کرونا گردشگری جهان را از نفس انداخته است

کرونا گردشگری جهان را از نفس انداخته است

ویروس کرونا نشان داد چین تا چه اندازه برای صنعت توریسم جهان مهم است. ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی در مسافرت‌های خود به خارج از این کشور حدود ۲۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ خرج کردند. گردشگران چینی با این حجم از پولی که صرف گردشگری می‌کنند در مقام اول در دنیا قرار دارند.

کد خبر : ۷۷۷۲۹
بازدید : ۶۲۰۰
کرونا گردشگری جهان را از نفس انداخته است
ویروس کرونا گلوی صعنت گردشگری جهان را می‌فشارد. وضعیت در آسیا اسفبار است و در اروپا هم تعریفی ندارد. دست‌اندرکاران این حوزه نگران ادامه این وضع اند و دولت‌ها به دنبال راهی برای حمایت از فعالان صنعت گردشگری کشورشان.

هتل‌های خالی، پرواز‌های لغو شده، موزه‌های بسته. ویروس کرونا توریسم را در بسیاری کشورها، از جمله در اروپا از نفس انداخته است. کارشناسان این حوزه خسارتی میلیاردی را تخمین می‌زنند. این تازه در شرایطی است که اروپا هنوز با اوج بحران کرونا روبرو نشده است.

با گسترش ویروس کرونا در ایتالیا، در‌های بسیاری از مراکز دیدنی در این کشور به روی گردشگران بسته شد. در ونیز و میلان موزه‌ها و تئاتر‌ها و دیگر جاذبه‌های گردشگری تعطیل شدند. گردهمایی‌ها و مراسم بزرگ لغو شدند.

در فرانسه موزه لوور دو روز بسته شد. کارکنان این موزه از ترس ابتلا به کرونا دست از کار کشیدند. نمایشگاه گردشگری در شهر برلین، پایتخت آلمان، لغو شد. برگزارکنندگان نمایشگاه نگران پیامد‌های لغو این نمایشگاه و از دست دادن گردشگران کشور‌های آسیایی‌اند.
مرکز گردشگری آلمان تخمین زده است که حدود ۱۷ تا ۲۵ درصد مشتریان هتل‌ها چینی‌ها بوده‌اند. سالانه حدود هشت میلیارد یورو از گردشگران چینی نصیب آلمان می‌شود. لغو مسافرت چینی‌ها ضرر بزرگی برای صنعت گردشگری آلمان است.

وضع در کشور‌های آسیایی از این هم اسفبارتر است. زیرا ۹۰ درصد از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی، به کشور‌های آسیایی سفر می‌کنند و برای این کشور‌ها یک عامل مهم اقتصادی به شمار می‌روند. با لغو پرواز‌ها از چین، هتل‌ها و رستوران‌ها و مراکز دیدنی این کشور‌ها نیز از بخش بزرگی از گردشگرانی که دست‌شان به جیب‌شان می‌رود، محروم شده‌اند.

۴۰ هزار هتل خالی در بالی
جزیره بالی در اندونزی از لغو ۴۰ هزار رزرو در هتل‌های خود خبر داده است. ژاپن از این هم ضرر بیشتری کرده است. سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۲ میلیون گردشگر چینی منبع یک چهارم از درآمد صنعت توریسم این کشور را تشکیل داده بودند. حالا بیشتر توریست‌های اروپایی و آمریکای شمالی هستند که از جاذبه‌های توریستی این کشور دیدن می‌کنند و عده آن‌ها هم به خاطر ترس از کرونا روز به روز کم‌تر می‌شود.

وضعی مشابه در تایلند، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، کامبوج و ویتنام حاکم است. ولفگانگ آرلت، مدیر "انستیتوی گردشگری خارجی چین" می‌گوید: «این اوضاع یک فاجعه واقعی برای این کشورهاست.» بسیاری از فعالان اقتصادی صاحبان مغازه‌های کوچک صنایع دستی و تزیینی هستند.
این کشور‌ها هستند که روزی‌شان به خرید "یادگاری" توسط گردشگران بسته است. به گفته ولفگانگ آرلت این مغازه‌ها، هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی بسته شده‌اند. تخمین زده می‌شود که تایلند امسال حدود شش میلیون مسافر یعنی ۱۶ درصد گردشگر کم‌تر از سال قبل میلادی داشته باشد.

وضعیت در چین، مرکز اصلی کرونا
در بخش‌های وسیعی از چین صنعت گردشگری خوابیده است. در جاذبه‌های گردشگری معروف این کشور مانند دیوار چین یا کاخ قیصر در پکن به کلی یا در بخش‌هایی به روی گردشگران بسته شده است. پرواز‌های داخلی تقریبا خوابیده‌اند.
آنهم در اوج فصل مسافرت در این کشور یعنی جشن سال نو در چین که از ۲۴ ژانویه شروع شد. وضعیت در هنگ‌کنگ نیز بسیار بد است. زیرا بیشتر توریست‌هایی که از این کشور دیدن می‌کردند، از چین بودند.

دولت هنگ‌کنگ روز چهارشنبه ۱۴ اسفند (چهارم مارس) اعلام کرد می‌خواهد به همه شهروندان ۱۰ هزار دلار هنگ‌کنگی (معادل ۱۲۰۰ یورو) بدهد. سایر کشور‌ها نیز در صددند با اقداماتی زیر بال و پر شکسته صنعت گردشگری را بگیرند.

چین، سنگاپور و تایلند وعده کم کردن مالیات را داده‌اند. ویتنام و استرالیا می‌خواهند مقررات ویزا را آسان‌تر کنند و کمپین جذب توریست راه بیاندازند. دولت‌های مالزی و فیلیپین از مردم خواسته‌اند تا جایی که ممکن است در کشور خود به مسافرت بروند.

ویروس کرونا نشان داد چین تا چه اندازه برای صنعت توریسم جهان مهم است. ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی در مسافرت‌های خود به خارج از این کشور حدود ۲۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ خرج کردند. گردشگران چینی با این حجم از پولی که صرف گردشگری می‌کنند در مقام اول در دنیا قرار دارند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که صنعت گردشگری و اشتیاق مفرط چینی‌ها به سفر را ویروس کرونا هم نمی‌تواند از بین ببرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ عده گردشگران چینی که به خارج از این کشور سفر می‌کنند به ۴۰۰ میلیون نفر برسد، به عبارتی از هر پنج گردشگر در صنعت بین‌المللی توریسم یک نفر از چین خواهد بود.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید