تنفس در آلوده‌ترین شهر جهان چه طعمی دارد؟

تنفس در آلوده‌ترین شهر جهان چه طعمی دارد؟

گرد و خاک، ترافیک و دود اتفاقی رایج در آلوده‌ترین شهرهای جهان مانند لندن یا تهران است. اما اوضاع در آلوده‌ترین شهر جهان چگونه است؟

کد خبر : ۷۶۰
بازدید : ۲۳۵۵
فرادید | گرد و خاک، ترافیک و دود اتفاقی رایج در آلوده‌ترین شهرهای جهان مانند لندن یا تهران است. اما اوضاع در آلوده‌ترین شهر جهان چگونه است؟

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی، «دهلی نو» پایتخت هند و آلوده‌ترین شهر جهان است، جایی که وضعیت هوا بسیار نگران‌کننده است. هفته گذشته، شاخص آلودگی هوا در لندن به شش برابر حد مجاز رسید. در تهران نیز تنها چند روز پاک در سال وجود دارد. البته این آمارها فقط به دهلی و لندن و تهران خلاصه نمی‌شود، بلکه بسیاری از شهرهای دیگر جهان نیز با آلودگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. متاسفانه باید گفت اکثر این شهرها پتانسیل رسیدن به موقعیت فعلی دهلی را دارند.

ذرات سرطان‌زا به داخل شش‌ها نفوذ کرده و وارد جریان خونی می‌شوند. آلودگی سلامت شهروندان شهرهای بزرگ را به خطر انداخته است. شهروندان دهلی نو فکر می‌کردند که هنوز هم پکن آلوده‌ترین شهر جهان باشد. اما در ماه مه سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که آلودگی دهلی نو بسیار بیشتر شده است.

تنفس در آلوده‌ترین شهر جهان چه طعمی دارد؟

نتیجه آلودگی هوا در دهلی نو، آسیب دائمی شش‌ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال است. طبق این آمارها، آلودگی هوا پس از بیماری‌های قلبی دومین قاتل مردم هند است. هشدار رسانه‌های هندی به مردم در دو ماه اخیر باعث افزایش موج نگرانی‌ها میان مردم شده است. کمی شبیه به این است که در کنار یک آتش‌فشان فعال زندگی کنید که هر لحظه امکان فوران آن وجود داشته باشد.

اهالی دهلی درها و پنجره‌های خانه خود را می‌بندند و خود را در داخل خانه حبس می‌کنند؛ انگار که دارند سم تنفس می‌کنند. هوای تازه دیگر برای آن‌ها معنایی ندارد. شاخص آلودگی بالا رفته و مردم با ماسک بیرون می‌آورند.

با توجه به تمام هشدارها، برخی از مردم دهلی می‌گویند: «چیزی نیست جز گردوخاک صحرا.» اما این حرف‌ها قانع‌کننده نیست. اهالی هند از گیاهان خانگی برای تصفیه هوای منزل خود استفاده می‌کنند. انو اناد می‌گوید: «ما سریع رفتیم نخل فوفل بخریم. اما فروشنده گفت که سفارت آمریکا آخرین دانه آن را هم خرید و تمام شد. محاسبه کردیم که برای همان تاثیر باید 50 گیاه دیگر بخریم.» شوهر او می‌گوید: «باید مبل‌ها را برداریم تا جا برای آن‌ها باز شود.»

تنفس در آلوده‌ترین شهر جهان چه طعمی دارد؟

آن‌ها یک دستگاه سنجش آلودگی هوا از دوستشان قرض گرفتند تا پیشرفت کارشان را اندازه‌گیری کنند. شوهر اناد دستگاه را روشن کرد. عدد 44000 بر روی آن نمایان شد. او با انگشتانش سرش را خاراند و دفترچه دستگاه را نگاه کرد: «دفترچه می‌گوید 3000 خیلی خطرناک است.» اناد گفت: «احتمالا دستگاه خراب شده است!»

اما مشکل از آن نبود. سپس با یک کارشناس تماس گرفتند. یک روز عصر، یک کارشناس جوان با دستگاه فیلتر هوا که مخصوص هوای دهلی نو طراحی شده وارد خانه آن‌ها شد. او دکمه‌ای را فشار داد و چیزی به نام خوشه پلاسما را فعال کرد. 20 دقیقه بعد اعداد پایین آمد. اناد و شوهرش با تعجب او را نگاه می‌کردند. اعداد دستگاه از 44000 به 20000 و سپس به 11000 رسید. در نهایت بر روی 1000 ایستاد. البته همین مقدار هم نسبت به استانداردهای جهانی چندان سالم نیست. با این ترفند هوای داخل تمیز شد، اما آن‌ها نمی‌توانند برای هوای خارج از خانه کاری کنند.

هند کشوری است که به دلیل توسعه صنعتی خود، از سوخت‌های دیزلی به مقداری فراوان استفاده می‌کند. با این حال، یکی از راهکارهای دولت هند حذف یا استفاده حداقلی از سوخت دیزلی است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید