طرح استیضاح روحانی و لاریجانی

در این نامه دلایلی ذکر شده از جمله اینکه عضویت رئیس مجلس در مجامع و شورا‌ها از حیث شخصیت حقوقی ایشان است؛ بنابراین مواضع ایشان از جانب مجلس طبق نظر مشورتی مجلس و نظر اکثریت نمایندگان نبوده است.

کد خبر : ۷۴۲۳۲
بازدید : ۱۳۱۳۴
جمعی از نمایندگان مجلس دیروز جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهوری و همچنین علی لاریجانی را آغاز کردند. بر اساس آنچه سایت خبری انتخاب گزارش داد، جمعی از نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس طرح استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهور را تهیه و تدوین کرده‌اند.
در این خبر ادعا شده که این طرح تاکنون به امضای حدود ۶۰ نفر از نمایندگان رسیده است. سخنان تفرقه‌انگیز، اجرا نکردن سیاست اقتصاد مقاومتی، بی‌کفایتی در مدیریت اجرایی کشور و وضعیت ارزی و اقتصادی کشور ازجمله محور‌های این استیضاح اعلام شده است. «ایسنا» در این باره نوشت که مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون ولایی مجلس در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای استیضاح روحانی است.

از سوی دیگر «ایسنا» همچنین گزارش داد که مجتبی ذوالنور نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه عصر دیروز پارلمان، در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای استیضاح علی لاریجانی است.
در متن نامه تقاضای استیضاح لاریجانی خطاب به کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی آمده است: به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه ما نمایندگان به عملکرد رئیس مجلس معترض و خواستار استیضاح ایشان هستیم. در این نامه دلایلی ذکر شده از جمله اینکه عضویت رئیس مجلس در مجامع و شورا‌ها از حیث شخصیت حقوقی ایشان است؛ بنابراین مواضع ایشان از جانب مجلس طبق نظر مشورتی مجلس و نظر اکثریت نمایندگان نبوده است.
همچنین در تصمیمات اتخاذ شده توسط سران قوا مثل اقدام اخیر در سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین رای نمایندگان آن هم حداقل به‌صورت استمزاجی گرفته نشده است؛ در نهایت امضا‌کنندگان این نامه اعتراض خود را نسبت به تصمیم‌گیری‌های مجلس بدون مشورت نمایندگان بیان کرده و طبق آیین‌نامه مجلس خواستار به جریان افتادن استیضاح علی لاریجانی شدند. بر اساس گزارش عصر ایران و به گفته برخی از نمایندگان، ۱۰ نماینده طرح استیضاح لاریجانی را امضا کرده‌اند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح استیضاح رئیس پارلمان نیازمند امضای دست‌کم ۱۵ نماینده مجلس است تا رسمیت یابد. بر اساس ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفاى وظایف رئیس یا سایر اعضاى هیات رئیسه معترض باشند، مى‌توانند طى تقاضاى کتبى با امضاى حداقل ۲۵ نفر یا به‌درخواست کمیسیون آیین‌نامه داخلى مجلس، تشکیل هیات رسیدگى به اعتراضات، مرکب از روساى کمیسیون‌هاى تخصصى و اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلى مجلس را درخواست کنند.
کمیسیون آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیات رسیدگى به اعتراضات، اقدام کند. هیات یاد شده مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبان معترضان، به موضوع رسیدگى کند. درصورتى که اکثریت اعضای هیات رأى بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وى در هیات رئیسه تعلیق مى‌شود.
گزارش هیات در این باره در جلسه غیرعلنى مورد بررسى قرار مى‌گیرد و در اولین جلسه علنى مجلس بدون بحث به رأى‌گیرى گذاشته مى‌شود. درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و در غیر این صورت از سمت خود مستعفى شناخته مى‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید