چرا خرس‌ها زودتر از خواب زمستانی بیدار شده‌اند؟

چرا خرس‌ها زودتر از خواب زمستانی بیدار شده‌اند؟

به نظر آلن رایت، کارشناس حیات‌وحش، بیدار شدن زود‌هنگام از خواب زمستانی نه برای خرس‌ها خوب است و نه برای انسان‌ها.

کد خبر : ۷۸۳۰۴
بازدید : ۳۵۲۱۳
چرا خرس‌ها زودتر از خواب زمستانی بیدار شده‌اند؟
از روسیه تا فنلاند، از کانادا تا ایالات متحده، در سراسر جهان چندین مورد از مشاهدهٔ خرس‌ها گزارش شده است. مشاهدهٔ خرس ممکن است چندان عجیب به نظر نرسد، اما خرس‌ها معمولاً این زمان از سال دیده نمی‌شوند و همین ماجرا را عجیب می‌کند.

خرس‌ها این وقت از سال در خواب زمستانی هستند، خواب عمیقی که باعث می‌شود بتوانند انرژی خود را برای سال بعد ذخیره کنند و زمستان را بدون غذا خوردن بگذرانند.
اروپا امسال گرمترین زمستان خود را داشت و ایالات متحده هم در ماه‌های دسامبر و ژانویه دمای بالایی داشت که همه به تغییرات آب‌و‌هوایی مربوط است. همهٔ این عوامل باعث شده است که خرس‌ها زودتر از معمول در حال پرسه زدن مشاهده شوند.

به نظر آلن رایت، کارشناس حیات‌وحش، بیدار شدن زود‌هنگام از خواب زمستانی نه برای خرس‌ها خوب است و نه برای انسان‌ها.

چه اثری بر خرس‌ها دارد؟
آلن، که در تراست حیات‌وحش لانکا‌شایر در شمال غربی انگلستان کار می‌کند، می‌گوید مهمترین مسئله برای خرس‌ها عدم دسترسی به غذای کافی است.

"آن‌ها به جستجوی غذا بر‌می‌آیند، اما چیزی پیدا نمی‌کنند، چون گیاهان و جانوران کوچک‌تر هنوز نیستند تا خرس‌ها بتوانند از آن‌ها تغذیه کنند".

خرس‌ها پس از بیدار شدن از خواب زمستانی بلافاصله نیاز به غذا دارند، چون خیلی زود زمان جفت‌گیری فرا خواهد رسید.

او می‌گوید که "توله خرس‌های زیادی به دنیا می‌آیند، با مادر و پدر‌هایی که آنقدر قوی نیستند که بتوانند غذای لازم و مناسبی به آن‌ها بدهند، آن‌ها بدون تردید رنج خواهند برد و این یعنی خیلی از بچه خرس‌ها تا آخر بهار هم دوام نمی‌آورند".
چرا خرس‌ها زودتر از خواب زمستانی بیدار شده‌اند؟
یک خرس و بچه‌اش در پارک ملی یلو‌استون آمریکا، یکی از جا‌هایی که خرس‌ها زودتر از معمول از خواب زمستانی بیدار شده‌اند

این موضوع ممکن است باعث تعامل بیشتر خرس با انسان‌ها شود که به احتمال زیاد خبر خوبی برای انسان‌ها به شمار نمی‌رود.

آلن می‌گوید: "به طور طبیعی خرس علاقه‌ای به درگیری و تماس با انسان و محیط انسانی ندارد، آن‌ها دوست دارند در دنیای خودشان باشند".

اما وقتی غذا به اندازهٔ کافی نباشد، آن‌ها به جستجوی غذا می‌پردازند که به معنای نزدیک‌تر شدن به انسان‌هاست. "خرس‌ها وارد مناطقی می‌شوند که انسان‌ها مواد غذایی را نگه می‌دارند و تلاش می‌کنند تا آن را به دست آورند".
چرا خرس‌ها زودتر از خواب زمستانی بیدار شده‌اند؟
اگر خرس‌ها نتوانند غذای کافی پیدا کنند، وارد مناطق مسکونی انسان‌ها می‌شوند
"می‌شنوید که در بعضی مناطق خرس‌ها تلاش کرده‌اند وارد اتومبیل‌ها شوند، بله وقتی گرسنه باشند کمی پیشتر می‌آیند و بیشتر جستجو می‌کنند".

آلن می‌گوید که این اتفاق فقط وقتی می‌افتد که خرس‌ها "واقعاً درمانده" بشوند که بر اثر گرسنگی و نیاز به سیر کردن شکم بچه‌ها پیش می‌آید.

سال گذشته، در یکی از مناطق روسیه وضعیت اضطراری اعلام شد؛ چون چند‌تایی خرس قطبی در مناطق مسکونی انسان‌ها دنبال غذا می‌گشتند و به بعضی آدم‌ها حمله کردند.

"خرس‌ها باید فقط در باغ‌وحش‌ها و مناطق ویژهٔ حیات‌وحش که انسان‌ها فاصلهٔ مناسبی با آن‌ها دارند، زندگی کنند".

خرس‌های باغ‌وحش مسکو هم زودتر از خواب زمستانی بیدار شدند، اما مسئولین باغ‌وحش انتظار این اتفاق را داشتند و اقداماتی انجام دادند تا خرس‌ها بتوانند با این خروج زود‌هنگام از خواب زمستانی به خوبی کنار بیایند.

خرس‌های ماده‌ای که توله دارند به طور معمول تا پایان ماه آوریل از خواب زمستانی بیدار نمی‌شوند.

"ترسناک است، اما غمگین و درمانده هم هست"
آلن می‌گوید که اگر انسان‌ها با خرسی مواجه شدند بهتر است که از آن‌ها دور شوند و فاصله بگیرند. "آن‌ها به دنبال حمله به انسان‌ها نیستند، مگر اینکه آدم‌ها بر سر راه آن‌ها قرار بگیرند".

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از سر راهشان کنار بروید و با مسئولان مربوطه تماس بگیرید. خدمات پارک ملی در آمریکا پیشنهاد می‌کند از اسپری مخصوص ضد‌خرس به عنوان بازدارنده استفاده کنید و آرامش خودتان را حفظ کنید.

"من اصلاً به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم که خیلی به آن‌ها نزدیک شود، چون آن‌ها ترسناک هستند".
چرا خرس‌ها زودتر از خواب زمستانی بیدار شده‌اند؟
اگر خرس‌های بالغ نتوانند غذای کافی پیدا کنند، بعضی از توله‌ها حتی تا آخر بهار زنده نمی‌مانند

از دیدگاه آلن، آدم‌ها باید بیشتر نگران خرس‌ها باشند تا خودشان. "من فکر می‌کنم لزومی ندارد از خرس‌هایی که از خواب زمستانی بیدار می‌شوند خیلی بترسیم. ترسناک هستند، اما بیشتر غمگین و درمانده‌اند".

"من فکر می‌کنم، ما باید دلیل رفتار‌های آن‌ها را دریابیم و موقعیتی را که در آن قرار دارند، درک کنیم"
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید