شیوع شوخی بردار نیست

از مردم هم به عنوان عضو کمیته علمی پیشگیری از کرونا می‌خواهم که خونسردی خود را حفظ کنند و بدانند که اقدامات دولت فقط و فقط برای حفظ سلامتی مردم است.

کد خبر : ۷۷۹۸۲
بازدید : ۴۸۴۳
مسعود مردانی | تا پایان سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد مردم دنیا آلوده به ویروس کرونا خواهند شد. این ویروس یک ویروس جدید است و وقتی سازمان بهداشت جهانی از پاندمی ویروس کرونا در دنیا صحبت می‌کند به این معناست که بیماری کووید ۱۹ مرز و مقام نمی‌شناسد. شاید همین حالا من هم آلوده به ویروس باشم چنانکه ۸۰ درصد مبتلایان هم بدون علامت هستند و ...

البته ابتلا به کووید ۱۹ ارزش یا ضد‌ارزش یا تابو نیست، اما ابتلا به این بیماری برای مردم تمام کشور‌ها حتمی است و مطمئن باشید که از سال آینده، مادران در فصل سرد به فرزندان خود توصیه می‌کنند که از خود در مقابل ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کووید ۱۹ مراقبت کنند، چون این بیماری از سال آینده به فهرست بیماری‌های جهان وارد خواهد شد. کنترل تردد‌های شهری و بین شهری اگرچه باید دو هفته قبل اتفاق می‌افتاد، اما اولین قدم برای کنترل هر اپیدمی، کنترل تحرکات اجتماعی است، چون شیوع این بیماری جای شوخی ندارد.
تلویزیون ایران به تازگی تصاویری از کشور ایتالیا نشان داد و با وجود آنکه ویروس کرونا بسیار دیرتر از ایران به ایتالیا وارد شده، اما در شهر تورین حتی یک نفر هم در ایستگاه‌های متروی این شهر دیده نمی‌شد و در این کشور اعلام شده که اگر فرد مبتلا به کووید ۱۹ پا به خیابان‌ها بگذارد، معادل ارتکاب به قتل عمد ۲۱ سال زندانی می‌شود و توجیه دولت ایتالیا برای اعمال چنین مجازاتی این است که اگر فرد مبتلا به سلامت خودش بی‌توجه است، حق ندارد سلامت دیگران را به خطر بیندازد.
حتی دولت امریکا هم حالا برای کنترل تردد‌های اجتماعی اقدام کرده و از دیشب تمام پرواز‌های اروپایی به این کشور لغو شده با وجود آنکه خسارت بسیار سنگینی برای اقتصاد این کشور ایجاد خواهد کرد، اما توجیه مسوولان این کشور‌ها این بوده که کار و تجارت همیشه برقرار است، اما سلامت مردم هیچ جایگزینی ندارد. مردم ایران هم باید در این زمینه واقعا همکاری کنند.
ما یک کانال خانوادگی داریم و در این کانال من از تمام اقوام خواهش کردم که در این ایام تردد‌های خود را به حداقل برسانند. البته من ایمان دارم که مردم فهیم ایران تا امروز هم به خوبی با دولت همکاری و همراهی کرده‌اند و شاید موارد معدودی از عدم تطابق مثل مراجعات به بازارچه‌ها و مراکز خرید را شاهد بوده‌ایم، اما واقعا از ۸۳ میلیون نفر جمعیت تا امروز ۹۰ درصد مردم درباره رعایت این هشدار‌ها و توصیه‌ها با دولت همکاری کرده‌اند.
این اقدامات هم هیچ‌کدام به معنای قرنطینه نیست و مردم هم نباید تلقی قرنطینه از این اقدامات و نظارت‌ها داشته باشند، چون قرنطینه شرایط خاص خودش را دارد. قرنطینه باید در مورد یک شهر اعمال شود ولی امروز هیچ نقطه‌ای از ایران از گزند این ویروس در امان نیست و بسیار لازم است که در اوج اپیدمی، تردد‌های اجتماعی به حداقل ممکن برسد.
از مردم هم به عنوان عضو کمیته علمی پیشگیری از کرونا می‌خواهم که خونسردی خود را حفظ کنند و بدانند که اقدامات دولت فقط و فقط برای حفظ سلامتی مردم است.
به هر حال در این ایام بسیاری از برنامه‌های اجتماعی از جمله مراسم دید و بازدید و ازدواج و عزاداری مختل شد و هیچ اشکالی هم ندارد، چون برای تمام این برنامه‌ها فرصت هست. بسیار لازم است مردم این توصیه را رعایت کنند که حداکثر هر ۵ روز یک بار، آن هم برای تامین مایحتاج ضروری از منزل خارج شوند و یک نفر به نمایندگی از کل اعضای خانواده خرید مایحتاج ضروری را تقبل کند و به خصوص در این ایام، مدیریت مخارج بسیار ضروری است و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که کل اعضای خانواده حتی برای خرید‌های ضروری از خانه خارج شوند.
نتایج مطالعات ما در وزارت بهداشت نشان داد ۹۰ درصد مبتلایان کسانی هستند که طی این روز‌ها به مراکز خرید و مراسم عزاداری و عروسی و کلاس دانشگاه و زیارت و سیاحت رفته بودند. تاکید می‌کنم که حتی خود مردم باید برای کنترل تردد‌های اجتماعی پیشقدم و مطالبه‌گر شوند.
واقعا چه ضرورتی داشته که در این ایام، اماکن عمومی مثل بازارچه‌ها و مراکز خرید دایر باشد آن هم در حالی که دید و بازدید عید در این ایام کار خطرناک و غیربهداشتی است؟ مردم یادشان باشد؛ برای خرید لباس نو همیشه وقت هست. با کاهش تردد در سطح شهر اجازه بدهیم که از مدت اپیدمی این بیماری کاسته شده و این ویروس به سکون برسد وگرنه تا نیمه خرداد ماه باید میزبان این ویروس در کشورمان باشیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید