ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس

ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس

هنگامی که از قسمت انتهایی شبه جزیره بیرون بیاید، این بلوک عظیم باید به سمت شمال و اقیانوس اطلس کشیده شود - مسیری که محققان از آن به عنوان "کوچه کوه یخ" یاد می‌کنند.

کد خبر : ۷۶۹۷۶
بازدید : ۱۶۴۰
ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس
آ-۶۸ پس از جدا شدن به ندرت حرکت کرد، اما امسال ناگهان به سمت شمال شتاب گرفت

بزرگترین کوه یخ جهان در آستانه ورود به قسمت عمیق اقیانوس است. آ-۶۸، یک قطعه غول آسا که در سال ۲۰۱۷ از جنوبگان جدا شد، تاکنون به حدی به سمت شمال رانده شده که اکنون در مرز یخ‌های دریایی چند ساله این قاره قرار دارد.

هنگام گسست، این کوه یخ مساحتی نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع داشت و طی دو سال و نیم گذشته بخش بسیار کمی از این حجم خود را از دست داده است. اما دانشمندان می‌گویند آ-۶۸ با رسیدن به آب‌های پر‌تلاطم‌تر اقیانوس منجمد جنوبی به سختی خواهد توانست یکپارچگی خود را حفظ کند.

پروفسور آدریان لوکمن از دانشگاه سوانزی گفت: "با نسبت ضخامت به طول شبیه به پنج صفحه آ-۴، من متعجب هستم که امواج اقیانوس هنوز از آ-۶۸ مکعب‌های یخی نساخته‌اند. "

او گفت: " من بسیار متعجب می‌شوم اگراین کوه یخ بتواند وقتی فراتراز لبه یخ دریا پیش رفت برای مدت طولانی به شکل یکپارچه باقی بماند. "
ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس
ماهواره سنتینال-۳ اروپا آ-۶۸ را در مجاورت لبه یخ‌های دریایی چند ساله نشان می‌دهد (خط نارنجی)

آ-۶۸ در ژوئیه سال ۲۰۱۷ از فلات یخی لارسن سی جدا شد. به مدت یک سال، به ندرت جابجا شد، ظاهراً بخش زیرین آن در کف دریا نشسته بود.

اما باد و جریان‌های غالب سرانجام شروع به سوق دادن آن به سمت شمال در امتداد سواحل شرقی شبه جزیره قطب جنوب کردند و درفصل تابستان امسال این حرکت شتاب بیشتری گرفت. این کوه یخ، در حال حاضر در عرض جغرافیایی ۶۳ درجه جنوبی است و یک مسیر بسیار قابل پیش بینی را طی می‌کند.
ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس
آ-۶۸ حدود ۱۵۰ کیلومتر طول دارد، اما فقط در حدود ۲۰۰ متر ضخامت. این از نمای جانبی شبیه به چند ورق کاغذ آ-۴ است که بر روی هم جمع شده‌اند

هنگامی که از قسمت انتهایی شبه جزیره بیرون بیاید، این بلوک عظیم باید به سمت شمال و اقیانوس اطلس کشیده شود - مسیری که محققان از آن به عنوان "کوچه کوه یخ" یاد می‌کنند.

بسیاری از کوه‌های یخ بزرگ جنوبگان حتی به - و فراتر از - سرزمین‌های فرادریایی جورجیای جنوبی بریتانیا در محدوده تقریبی جغرافیایی ۵۴ درجه جنوبی می‌رسند.

بزرگترین کوه یخ ثبت شده در دوران مدرن، بلوک ۱۱ هزار کیلومتر مربعی با نام بی-۱۵ بود که در سال ۲۰۰۰ از فلات یخی رآس جدا شد. یکی از آخرین بقایای آن، اکنون تنها با اندازه ۲۰۰ کیلومتر مربع، در میانه‌های راه به سمت جزایر ساندویچ جنوبی، شرق جورجیای جنوبی است.

اجسامی با این بزرگی باید به طور مداوم تحت نظر قرار بگیرند، زیرا که خطری برای کشتیرانی محسوب می‌شوند. تصاویر ماهواره‌ای، مانند تصاویر نشان داده شده در این صفحه، روش بدیهی انجام این کار هستند.

ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس
یخچال جزیره پاین در جنوبگان غربی در حال رها‌سازی یک کوه یخ بزرگ (سایه سفید) است

دانشمندان درعین حال که چشمشان به آ-۶۸ هست، دو کوه یخ، در آستانه تولد، دیگر را نیز زیر‌نظر دارند. یکی از آن‌ها در شرف جدا شدن از دماغه یخچال‌های جزیره پاین در جنوبگان غربی است. این یکی، کمی بزرگتر از ۳۰۰ کیلومتر مربع در هنگام جدا شدن خواهد بود. این بلوک در حال حاضر با ترک‌های بسیاری گسسته شده است.

پروفسور لوکمن گفت: "انتظار دارم که کوه یخ جدید کمی پس از جدا شدن به قطعات یخی زیادی تقسیم شود. " کوه یخ بزرگ قریب الوقوع دیگری در جنوبگان شرقی، در حاشیه فلات یخ برانت (Brunt Ice Shelf) در حال شکل گیری است.

اندازه آن باید چیزی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع باشد- تقریباً برابر با مساحت حومه لندن.
ورود بزرگترین کوه یخ جهان به اقیانوس
وقتی شکاف ۱ ایجاد شود کوه یخ برانت به اندازه لندن خواهد بود

این کوه یخ احتمالی توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا که ایستگاه تحقیقاتی هالی بریتانیا منتقل شد تا مطمئن شود که در معرض خطر نیست. کوه یخ هنگامی جدا خواهد شد که درنهایت یک شکاف بزرگ که شکاف ۱ (Chasm ۱) لقب گرفته یک برش، در بخشی از یخ با طول کمتر از ۱۰ کیلومتر، ایجاد کند.

زمان دقیق آنرا هیچ کس نمی‌تواند بگوید. پروفسور لوکمن گفت: "شکاف در حال گسترش است، اما فقط با سرعت ثابت، و نوک شکاف به کندی پیشرفت می‌کند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید