زاد روز بهرام بیضایی

زاد روز بهرام بیضایی

77سال پیش، برابر با پنجم دی ١٣١٧ خورشیدی، بهرام بیضایی، کارگردان سینما و تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و از جمله برجسته‌ترین پژوهشگران ادبیات نمایشی ایران در آران و بیدگل به دنیا آمد.

کد خبر : ۷۶۳۸
بازدید : ۲۹۶۵
زاد روز بهرام بیضایی

"بهرام بیضایی و اکبر رادی در کنار هم. رادی ٨ سال پیش، پنجم دی ١٣٨٦ و در شصت و نهمین سالروز تولد بیضایی درگذشت"

77 سال پیش، برابر با پنجم دی ١٣١٧ خورشیدی، بهرام بیضایی، کارگردان سینما و تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و از جمله برجسته‌ترین پژوهشگران ادبیات نمایشی ایران در آران و بیدگل به دنیا آمد.

پدر او میرزا نعمت‌الله ملقب به ذکایی بیضایی آرانی، تعزیه‌خوان و در عصر خود از جمله شعرای بزرگ و پارسی‌گوی ایران بود. بیضایی از کارگردان‌های صاحب‌سبک و معتبر تئاتر و سینمای ایران است و برخی از نمایشنامه‌های او به انگلیسی، فرانسوی و آلمانی برگردانده شده و در اروپا و آمریکای شمالی چاپ و اجرا شده‌اند.

«رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران»، «سگ‌کشی» و «وقتی همه خوابیم» از جمله فیلم‌های بلند سینمایی کارگردانی‌شده توسط او هستند.

بیضایی هم‌اکنون در هجرتی خودخواسته در ایالات متحده اقامت دارد و در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس و تحقیق است. در سال ۲۰۱۲ جایزه میراث فرهنگ دانشگاه استنفورد به او اهدا شد و در سال ۲۰۱۳ نیز دانشگاه هاروارد جایزه سینا را به بیضایی اهدا کرد. هم اکنون ٧ سال از ساخت آخرین فیلم بهرام بیضایی در ایران می‌گذرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید