامه نوبت به سخنان تیلور می‌رسد. او در سخنان روز چهارشنبه خود جزئیات تازه‌تری از گفتگو‌های ترامپ با زلنسکی را رو کرد. تیلور در این جسله به صراحت اعلام کرد دونالد ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی مستقیما خواستار تحقیقات اوکراین از جو بایدن شده است.
اگر این ادعا درست باشد، فشار‌ها به رئیس‌جمهوری آمریکا بیش از پیش خواهد شد. بیل تیلور، سفیر موقت آمریکا در اوکراین، در جریان بیانیه آغازین خود گفت که یکی از دستیارانش یک مکالمه تلفنی شنیده است که در آن رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تحقیقات اوکراین درباره بایدن سوال کرده است. ترامپ در آن تماس مشغول صحبت با گوردون ساندلند، فرستاده آمریکا در اتحادیه اروپا بود.
تیلور می‌گوید ساندلند در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور گفت که اوکراین آماده است (تحقیقات) را پیش ببرد. تیلور در ادامه تصریح کرد ساندلند اذعان داشته است که ترامپ بیشتر به تحقیقات درباره بایدن اهمیت می‌دهد. ترامپ پیش‌تر در ماه جاری در پاسخ به سوالی درباره ساندلند گفته بود: «من درست این آقا را نمی‌شناسم.» تیلور سپس گفت: اداره‌کننده این کانال غیررسمی با اوکراین، رودولف جولیانی، وکیل دونالد ترامپ است.
عمده سخنان تیلور همان سخنانی بود که وی در پشت در‌های بسته تحقیقات گفته بود. پس از تیلور، اما نوبت به اظهارات کنت رسید که یکی از کارمندان ارشد وزارت‌خارجه آمریکا در حوزه اوکراین است. او در این سخنان همچون تیلور، رودی جولیانی را عامل اخراج سفیر آمریکا از اوکراین و تشویق‌کننده کی‌یف برای از سر گرفتن تحقیقات درخصوص شرکت بوریسما معرفی کرد و گفت که وی از طریق اقدامات غیرمعمول اهداف خود را پیش برده است.
او در میانه‌های سخنانش اذعان کرد که در اواسط ماه مه، جولیانی به‌طور رسمی زلنسکی را تحت فشار قرار داد تا از بایدن، رقیب ترامپ تحقیقات صورت گیرد. با این حال جمهوری‌خواهان اظهارات شهود را «کسالت‌بار» خواندند. دوین نونز، نماینده ارشد جمهوری‌خواهان در کمیته اطلاعاتی جلسات علنی تحقیقات را تئاتر تلویزیونی ساخته دموکرات‌ها خواند.
این درحالی است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید پذیرفته است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور مساله تطمیع را در جریان رخداد‌های اوکراین مطرح کرده است. پلوسی می‌افزاید: «آنچه رئیس‌جمهوری پذیرفته و اظهار کرده که بی‌عیب و نقص بود، من می‌گویم یک عمل کاملا اشتباه بود. این نوعی تطمیع است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید