ساخت تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی

ساخت تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی

سردار سلیمانی هم مانند آن سرداران این نگرش را هم در رفتار و هم در عملکردشان داشتند. ایشان در طول هشت سال دفاع مقدس و اتفاقاتی که مربوط به جریانات مختلف در ایران و منطقه بوده است، حضور بسیار فعال و جدی و کارآمدی داشتند. از جمله سیل اخیری که در استان خوزستان رخ داد.

کد خبر : ۷۵۷۴۳
بازدید : ۶۹۲۲
ساخت تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی
مریم سادات گوشه | پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری تصمیم گرفت تا آثار هنرمندانی را که با موضوع شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی خلق شده‌اند، با شعار «بر همان عهد که بودیم برآنیم هنوز» در سطح کشور به نمایش عموم بگذارد.

بر همین اساس، نادر قشقایی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز کشور که مجسمه شهیدان همت و صیاد شیرازی را ساخته است، از ساخت مجسمه سردار شهید سلیمانی خبر داد و گفت: «قرار است این مجسمه پس از ساخت، در سطح شهر تهران نصب شود.»

قشقایی در مورد نحوه کارش می‌گوید: «پس از اینکه شهادت سردار سلیمانی پیش آمد، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری به من اطلاع دادند و قرار شد یک‌سری امکانات مربوط به مدلاژ کار را برایم فراهم کنند تا بتوانم سریعاً کار را مدلاژ کنم. مدلاژ یعنی نمونه‌سازی اصلی کار. ابتدا مجسمه را به‌صورت خمیری آماده می‌کنم که آن‌هم در اندازه ۸۰ تا ۸۵ سانتی‌متر ساخته می‌شود و در مراحل بعدی قرار است قالب‌گیری شود.

معمولاً این قالب به‌صورت فایبر گلاس یا سیلیکونی ساخته می‌شود. سپس این اثر در قالبش قرار می‌گیرد که از جنس برنز یا بتن گلاسه است تا بتوان آن را در سطح شهر نصب کرد. چون کار‌های گچی قابلیت نصب در سطح شهر ندارند. بعد مجموعه شورای تخصصی آن را تأیید می‌کند و سپس در سطح شهر نصب می‌شود.»
قشقایی که چهل سال است مجسمه می‌سازد و چهار دوره رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران بود، از حال و هوایش برای ساخت مجسمه سردار سلیمانی می‌گوید: «هر کدام از شهدایی که افتخار داشتم مجسمه آن‌ها را بسازم در هر مرحله زمانی قابلیت‌هایی به این شکل داشته‌اند.
چه به لحاظ احساسی و چه به لحاظ نوع نگاهی که آن‌ها در رابطه خودشان و با فداکاری‌هایشان در جریان‌هایی که منجر به نجات مملکت شده است، حضور داشته‌اند. از مجسمه شهید همت که به ارتفاع ۹ متر در بزرگراه شهید همت نصب شد گرفته تا مجسمه شهید صیاد شیرازی و دیگر شهدا که از کار‌های من است و افتخار ساختشان را داشته‌ام.
سردار سلیمانی هم مانند آن سرداران این نگرش را هم در رفتار و هم در عملکردشان داشتند. ایشان در طول هشت سال دفاع مقدس و اتفاقاتی که مربوط به جریانات مختلف در ایران و منطقه بوده است، حضور بسیار فعال و جدی و کارآمدی داشتند. از جمله سیل اخیری که در استان خوزستان رخ داد.

من با یکی از دوستان سیلزده خوزستانی که از نزدیک در سیل خوزستان اقدامات سردار را دیده بودند، صحبت کردم. می‌گفتند: سردار و گروهی که با ایشان بودند، به مردم خوزستان گفته بودند تا وقتی مردمی را که دچار سیلزدگی شده‌اند ساماندهی نکنم، از منطقه خوزستان خارج نخواهم شد. سردار حتی پیرزنی را که در سیلاب گیر کرده، کول می‌کنند و به منطقه امن می‌رساند. او با بسیاری از کسانی که سمت دارند، فرق می‌کرد.»

این هنرمند در ادامه توضیح داد: «دلسوزی‌ها و دغدغه‌هایی که ایشان داشتند و آن حس درونی‌ای که با مردم برقرار کرده بودند، انسانیتی داشت که قابل ستایش است.

دغدغه اصلی چنین قهرمانانی این است که اجازه ندهند یک قدم از خاک میهن گرفتار متجاوزانی مثل داعش شود. این چیزی است که باید به آن افتخار کرد. من در میان دریای انسان‌های با گذشت، عددی نیستم. به‌عنوان کسی که وظیفه خودم می‌دانم و توانستم از نظر حسی با این مسأله ارتباط برقرار کنم، سعی می‌کنم تا جایی‌که در توانم است اثری فاخر از ایشان بسازم تا جبران کوچکی از مافات تمام جانفشانی‌های سردار سلیمانی و سایر شهدایی که در راه مملکت خود داشتند، انجام دهم.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید