کوبی برایانت؛ مامبای سیاه*

کوبی برایانت؛ مامبای سیاه*

یکی از نمایش‌های مشهور او کسب ۸۱ امتیاز مقابل تورنتو رپتورز در سال ۲۰۰۶ بود: رتبه دوم بیشترین امتیاز کسب شده در یک بازی در تاریخ ان‌بی‌اِی.

کد خبر : ۷۶۴۷۷
بازدید : ۲۷۴۱
کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
کوبی برایانت، اسطوره بسکتبال آمریکا و دخترش جیانا همراه هفت نفر دیگر در اثر سانحه سقوط هلیکوپتر در شهر کالاباساس کالیفرنیا جان خود را از دست دادند. برایانت ۴۱ ساله و دختر ۱۳ ساله‌اش در حال مسافرت با یک هلیکوپتر خصوصی بودند که سقوط کردند و در شعله‌های آتش سوختند.

برایانت که پنج بار قهرمان لیگ ملی بسکتبال آمریکا (ان‌بی‌اِی) شده بود، تمام دوران حرفه‌ایش را در تیم لس‌آنجلس لیکرز گذراند و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ بسکتبال جهان بود. او به دلیل "۹۹ درصد دقت در ضربات در سریع‌ترین زمان ممکن" به "مامبای سیاه" معروف بود.

به دنبال درگذشت این ستاره بسکتبال بسیاری از ورزشکاران رشته‌های مختلف و همین طور افراد مشهور از سراسر دنیا ابراز همدردی کردند.
کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
کوبی برایانت و دخترش جیانا

الکس ویلانوا، کلانتر منطقه لس‌آنجلس می‌گوید که نه نفر هنگام سانحه در هلیکوپتر بودند، این در حالی است که مسئولان ابتدا تعداد مسافران را پنج نفر اعلام کردند.

قبل از این که به طور رسمی نام قربانیان اعلام شود، خانواده‌های شماری از آنان هویتشان را اعلام کردند. علاوه بر کوبی و دخترش، جان آلتوبلی، مربی تیم بسکتبال دانشگاه اورنج کوست همراه با همسرش کری و دختر ۱۳ ساله‌اش آلیسا (که همبازی جیانا بود) از مسافران هلیکوپتر بودند. کریستینا موزر، مربی بسکتبال مدرسه جیانا نیز در هلیکوپتر بود.
سازمان فدرال مدیریت هوانوردی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هلیکوپتر آسیب دیده از نوع سیکورسکی اس ۷۶ بوده است. شاهدان عینی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که موتور هلیکوپتر قبل از سقوط "پت پت" می‌کرده است. تحقیقات در مورد دلیل سقوط ادامه دارد.

چرا کوبی برایانت این‌قدر معروف است؟
برایانت تمام ۲۰ سال حرفه‌ایش را در لیکرز گذراند و آوریل ۲۰۱۶ بازنشسته شد. از جمله دستاورد‌های برایانت می‌توان به ارزشمند‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای (ام‌وی‌پی) در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد. او همچنین دو بار امتیازآورترین بازیکن ان‌بی‌اِی شد و دو بار نیز مدال طلای المپیک را بدست آورد.

یکی از نمایش‌های مشهور او کسب ۸۱ امتیاز مقابل تورنتو رپتورز در سال ۲۰۰۶ بود: رتبه دوم بیشترین امتیاز کسب شده در یک بازی در تاریخ ان‌بی‌اِی.

کوبی برایانت؛ مامبای سیاه*
لس‌آنجلس لیکرز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ شماره پیراهن‌های ۸ و ۲۴ که کوبی برایانت در این تیم می‌پوشید را بازنشسته کرد

او همچنین به خاطر انیمیشن کوتاه "بسکتبال عزیز" برنده جایزه اسکار سال ۲۰۱۸ شد، فیلم ۵ دقیقه‌ای که بر مبنای نامه‌های عاشقانه او در مورد این ورزش در سال ۲۰۱۵ ساخته شد.

برایانت و همسرش ونسا، سه دختر دیگر به نام‌های ناتالیا، بیانکا و کاپری دارند.

واکنش‌ها به درگذشت برایانت چگونه بود؟
کریم عبدالجبار ، امتیازآورترین بازیکن تاریخ ان‌بی‌اِی که از ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ برای لیکرز بازی کرد: "خیلی برایم سخت است که احساساتم را با کلمات بیان کنم. کوبی یک مرد خانواده بی‌نظیر بود که همسر و دخترانش را عاشقانه دوست داشت. او ورزشکاری شگفت‌انگیز و الهام‌بخش یک نسل بود. این فقدان قابل درک نیست. "

دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا: "کوبی برایانت، به رغم این که یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ بسکتبال بود، تازه زندگی‌اش را آغاز کرده بود. او عاشق خانواده‌اش بود و یک حس قوی برای آینده داشت. از دست دادن جیانا، دختر زیبای کوبی هم این لحظه را ناراحت‌کننده‌تر کرده. "
کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
باراک اوباما ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا: "کوبی یک اسطوره داخل زمین بود و تازه داشت قسمت دوم زندگی‌اش را شروع می‌کرد. از دست دادن جیانا برای ما به عنوان والدین، حتی ناراحت‌کننده‌تر بود. "

مجیک جانسون ، رئیس پیشین لیکرز و پنج دوره قهرمان ان‌بی‌ای در دهه هشتاد: "کوبی رهبر بازی ما بود، یک مرشد هم برای بازیکنان زن و هم بازیکنان مرد. جهان نمی‌تواند به تاثیری که او روی بازی بسکتبال گذاشت پی ببرد. "

مایکل جردن ، شش دوره قهرمان ان‌بی‌اِی: "عاشق کوبی بودم، او مثل برادر کوچک‌ترم بود. گهگداری باهم حرف می‌زدیم و دل من برای این صحبت‌ها خیلی تنگ می‌شود. "

کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
مایکل جردن و کوبی برایانت

لبرون جیمز که روز شنبه با عبور از رکورد برایانت تبدیل به سومین بازیکن امتیازآور تاریخ ان‌بی‌اِی شد: "خوشحال می‌شوم که در هر بحثی کنار کوبی باشم. او یکی از بزرگ‌ترین بازیکنانی بود که بسکتبال بازی کرده‌اند و یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان لیکرز ما. "

مایک تایسون ، قهرمان پیشین سنگین‌وزن بوکس جهان: "همراه با جهان غصه می‌خورم. یک اسطوره را از دست داده‌ایم و نمی‌توانم کلمه‌ای بگویم. "

کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
کوبی برایانت و لبرون جیمز در سال ۲۰۱۲ قهرمان المپیک شدند

لیونل مسی ، مهاجم بارسلونا: "حرفی ندارم... تمام عشقم را به خانواده و دوستان کوبی تقدیم می‌کنم. افتخار می‌کنم که تو را ملاقات کردم و اوقات خوبی را باهم گذراندیم. تو هم یکی از معدود نابغه‌ها بودی. "

لوئیس همیلتون ، قهرمان ۶ دوره فرمول یک: "از شنیدن خبر یکی از بزرگ‌ترین‌هایمان خیلی ناراحت شدم. برایانت یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران بود و الهام‌بخش بسیاری افراد از جمله خود من. "

رافائل نادال ، مرد شماره یک تنیس جهان: "امروز با خبر وحشتانک درگذشت یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران دنیا از خواب بیدار شدم: کوبی برایانت، دخترش جیانا و دیگر مسافران. به همسر و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم و هنوز شوکه هستم. "

کوبی برایانت به روایت اعداد
کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
کوبی برایانت سال ۲۰۱۸ برای فیلم "بسکتبال عزیز" برنده جایزه اسکار شد

۱: تعداد دفعه‌ای که برایانت به عنوان ارزشمند‌ترین بازیکن ان‌بی‌اِی انتخاب شد. این عنوان به بازیکنی که بهترین نمایش را در فصل عادی ان‌بی‌اِی داشته باشد، داده می‌شود. برایانت این افتخار را در فصل ۸-۲۰۰۷ بدست آورد.

همچنین تعداد جایزه اسکار. برایانت سال ۲۰۱۸ برای فیلم کوتاه "بسکتبال عزیز" برنده جایزه اسکار شد.

۲: تعداد دفعاتی که او به عنوان ارزشمندترین بازیکن فینال ان‌بی‌اِی انتخاب شد و تعداد قهرمانی در المپیک (۲۰۱۲ و ۲۰۰۸). همچنین شماره پیراهن‌هایی که در لیکرز پوشید (شماره ۸ و ۲۴).

۴: تعداد دفعاتی که برنده جایزه ارزشمندترین بازیکن آل استار شد. او همراه با باب پتیت در این زمینه رکورددار تاریخ ان‌بی‌اِی است.

۵: برایانت پنج بار قهرمان ان‌بی‌اِی شد.

کوبی برایانت؛ مامبای سیاه
از راست: کریم عبدالجبار، کوبی برایانت و مجیک جانسون

۹: فقط چهار بازیکن (کوبی برایانت، مایکل جردن، کوین گارنت و گری پیتون) در تاریخ ان‌بی‌اِی هستند که ۹ بار در بهترین تیم دفاعی تمام دوران این مسابقات انتخاب شده‌اند.

۱۱: او یازده بار در بهترین تیم تمام تاریخ ان‌بی‌اِی انتخاب شده است و در این زمینه با رکورد کارل مالون مساوی است. فقط لبرون جیمز است که رکورد بهتری (۱۲ بار) دارد.

۱۵: تعداد دفعاتی که برایانت در ترکیب اولیه بازی آل استار سالانه ان‌بی‌اِی حضور داشته. در این زمینه هم فقط لبرون جمیز (۱۶ بار) رکورد بهتری دارد.

۱۶: تعداد دفعاتی که در روز کریسمس بازی کرده و رکورددار ان‌بی‌اِی است.
کوبی برایانت؛ مامبای سیاه*
۱۸: علاوه بار پانزده بار حضور در ترکیب اولیه آل استار، او هجده بار پیاپی در بازی آل‌استار حاضر بوده است. تنها کریم عبدالجبار (۱۹ بار) رکورد بهتری دارد.

۲۰: برایانت بیست فصل را در لس‌آنجلس لیکرز سپری کرد. فقط درک نوویتزکی (۲۱ فصل در دالاس ماوریکز) سابقه طولانی‌تری در ان‌بی‌اِی دارد.

۲۵: تعداد مسابقاتی که او ۵۰ امتیاز بدست آورد. تنها ویلت چمبرلین (۱۱۸) و مایکل جردن (۳۱) در مسابقات بیشتری ۵۰ امتیاز یا بیشتر بدست آورده‌اند.

۶۰: امتیازی که برایانت در مسابقه فینال مقابل یوتا جاز بدست آورد. این هفتمین باری بود که او ۶۰ امتیاز یا بیشتر بدست آورد.

۸۱: لیکرز ۲۲ ژانویه ۲۰۰۶ توانست تورنتو رپتورز را ۱۰۴-۱۲۲ شکست دهد و برایانت برای تیمش ۸۱ امتیاز بدست آورد. فقط ویلت چمبرلین (۱۰۰ امتیاز سال ۱۹۶۲) توانسته در یک بازی امتیاز بیشتری بدست آورد.

۵۶۴۰: برایانت در مسابقات پلی‌آف ان‌بی‌اِی ۵۶۴۰ امتیاز بدست آورده که در رتبه چهارم رده‌بندی این رکورد قرار می‌گیرد. نفرات اول تا سوم لبرون جیمز (۶۹۱۱)، مایکل جردن (۵۹۸۷) و کریم عبدالجبار (۵۷۶۲) هستند.

۳۳۶۴۳: برایانت که اولین حضورش در ان‌بی‌اِی فصل ۷-۱۹۹۶ بود در فصل عادی مسابقات ۳۳۶۴۳ امتیاز بدست آورد. او چهارمین بازیکن امتیازآ‌ور تاریخ ان‌بی‌اِی است، در حالی که یک روز قبل از مرگش، لبرون جیمز از رکورد او عبور کرد: کریم عبدالجبار (۳۸۳۸۷)، کارل مالون (۳۶۹۲۸) و لبرون جیمز (۳۳۶۵۵) بالاتر از او قرار دارند.

۴۸۶۳۷: او با ۴۸۶۳۷ دقیقه بازی در ان‌بی‌اِی نفر هشتم در این زمینه است.
*مامبای سیاه درازترین مار زهری آفریقا با میانگین طول ۲٫۵ تا ۳٫۲ متر (که در بعضی موارد تا ۴٫۴۵ متر نیز می‌رسد) می‌باشد. نام گذاری سیاه به دلیل رنگ تیره داخل دهان آن می‌باشد. سریع‌ترین مار در جهان با سرعتی در حدود ۴٫۳۲ تا ۵٫۴ متر بر ثانیه (معادل با ۱۶ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت) بوده و در ردهٔ زهرآگین‌ترین مار‌های خشکی جهان طبقه‌بندی می‌شود این مار بسیار عصبانی و تندخو می‌باشد. تنها یک گزیده گی توسط این مار می‌تواند موجب از کار افتادن دستگاه تنفسی شود و حداکثر تا ٢٠ دقیقه فرد را به کام مرگ ببرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید