۴۰ میلیون نفر قربانی کرونا می‌شوند؟!

۴۰ میلیون نفر قربانی کرونا می‌شوند؟!

این پژوهش نتیجه‌گیری می‌کند که آزمایش و قرنطینه موارد مظنون به کرونا و نیز حفظ فاصله اجتماعی در مراحل اولیه شیوع بیماری، می‌تواند پیامدی بسیار چشمگیر داشته باشد.

کد خبر : ۷۸۶۶۰
بازدید : ۵۳۴۴
۴۰ میلیون نفر قربانی کرونا می‌شوند؟!
بیشتر کشور‌ها از جمله قرقیزستان ایستگاه‌های بازرسی برای آزمایش مسافرین و رانندگان ایجاد کرده‌اند

گروهی از دانشمندان بریتانیایی گفته‌اند، اگر تمام کشور‌ها به سرعت اقدامات مقابله با ویروس کرونا را در پیش گرفته بودند، چهل میلیون جانی که می‌تواند بالقوه در سال جاری درراه کرونا از دست برود، نجات داده میشد.

به گفته این کارشناسان، اقدام به‌موقع می‌تواند از ۹۵ درصد موارد مرگ و میر‌های جلوگیری کند، اما ناتوانی در مقابله با پیامد کووید ۱۹ ممکن است به تلفاتی چشمگیر منجر شود.

این پژوهش نتیجه‌گیری می‌کند که آزمایش و قرنطینه موارد مظنون به کرونا و نیز حفظ فاصله اجتماعی در مراحل اولیه شیوع بیماری، می‌تواند پیامدی بسیار چشمگیر داشته باشد.

کارشناسان دانشگاه امپریال کالج لندن که پیامد‌های اپیدمی کرونا را در ۲۰۲ کشور مختلف بررسی کرده‌اند، سه وضعیت احتمالی را در پیوند با میزان تلفات احتمالی مورد مقایسه قرار داده‌اند: میزان تلفات احتمالی بدون اقدامات حفاظتی، با رعایت حفظ فاصله اجتماعی، یا با انجام راهکار‌هایی که برای ممانعت از گسترش ویروس در پیش گرفته شود.
این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که بدون انجام اقدامات پرهزینه برای جلوگیری از شیوع کرونا، در هر سه وضعیت احتمالی سیستم‌های درمانی همه کشور‌های جهان همچنان تحت فشار‌های مضاعف قرار خواهند گرفت. این گزارش می‌گوید اگر دولت‌ها در مقابله با کرونا دست روی دست بگذارند، به احتمال قوی اپیدمی کووید ۱۹ نزدیک به ۷ میلیارد نفر را آلوده می‌کند و ۴۰ میلیون نفر دیگر را به کام مرگ می‌کشاند.

اما، در مقابل، با درنظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه فوری، می‌توان از بروز ۹۵ درصد موارد مرگ و میر‌ها جلوگیری کرد و با استناد به میانگین ۰.۲ درصد مرگ برای هر ۱۰۰ هزار نفر، جان حدود ۳۸.۷ میلیون نفر را نجات داد.

گزارش چنین نتیجه‌گیری می‌کند که چنانچه این اقدامات سختگیرانه اعمال شود، جان ۳۰.۷ میلیون نفر نجات داده خواهد شد.

مولفان این گزارش می‌گویند: «تاخیر در اعمال راهبرد‌های مبارزه (با کرونا) به نتایجی ناگوارتر و تلفات بیشتر خواهد انجامید.»

وضعیت احتمالی میانی، مبتنی بر حفاظت از سالمندان و کند کردن روند سرایت ویروس (اما متوقف نکردن آن) است. یعنی وضعیتی که در آن، تنها ۴۰ درصد از مجموع تماس‌های اجتماعی مردم کاسته شود، که تعداد تلفات ناشی از بیماری را به نصف تقلیل می‌دهد.

این گزارش در این زمینه می‌گوید: «نحوه واکنش تک تک کشور‌ها به بیماری در هفته‌های آینده در کنترل اپیدمی، بسیار مهم خواهد بود.»

این گزارش با اشاره به کشور‌های فقیرتر جهان می‌گوید که آن‌ها احتمالا در مقایسه با کشور‌های ثروتمندتر، با فشار‌های بیشتری روبه‌رو خواهند بود. در این گزارش آمده است که تعداد بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه که به تخت‌های بیمارستانی نیاز خواهند داشت، ۲۵ برابر تخت‌های موجود خواهد بود، اما کشور‌های تروتمندتر، فقط به ۷ برابر بیشتر از تخت‌های موجود نیاز خواهند داشت.

دکتر پاتریک واکر، یکی از مولفان این گزارش، می‌گوید: «ما برآورد می‌کنیم که جهان در هفته‌های آینده با یک اضطرار حاد بهداشت عمومی رو‌به‌رو خواهد شد.»

«تحقیقات ما نشان می‌دهد که تمام کشور‌های جهان با گزینه میان اقدامات پرهزینه برای جلوگیری از شیوع بیماری، یا تحمل فشار شدید بر سیستم درمانی، رو‌به‌رو خواهند شد. اما ما نتیجه گیری کرده‌ایم که اقدامات سریع، قاطع و جمعی، می‌تواند در طول سال آینده جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.»

چارلی ویتیکر، مولف دیگر این بررسی، می‌افزاید: «تحقیقات ما حاکی از نیاز به انجام سریع و موثر اقداماتی برای جلوگیری از شیوع کرونا و اجتناب از یک فاجعه است. اما باید این راهبرد‌ها را با جدیت، به ویژه به این دلیل که در نقاطی با منابع محدود، تاثیر و هزینه چنین برخورد‌های قاطعی به مراتب شدیدتر خواهد بود.»

آمار‌های رسمی حاکی از آن است تاکنون بیش از ۲۶۸۰۰ نفر در جهان بر اثر عوارض کرونا جان باخته‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید