ناقلان "کرونا" خطرناکتر از مبتلایان

ناقلان "کرونا" خطرناکتر از مبتلایان

افزایش سریع آمار تلفات یا مبتلایان به بیماری، لزوما به مفهوم عمیق شدن بحران نیست بلکه نمایانگر نظارت و گزارش موثرتر این ویروس جدید است که می‌تواند عوارضی شبیه به آنفولانزا از جمله سرفه، تب و تنگی نفس داشته و به ذات‌الریه بینجامد.

کد خبر : ۷۶۳۸۷
بازدید : ۳۱۰۴
ناقلان
پزشکان هشدار داده‌اند که قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونا و کسانی که اخیرا با آن‌ها در تماس بوده‌اند، برای جلوگیری از شیوع آن «حیاتی» است. عوارض ابتلا به ویروس کرونا تاکنون جان بیش از چهل نفر را گرفته و هزار نفر را - از آسیا گرفته تا اروپا، آمریکا و استرالیا، مبتلا کرده است.

این هشدار در حالی داده شده است که پزشکان چینی گزارش داده‌اند، این احتمال وجود دارد که در مراحل نخست، ابتلا به ویروس کرونا هیچ عوارضی در بر نداشته باشد. در یک مورد، یک خانواده هفت نفری از جمله پسر ده ساله خانواده - برای احتیاط - تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند و معلوم شد تمام خانواده حامل این ویروس کشنده هستند؛ اما در زمان آزمایش‌های پزشکی هیچ یک از عوارض بیماری را نداشته‌اند.

چند روز بعد، اما، پنج تن از افراد این خانواده در بازگشت از شهر ووهان، در مرکز چین، به شهر شنژن، در جنوب شرقی کشور، با بروز عوارض بیماری به بیمارستان مراجعه کردند. عوارض ابتلا به بیماری کرونا تب، ناراحتی تنفسی، اسهال یا ترکیب همه آن‌هاست که به گفته کارشناسان سه تا شش روزپس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

تنها یکی از افراد این خانواده - که از ووهان دیدن کرده به بیماری مبتلا نشده است، اما فرد دیگری که در ووهان نبوده و در بازگشت این خانواده با آن‌ها در تماس بوده، بیمار شده است.

ویروس کرونا شباهت بسیاری با ویروس کشنده «سارس» دارد که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، جان ۷۷۴ نفر را - عمدتا در چین - گرفت. اما نشریه پزشکی «لانسِت» به نقل از پزشکان متخصص می‌گوید: «بیماری سارسِ بدون عارضه، نادر است.» هرچند مواردی از آن در شیوع مجدد این همه‌گیری دیده شده است.

ناقلان ویروس کرونا - که عوارض بیماری را ندارند، به ویژه موجب نگرانی مسئولین‌اند که سخت در تلاش کنترل سرایت همه‌گیر این بیماری هستند.

این گزارش در ادامه می‌گوید: «این موارد پنهانی و متحرک ذات‌الریه (اشاره به ناقلان ویروس که عوارضی ندارند) احتمالا یک منبع گسترش سرایت کرونا هستند و باید در مورد اهمیت موارد آلودگی بدون عارضه تحقیقات بیشتری شود.»

در اوایل هفته جاری، مقامات شهر ووهان کلیه وسایل رفت و آمد عمومی و پرواز‌ها و ورود و خروج قطار‌ها به این شهر را ممنوع کردند. با افزوده شدن سه شهر دیگر به مقررات ممنوعیت استفاده از وسایل رفت و آمد، اکنون ۱۶ شهر چین، و در عمل بیش از ۵۰ میلیون نفر مشمول قرنطینه شده و توسط ویروس کرونا به گروگان گرفته شده‌اند.

نشریه انگلیسی‌زبان «چاینا دیلی» گزارش داده که در شهر ووهان ۶۰۰۰ تاکسی به نقل و انتقال مردم در شرایط اضطراری اختصاص داده شده است.

در این میان، ایام سال نو چینی، بزرگ‌ترین جشن سال برای شهروندان این کشور، در سایه همه‌گیری کرونا آغاز شد. مسئولین چینی کلیه رویداد‌های مربوط به سال نو را لغو کرده و تمام سینما‌ها و مراکز گردشگری را نیز تعطیل کرده‌اند.

به گزارش کمیسیون بهداشت ملی چین، شمار مبتلایان به بیماری تا ۱۲۸۷ نفر افزایش یافته و ۴۱ نفر هم بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند. مبتلایان از ۲۹ استان و شهر‌های مختلف چین هستند که گفته می‌شود وضعیت سلامت ۲۳۷ نفر آن‌ها وخیم است. مرگ ومیر به مرز‌های چین - ۳۹ قربانی در ایالت هوبِی، مرکز شروع اپیدمی، و یک مورد مرگ در هِبِی و ایالت هلیگونگ شیانگ - محدود بوده است.

مقامات بهداشتی شهر هِچی در استان گوانگ شی، می‌گویند که عوارض کرونا در یک کودک دو ساله که از ووهان وارد شهر شده بود، تشخیص داده شد. روز شنبه، استرالیا اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونا در خاک این کشور دیده شده است. بیمار یک مرد ۵۰ ساله چینی است که هفته گذشته از چین به استرالیا بازگشته است.

مالزی هم اعلام کرده که روز جمعه، سه مورد ابتلا به ویروس کرونا ردیابی کرده که همگی بستگان یک پدر و پسر اهل شهر ووهان بوده‌اند - که پیشتر در کشور همسایه سنگاپور، بیمار شده بوده‌اند.

فرانسه می‌گوید سه نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بیمار شده‌اند. این نخستین مورد کرونا دراروپا است. ایالات متحده هم دومین مورد بیماری کرونا را در زنی ۶۰ ساله گزارش کرده که در بازگشت از چین، اکنون در قرنطینه بیمارستان بستری است.

چین سه شهر دیگر را به فهرست شهر‌های قرنطینه شده کشور در ایالت هوبِی افزوده است که در آن‌ها وسایل تردد عمومی تعطیل شده‌اند. در حال حاضر ۱۶ شهر چین با جمعیتی بیشتر از ترکیب مسکو، نیویورک، لندن و پاریس، زیر مقررات قرنطینه قرار دارند.

به گزارش شین هوا، خبرگزاری رسمی چین، ارتش چین جمعه شب تعداد ۴۵۰ پزشک و کادر پزشکی - که برخی از آن‌ها تجربه مقابله با ویروس‌های سارس و ابولا را دارند، به شهر ووهان اعزام داشته تا به درمان تعداد چشمگیر بیماران مبتلا به کرونا، که در بیمارستان بستری هستند، کمک کنند.

این ویروس از خانواده بزرگ ویروس‌هایی است که همگی به نام «ویروس کرونا» شناخته می‌شوند. عوارض ابتلا به برخی از رده‌های این ویروس شدیدتر از یک سرماخوردگی ساده نیست، اما عوارض سرایت همه‌گیر کرونای اخیر، شامل سرفه و تب و در موارد وخیم‌تر تنگی نفس و ذات الریه است، که می‌تواند کشنده باشد.

بیماری سارس هم از خانواده ویروس کرونا بود.

در این میان، روز جمعه، بهای سهام بورس وال استریت در گرماگرم نگرانی‌های اقتصادی ناشی از احتمال شیوع بیشتر بیماری، افت کرد. شاخص داو جونز، با از دست دادن یکصد و هفتاد و اس اند پی با ۵۰۰ امتیاز، بدترین روز‌های خود را در سه ماه اخیر پشت سر گذاشتند. بهای سهام موسسات بهداشتی همراه با نهاد‌های مالی، شرکت‌های هواپیمایی و صنایع گردشگری نیز کاهش یافت.

هنوزکاملا مشخص نشده ویروس کرونا تا چه حد مرگبار است یا حتی تا حد ویروس آنفولانزا - که سالیانه ده‌ها هزار نفر را فقط در آمریکا از میان می‌برد، خطرناک است یا نه.

افزایش سریع آمار تلفات یا مبتلایان به بیماری، لزوما به مفهوم عمیق شدن بحران نیست بلکه نمایانگر نظارت و گزارش موثرتر این ویروس جدید است که می‌تواند عوارضی شبیه به آنفولانزا از جمله سرفه، تب و تنگی نفس داشته و به ذات‌الریه بینجامد.

کمیسیون ملی بهداشت چین روز شنبه گفت، تیم‌های پزشکی به ایالت هوبِی اعزام می‌کند تا به کنترل این همه‌گیری کمک کنند. روز پیش از آن، ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان داد گروه‌های کثیری از مردم وحشت‌زده و مضطرب، ماسک بر صورت، درصف بیمارستان‌ها منتظر معاینه پزشکی هستند. برخی شکایت می‌کردند که افراد خانواده‌شان را به خاطر نبود امکانات پزشکی در بیمارستان نپذیرفته‌اند.

به گزارش شین هوا، وزارت بازرگانی چین در حال هماهنگ کردن تلاش‌هایی برای تامین بیش از دو میلیون ماسک و ابزار لازم، از دیگر نقاط کشور است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید