خرید "خانه تختی" در بن‌بست

چون توافق دو وجهه است، امکان رایزنی وجود ندارد؛ چراکه ذی نفع، هرگونه صحبت با مالک را منوط به توافق با خودش کرده است و البته از رقم‌هایی نام می‌برد که پرداخت آن در توان شهرداری نیست.

کد خبر : ۷۵۸۳۶
بازدید : ۴۵۷۳
حمیده امینی فرد | بحث تملک خانه و زورخانه تختی، بعد از تقریباً یکسال بی‌خبری، دیروز مصادف با سالگرد این جهان پهلوان دوباره به صحن علنی شورای شهر تهران آمد تا یک عضو شورا از شهرداری تهران بپرسد، چرا با وجود اختصاص بودجه برای تملک این خانه و زورخانه هنوز دست روی دست گذاشته و کاری نکرده اند؟
برخی شورایی‌ها البته سال گذشته هم نسبت به وضعیت نامناسب خانه پدری تختی و زورخانه پولاد هشدار داده و خواستار تبدیل خانه پدر تختی به خانه موزه کشتی شدند. آن زمان بحث تبدیل خانه پدری تختی به کارگاه تریکو بافی و زورخانه پولاد به باشگاه بیلیارد، نگرانی‌های زیادی را در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی تهران ایجاد کرده بود.
شورای شهر همچنین سال گذشته مصوب کرده بود تا برای خرید خانه و باشگاه پولاد، ۳ و نیم میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد. شهرداری، اما همان زمان انتقاد کرد که این بودجه برای تملک این دو ملک کافی نیست و باید به ۳ برابر افزایش یابد.
اما ظاهراً جدا از این بودجه و قصد شهرداری برای تملک این خانه و تبدیل آن به خانه- موزه، ذی نفعی که سرقفلی ملک به نامش ثبت شده است و تقریباً ۵۰-۶۰ سال است که در این خانه ساکن است، بنا به دلایلی نمی‌خواهد به فروش سرقفلی به دولتی‌ها و نهاد‌های عمومی رضایت دهد.
«آرش لالویی»، رئیس اداره املاک شهرداری منطقه ۱۱ در این زمینه با بیان اینکه مالک اصلی در خارج از کشور زندگی می‌کند و ما همچنان با ذی نفع مشکلاتی برای تملک داریم، به «ایران» می‌گوید: این فرد دلایل و بهانه‌هایی می‌آورد که نمی‌توان درباره تملک تصمیم گرفت.
او حتی به کارشناس اجازه نمی‌دهد که برای قیمت‌گذاری به باشگاه وارد شود و ما هنوز ارزش واقعی ملک را برآورد نکرده‌ایم و به همین علت نمی‌توانیم اعتباری برای آن در نظر بگیریم. ظاهراً مالک دل خوشی از سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی ندارد.
به‌گفته او باشگاه پولاد حدود ۳۵۱ متر است و هم‌اکنون به باشگاه بیلیارد تبدیل شده و در ابتدای خیابان وحدت اسلامی قرار دارد. اما چون توافق دو وجهه است، امکان رایزنی وجود ندارد؛ چراکه ذی نفع، هرگونه صحبت با مالک را منوط به توافق با خودش کرده است و البته از رقم‌هایی نام می‌برد که پرداخت آن در توان شهرداری نیست.
لالویی تأکید می‌کند: شهرداری در تلاش است تا خانه‌های تاریخی و قدیمی را خریداری کند؛ چون اعتقاد دارد سازمان میراث فرهنگی قدرت بازسازی و خرید این خانه‌ها را ندارد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید