کرایه تاکسی و اتوبوس و مترو گران می‌شود؟

کرایه تاکسی و اتوبوس و مترو گران می‌شود؟

تجربه ثابت کرده که هر گاه حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرده بلافاصله شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها و بعد از آن افزایش نرخ بلیت‌های مترو و اتوبوس‌ها بوده‌ایم.

کد خبر : ۷۴۲۱۲
بازدید : ۱۰۵۲۷
حمل و نقل گران می‌شود!؟
دیروز صبح که مردم کشور در روز تعطیل هفته سر از خواب برداشتند، با خبری روبرو شدند که گرچه زمزمه‌هایش از چندماه قبل شنیده می‌شد، اما انتظار تغییر یک‌شبه آن را نداشتند. خبر افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین آزاد و سهمیه‌بندی آن، با موجی از انتقاد‌ها و واکنش‌های مختلف در فضای مجازی همراه بود.
این خبر از آنجایی با بهت و حیرت شهروندان همراه بود که تا همین چند روز قبل وزیر نفت و رییس‌جمهور بارها، افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده بودند. با این حال گذشته از فشار‌های مالی که این افزایش - شما بخوانید اصلاحات قیمت بنزین - می‌تواند برکالبد جامعه و اقتصاد خانواده‌ها داشته باشد، ترس از افزایش قیمت کالا‌ها و به خصوص افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی باعث شده تا مردم نگران باشند.
با این حال مسوولان دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی حمل و نقل عمومی مدعی‌اند که افزایش قیمت در هیچ بخشی نخواهیم داشت و هرگونه اقدامی غیرقانونی است. محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به افزایش نرخ بنزین به وبسایت چندثانیه گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت با تمام توان به مردم سرویس‌دهی خواهد کرد. هیچ افزایش قیمتی در خصوص کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت صورت نگرفته و نرخ‌های گذشته تا پایان سال به قوت خود باقی است.

زرد قناری‌های شهر چه می‌کنند؟

براساس آمار موجود در کلان‌شهر‌ها و شهر‌های بزرگ که مد‌های دیگر حمل و نقلی تا حدودی توسعه پیدا کرده است، تاکسی‌ها سهم ۲۴ تا ۲۵ درصدی را در حمل و نقل عمومی دارند، اما هرچه شهر‌ها کوچک‌تر می‌شوند قاعدتا کارکرد تاکسی بیشتر خواهد شد و گاهی نیز به تک مدل حمل و نقلی تبدیل می‌شود. در حقیقت ممکن است در شهر‌های کمتر از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، اتوبوس کم و مینی بوس هم برای تردد حومه‌ای استفاده شود و عمده تمرکز حمل و نقل روی تاکسی باشد.

با این حال تجربه ثابت کرده که هر گاه حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرده بلافاصله شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها و بعد از آن افزایش نرخ بلیت‌های مترو و اتوبوس‌ها بوده‌ایم. اما با این وجود محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران با لحنی دستوری اعلام کرده که رانندگان تاکسی حق ندارند کرایه‌های‌شان را افزایش دهند. او در گفتگو با فارس در خصوص افزایش نرخ بنزین و اجرای سهمیه‌بندی و تاثیر آن در قیمت کرایه‌ها گفت: کرایه تاکسی نرخ مشخصی دارد که شورا در ابتدای سال آن را مصوب کرده است.
او ادامه داد: در حال حاضر تغییری در نرخ کرایه‌ها ایجاد نشده و تاکسیرانان نباید نرخ‌ها را افزایش بدهند. اگر لایحه‌ای برای افزایش قیمت کرایه تاکسی از سوی شهرداری به شورای شهر تهران واصل شود آن زمان شورا این لایحه را بررسی کرده و تصمیم‌گیری می‌کند.

محسن هاشمی در این باره گفت: آن چیزی که در حال حاضر قابل توجه است این است که نباید نرخ‌ها تغییری داشته باشد. حدود ۳۳۰ هزار تاکسی در کشور داریم که از این تعداد ۲۵۰ هزار تاکسی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی نیز در شهر‌های کمتر از ۸۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند.
بدیهی است که اولین سوال بعد از شنیدن افزایش قیمت بنزین این باشد که کرایه‌های تاکسی‌ها تا چه حد افزایش پیدا می‌کند. تهران در این زمینه با ۸۰ هزار تاکسی بیشترین تعداد خودرو‌های زرد رنگ را دارد. با این حال علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز درباره نرخ کرایه‌های تاکسی با توجه به تغییر نرخ حامل‌های انرژی گفته است: در مورد تاثیر تغییرات نرخ کرایه‌ها یک روال قانونی وجود دارد و رانندگان تاکسی موظف هستند کرایه‌ها را بر اساس همان نرخ سابق دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این باره افزود: تغییر در نرخ کرایه‌ها نیاز به روال قانونی داشته و همکاران ما در حال بررسی آثار تغییر نرخ بنزین روی نرخ کرایه‌ها شده‌اند. ما معتقد هستیم نرخ ثابت برای تاکسی‌ها با توجه به سهمیه آن‌ها روال درستی نیست ولی این موضوع نیاز به بررسی دقیق دارد.
قنادان با اشاره به اینکه سهمیه سوخت برای تاکسی‌های دوگانه‌سوز ۲۰۰ لیتر در ماه و خودرو‌های بنزینی ۴۰۰ لیتر در ماه است، گفت: به همه رانندگان تاکسی توصیه می‌کنیم که تا انجام محاسبات نرخ‌های خود را افزایش ندهند چرا که در غیر این صورت تخلف انجام داده و مردم می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق شماره‌های ۴۸۰۴۸ یا ۱۸۸۸ به شهرداری اعلام کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین توضیح داد: نرخ کرایه‌های تاکسی براساس مصوبه شورای شهر تصویب شده است که هیات تطبیق و فرمانداری آن‌ها را تایید کرده‌اند و تغییر در نرخ‌های قبلی نیاز به روال‌های قانونی مشابه قبل را دارد. بنابراین هیچ راننده تاکسی اجازه ندارد قبل از تعیین نرخ مصوب به صورت خودسرانه کرایه بیشتر دریافت کند.

اما فقط این مدیران شهری نیستند که معتقدند کرایه‌ها نباید افزایش پیدا کند. دیروز محمد تقی‌زاده معاون استاندار تهران از سازمان تاکسیرانی و دستگاه‌های متولی خواست که با توجه به عدم تغییر نرخ کرایه‌ها بر نرخ کرایه‌ها نظارت دقیق و با تخلفات احتمالی برخورد قانونی داشته باشند.
او در همین زمینه گفت: سازمان‌های تاکسیرانی چه در شهر تهران و چه در سایر شهرستان‌های سطح استان تهران مکلف هستند نظارت دقیقی بر نرخ کرایه تاکسی‌ها و با تخلفات احتمالی برخورد قانونی داشته باشند. تقی‌زاده با ذکر اینکه به نظر می‌رسد سهمیه ۴۰۰ لیتری برای تاکسی‌ها کافی باشد، گفت: بر همین اساس از نظر ما نباید قیمت نرخ تاکسی‌ها تغییری داشته باشد، اما اگر تقاضا یا استدلالی برای تغییر نرخ کرایه‌ها باشد حتما در شورای ترافیک استان تهران بررسی خواهیم کرد.

تاکسی‌های اینترنتی

در یکی، دو سال گذشته توسعه شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد در برخی شهرها، گوی سبقت را از آژانس‌ها و حتی تاکسی‌های زرد ربوده باشند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر قرار باشد خودرو‌های این شبکه گسترده نیز افزایش قیمتی را داشته باشد، با این حال این موضوع تا حدی بالا گرفته بود که مدیران دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی، اطلاعیه مشترکی منتشر کردند و رسما مدعی شدند که قرار نیست قیمت و تعرفه کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی افزایش پیدا کند؛ چیزی که باید دید در عمل تا چه حد عملی می‌شود؟

میلاد منشی‌پور در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه این شرکت از سهمیه بنزین حمل و نقل عمومی برخوردار شده است، گفت: از این طریق افزایش قیمتی در سفر‌های تپسی نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه خوشبختانه پس از مذاکرات طولانی سهمیه بنزین حمل و نقل عمومی تا سقف ماهانه ۳۰۰ لیتر شامل تپسی نیز شد، اظهار کرد: تپسی سفر‌های ماهانه هر راننده را به‌طور جداگانه بررسی می‌کند و در پایان هر ماه مابه‌تفاوت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان را به حساب بانکی راننده‌ها واریز می‌کند.
به اعتقاد او با این تدابیر راننده‌های آن‌ها ضرری نمی‌کنند و می‌توانند همچنان با قیمت گذشته به کار خود ادامه دهند. معاون استاندار نیز در همین زمینه گفته است: در مورد تاکسی‌های اینترنتی مقرر شده تا در چارچوب قیمت‌های مصوب وزارت کشور که اعلام می‌شود، کرایه دریافت کنند. ما هم درحال پیگیری این موضوع هستیم. سایر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی همانند اتوبوس‌ها هم که گازوییلی هستند با توجه به اینکه تغییری در قیمت گازوییل نداشته‌ایم طبیعتا قیمت‌ها ثابت هستند.

اما با تمام این وعده‌ها، مردم از افزایش قیمت‌ها و چنین وعده‌هایی از سوی مسوولان، خاطره خوشی ندارند و به کرات شاهد بوده‌اند که با افزایش‌هایی به مراتب کمتر از افزایش ۳۰۰ درصدی کنونی، قیمت همه کالا‌ها به یک‌باره چند برابر شده و هیچ تلاشی هم برای کنترل آن نشده است. بدین‌ترتیب باید دید این‌بار وعده‌های مسوولان تا چه حد محقق خواهد شد.

اتوبوسرانی و مترو

بعد از تاکسی‌ها بیشترین نگرانی‌ها به افزایش احتمالی قیمت بهای بلیت مترو و اتوبوسرانی برمی‌گردد. وسایلی که براساس آمار سهم استفاده از آن‌ها از سفر‌های سواره شهروندان تهرانی در حال حاضر، ۲۶ درصد است. البته براساس همین گزارش‌ها در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد جمعیت تهران دسترسی مناسب به حمل‌ونقل همگانی دارند. شاید به همین خاطر باشد که معاونت حمل و نقل عمومی شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که نه بلیت مترو افزایش پیدا می‌کند و نه بلیت اتوبوس‌ها.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به سهمیه تعیین‌شده برای تاکسی‌ها، هیچ‌گونه افزایش نرخی در کرایه تاکسی‌ها وجود نخواهد داشت. بدیهی است در صورت نیاز به سهمیه بیشتر برای تاکسی‌ها این امکان وجود دارد که با هماهنگی وزارت کشور و برحسب میزان پیمایش تاکسی‌ها، سهمیه مازاد تعیین شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید