خسارت ۸ میلیاردی اقتصاد جهان از قطعی اینترنت

خسارت ۸ میلیاردی اقتصاد جهان از قطعی اینترنت

این محققان همچنین یادآور شده‌اند که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد ساعت قطعی اینترنت تاکنون را شاهد بوده‌ایم و میزان خسارت اقتصادی آن نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳۵ درصد افزایش داشته چراکه این رقم از ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۸.۰۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ رسیده است.

کد خبر : ۷۶۸۵۹
بازدید : ۱۳۲۳
خسارت ۸ میلیاردی اقتصاد جهان از قطعی اینترنت
میترا جلیلی | این روز‌ها اینترنت بستر توسعه صنعت آی‌تی و پیشرفت کشور‌ها در جهان است و هرگونه اختلال عمدی یا غیرعمدی در آن، می‌تواند خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر به‌دنبال داشته باشد.
در همین راستا کمپانی Top۱۰VPN که تعداد زیادی از محققان اینترنت را گردهم آورده، نگاهی به تبعات زیان بار خاموشی‌های اینترنت در جهان داشته و به این نتیجه رسیده است که قطعی‌های عمدی اینترنت در سال ۲۰۱۹ که به دستور دولت‌ها صورت گرفته، ضرری ۸ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا وارد کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ حتی شرایط بدتر نیز بشود.

۱۸ هزار ساعت قطعی اینترنت
محققان کمپانی Top۱۰VPN برای تهیه این گزارش، از اطلاعات و داده‌های Netblocks و همچنین The Internet Society استفاده کردند. پیشتر، این دو مؤسسه با همکاری یکدیگر از ابزاری به‌نام (Cost of Shutdown Tool (COST رونمایی کردند تا بتوانند هزینه خاموشی‌های عمدی اینترنت را بهتر و سریع‌تر اندازه‌گیری کنند تا به این ترتیب دولت‌ها را تحت تأثیر قرار دهند که به خاطر اقتصاد کشورشان هم که شده، این مسدودسازی را انجام ندهند.

این گزارش مفصل نشان از حدود ۱۸ هزار و ۲۲۵ ساعت قطعی و اختلال عمدی اینترنت در سرتاسر جهان در سال ۲۰۱۹ دارد و عنوان شده که این تعداد ساعات معادل ۸.۰۵ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهان وارد کرده است.

این محققان همچنین یادآور شده‌اند که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد ساعت قطعی اینترنت تاکنون را شاهد بوده‌ایم و میزان خسارت اقتصادی آن نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳۵ درصد افزایش داشته چراکه این رقم از ۲.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۸.۰۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ رسیده است.
طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۲۲ خاموشی عمدی بزرگ در ۲۱ کشور جهان رخ داده و البته ۹۰ خاموشی اینترنت هم به‌طور جداگانه گزارش شده که دامنه‌ای کمتر داشته‌اند. از این موارد می‌توان به خاموشی‌هایی در هندوستان و همچنین محدودیت‌هایی جزئی در سایر مناطق جهان اشاره کرد.

بیشتر خاموشی‌های گسترده عمدی اینترنت در پاسخ به ناآرامی‌های داخلی کشور‌ها بوده است که البته بسیاری نسبت به این موضوع نگران هستند و معتقدند این روند ممکن است برای جریان آزاد اطلاعات مشکلاتی ایجاد کند.
البته دلیل همه این قطعی‌ها، موضوع‌های سیاسی و ناآرامی‌های کشور‌ها نبوده و گاه نیز در جریان امتحانات و به منظور جلوگیری از تقلب‌های احتمالی انجام شده است که از جمله آن کشور‌ها می‌توان به عراق، الجزایر و اتیوپی اشاره کرد که در دوران امتحانات سراسری، اینترنت را مسدود می‌کنند.

خاورمیانه و آفریقای شمالی، متضررترین
در گزارش Top۱۰VPN میزان خاموشی‌های اینترنت در مناطق مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته و عنوان شده است که مناطق خاورمیانه و آفریقای شمالی، بزرگ‌ترین ضربه اقتصادی را از قطعی‌های عمدی اینترنت در سال ۲۰۱۹
متحمل شده اند و سهمی ۳۹ درصدی از مجموع خسارت‌های اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده اند چرا که این رقم خسارت از ۳ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است.
پس از این منطقه نیز منطقه جنوب صحرای آفریقا قرار دارد و ۲۶.۸ درصد از سهم زیان‌های اقتصادی قطعی عمدی اینترنت به این منطقه رسیده چراکه ضرر اقتصادی این منطقه، ۲.۲ میلیارد دلار است. این درحالی است که ۲۱ درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی جهان به آسیا مربوط می‌شود. طبق این گزارش، آسیا منطقه‌ای که بیشترین تعداد خاموشی‌های عمدی اینترنت در آن به ثبت رسیده، متحمل ۱.۷ میلیارد دلار خسارت شده است.
گفتنی است در این منطقه حدود ۹ هزار و ۶۷۷ خاموشی اینترنت ثبت شده است. پس از آسیا نیز امریکای جنوبی با ۱۳.۳ درصد از زیان‌های اقتصادی این خاموشی‌ها قرار دارد. در این گزارش به اختلال شبکه‌های اجتماعی هم اشاره شده و واتس اپ با ۶ هزار و ۲۳۶ ساعت مسدود بودن، در صدر قرار داشته و پس از آن، فیس‌بوک با ۶ هزار و ۲۰۸ ساعت اختلال قرار دارد. اینستاگرام هم ۶ هزار و ۱۹۳ ساعت، توئیتر ۵ هزار و ۸۶۰ ساعت و یوتیوب هم ۶۸۴ ساعت درسال گذشته اختلال داشته است.

عراق، صدرنشین خسارت‌های اقتصادی
این گزارش، کشور‌ها را نیز به تفکیک مورد مطالعه قرار داده و یادآور شده است عراق، بالاترین میزان خسارت ناشی از خاموشی عمدی اینترنت را داشته چراکه اقتصاد این کشور ضرری ۲.۳ میلیارد دلاری متحمل شده است. عراق ۲۶۳ ساعت قطعی اینترنت عمدی در سال گذشته داشته است که بر روند زندگی ۱۹ میلیون کاربر اینترنت در این کشور تأثیر گذاشت. گسترده‌ترین خاموشی‌های اینترنت مربوط به اکتبر سال گذشته و اعتراض مردم به بیکاری، فساد و نبود خدمات عمومی بود.

سودان در شاخص میزان خسارت اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت در جایگاه دوم جای گرفته و اقتصاد این کشور با هزار و ۵۶۰ ساعت قطعی عمدی اینترنت متحمل خسارت ۱.۸۷ میلیارد دلاری شد. هندوستان هم سومین کشور دراین زمینه محسوب می‌شود چراکه متحمل خسارت ۱.۳ میلیارد دلاری اقتصادی از این موضوع شد. گزارش Top۱۰VPN نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۱۰۰ قطعی گسترده اینترنت به میزان ۴ هزار و ۱۹۶ ساعت در این کشور وجود داشت.
بخشی از این خاموشی‌های اینترنت به ناآرامی‌های کشمیر مربوط می‌شود (خاموشی اینترنت تنها در کشمیر ۱۵۰ روز بود) و البته بخش دیگری هم ریشه در تنش‌های مذهبی بین مسلمانان و بوداییان دارد. در منطقه امریکای لاتین نیز ونزوئلا با ۱۷۱ ساعت خاموشی اینترنت و ۱.۰۷ میلیارد دلار خسارت اقتصادی در رتبه چهارم قرار دارد.
گفتنی است ایران قبلاً نامش در میان کشور‌هایی با خاموشی عمدی اینترنت قرار نداشت، اما در سال ۲۰۱۹ پس از نا آرامی‌های آبان ماه با ۲۴۰ ساعت قطعی اینترنت و خسارت ۶۱۱.۷ میلیون دلاری اقتصادی، اسم کشورمان در این لیست دیده می‌شود.
الجزایر هم با ۵۰ ساعت قطعی عمدی اینترنت و ۱۹۹.۸ میلیون دلار خسارت اقتصادی، در جایگاه ششم جای گرفته است و اندونزی با ۴۱۶ ساعت قطعی اینترنت زیان ۱۸۷.۷ میلیون دلاری را تجربه کرد. چاد با ۴ هزار و ۷۲۸ ساعت قطعی عمدی اینترنت با خسارت اقتصادی ۱۲۵.۹ میلیون دلاری مواجه شد و پس از آن سریلانکا در رده نهم جای گرفته است.
این کشور ۳۳۷ ساعت قطعی اینترنت با ۸۳.۹ میلیون دلار خسارت اقتصادی داشت. میانمار نیز با ۴ هزار و ۸۸۰ ساعت قطعی اینترنت و ۷۵.۲ میلیون دلار ضرر اقتصادی دهمین کشور در این گزارش شناخته شد.

تأثیر بر تولید ناخالص داخلی کشور‌ها
مؤسسه شبکه جهانی
(The Global Network Initiative) نیز در گزارشی میزان تولید ناخالص داخلی کشور‌های درگیر خاموشی‌های عمدی اینترنت را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: این گزارش نشان می‌دهد که کشور‌هایی با ارتباط اینترنتی بالا به ازای هر روز قطع کامل همه سرویس‌های اینترنتی ۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را از دست می‌دهند.
میزان این خسارت در کشور‌های متوسط، به ازای هر روز قطعی اینترنت یک درصد تولید ناخالص داخلی است و در کشور‌هایی که از نظر اینترنت وضعیت چندان پیشرفته‌ای ندارند این میزان خسارت اقتصادی به ۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی محدود می‌شود.
این گزارش همچنین اشاره‌ای به سال ۲۰۱۶ داشته و یادآور شده است اتیوپی، هند، برزیل، ترکیه، مراکش، پاکستان، کنگو و عربستان سعودی در این سال بیشترین خسارت ناشی از قطعی عمدی اینترنت را داشتند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید