بارندگی‌های اخیر، پایان دوران خشکسالی نیست

بارندگی‌های اخیر، پایان دوران خشکسالی نیست

ارزیابی افزایش آبدهی چشمه‌ها و قنات‌ها نشان می‌دهد که به علت انجام فعالیت‌های آبخیزداری در نقاط بالادست، آبدهی قنوات در پایین دست به طور متوسط سه برابر افزایش پیدا کرده است.

کد خبر : ۷۸۳۴۳
بازدید : ۴۳۵۹
بارندگی‌های اخیر، پایان دوران خشکسالی نیست
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه بارندگی‌های اخیر نباید ما از مسیر مدیریت آب منحرف کند، گفت: این بارندگی‌ها به معنای پایان دوره‌های خشکسالی نیست.

ابوالقاسم حسین‌پور ضمن اشاره به اینکه بارش‌های خوبی در کشور طی دو سال اخیر داشتیم، اظهار کرد: این بارش‌ها نشانه‌هایی از نوسانات اقلیمی است و به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا کرد که دوره‌های خشکسالی کشور پایان یافته است و وارد دوره ترسالی شده‌ایم.

حسین‌پور ادامه داد: خشکسالی و کم‌بارشی یک واقعیت اقلیمی برای کشور ما است و برنامه‌ریزی ما باید در جهت مدیریت سیلاب و پذیرش کم آبی کشور باشد بنابراین بارندگی‌های اخیر نباید ما را از مسیر حفظ، صرفه‌جویی و مدیریت آب دور کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در سال آبی ۹۷- ۹۶ ما یکی از خشک‌ترین دوره‌های ۵۰ سال اخیر را تجربه کردیم، تصریح کرد: بلافاصله پس از آن در سال آبی ۹۸- ۹۷ یکی از پربارش‌ترین دوره‌های نیم قرن اخیر را داشتیم. تجربه دو واقعه حدی خشکسالی و پربارشی پشت سر هم نشان می‌دهد که نباید از خشکسالی کشور غفلت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بارش‌ها و سیلاب‌ها در کشور استفاده کنیم، گفت: تغییر الگوی بارش‌ها، کاهش بارش برف و افزایش شدت بارش‌ها (بارش‌های رگباری) می‌طلبد که تمهیدات ویژه‌ای را از جمله پیشگیری از خسارات سیل، افزایش ایمنی زیرساخت‌ها و همزیستی با سیلاب را اتخاذ کنیم.

حسین‌پور افزود؛ متاسفانه بخشی از بارش‌ها به دلیل سیلاب از دسترس خارج می‌شود این درحالیست که ۶۳ میلیون از اراضی کشور ما نفوذپذیر هستند و می‌توان در آن‌ها با اجرای عملیات آبخوان‌داری باران را زیرزمین ذخیره کرد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها در ادامه گفت: باوجود بارش‌های اخیر آبخوان‌های ما در کشور همچنان به مدیریت و کنترل نیاز دارند. بخشی از این مدیریت و کنترل مربوط به مسائل فنی و فیزیکی و بخش دیگر آن با مسائل اجتماعی مرتبط است. بهره‌برداران و ذی‌نغعان از آبخوان‌ها باید پایداری این منبع آبی را یک اصل مهم برای خود قرار دهند. دولت و وزارت نیرو برنامه‌های خوبی را در این زمینه طراحی کرده است که امیدواریم به درستی اجرا شوند.

حسین‌پور با اشاره به ارزیابی اثربخشی طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تصریح کرد: در مناطقی که این فعالیت‌ها انجام شده است توانسته‌اند به سهم خود بخشی از سیلاب را به درون زمین نفوذ دهند که علاوه بر حفظ آب در چرخه طبیعت سبب حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از گسترش کانون‌های گرد و غبار می‌شود.
ارزیابی افزایش آبدهی چشمه‌ها و قنات‌ها نشان می‌دهد که به علت انجام فعالیت‌های آبخیزداری در نقاط بالادست، آبدهی قنوات در پایین دست به طور متوسط سه برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان با تاکید بر اینکه اگر تمام حوزه‌های آبخیز ما تحت فعالیت آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار بگیرد می‌تواند افزایش پایداری آب در رودخانه‌های کشور را به دنبال داشته باشد.
متاسفانه آبی که در سد‌ها جاری است به سرعت از دسترس خارج و به دریا‌ها تخلیه می‌شود همچنین بخش عمده‌ای آب سد‌ها تبخیر می‌شود بنابراین در ایران بهترین راه ذخیره سازی آب درون زمین است و می‌توانیم با این روش تهدید سیلاب را به فرصت تبدیل کنیم. / ایسنا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید