جزئیات کامل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس

جزئیات کامل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس

مسئولان سازمان خصوصی سازی درباره سازوکار خرید سهام شرکت‌های دولتی گفته اند، افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند و افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با حداقل اطلاعات شامل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام کنند.

کد خبر : ۷۹۷۸۰
بازدید : ۴۷۹۳
جزئیات کامل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس
فرادید | بالاخره پس از سال‌ها دولت رضایت داد تا از بنگاه داری شرکت‌های بورسی و فرابورسی خارج شود. به این ترتیب، اولین دوره از پذیره‌نویسی سهام بزرگ دولت در هفته آینده، یعنی از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت، انجام خواهد شد. جزئیات این عرضه بزرگ نشان از آن دارد که قرار است واگذاری‌ها در دو فاز صورت گیرد. در مرحله نخست ابتدا سهام همه شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجمیع می‌شود و با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی عرضه خواهد شد و هر ایرانی متقاضی این سهام می‌تواند بر اساس کد ملی در قالب واحد‌های این صندوق‌ها اقدام به خرید کند. عرضه در نوبت دوم نیز به شکل تک سهم با همان میزان تخفیف بوده که عموم مردم حق خرید آن را خواهند داشت.

به گزارش فرادید، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی دراین باره گفت: "دولت بهترین سهام‌ها را برای این صندوق در نظر گرفته است. این صندوق شامل سهام بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و بیمه‌های البرز و امین است که در آن‌ها سیت مدیریتی دیده شده است. "

براساس گفته‌های رئیس سازمان خصوصی سازی "یک صندوق چهاردهم اردیبهشت عرضه می‌شود و دو صندوق دیگر هم در آینده عرضه خواهند شد. در عرضه نخست به هر فرد ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شود، اما این تخفیف برای همان فرد در صندوق‌های دیگر قابل استفاده نیست. "

دژپسند، وزیراقتصاد نیز درباره صندوقی که از ۱۴ اردیبهشت واگذاری آن آغاز می‌شود، گفت: "دولت، سهام باقی مانده ۵ شرکت دولتی در بورس شامل بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین را در قالب یک صندوق سرمایه گذاری واسطه مالی یکم، عرضه خواهد کرد که ارزش آن به نرخ امروز ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است البته برای تمام خریداران ۲۰% تخفیف قائل شدیم ۱۵ درصد تخفیف نقدی و ۵ درصد به نام آن‌ها اوراق صندوق گرفته می‌شود که بتوانند بازارگردانی کنند. "
براساس مصوبه هیات وزیران در جلسه بیستم فروردین ۱۳۹۹، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولت، ۲۰ میلیون ریال تعیین شده است. در صورت فزونی تقاضا بر عرضه از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص استفاده خواهد شد.
در صورت عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام باقیمانده موضوع واگذاری با استفاده از روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد.
جزئیات کامل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس
چگونه سهام شرکت‌های دولتی را بخریم؟
مسئولان سازمان خصوصی سازی درباره سازوکار خرید سهام شرکت‌های دولتی گفته اند، افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند و افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با حداقل اطلاعات شامل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام کنند.

البته به این نکته هم اشاره شده که واریز وجه می‌تواند از طریق سرپرست خانوار برای همه اعضای خانواده انجام شود، اما اگر قرار باشد به هر فرد دو میلیون سهم داده شود هر کد ملی به صورت مجزا می‌تواند این میزان سهم را بگیرد.
اما مهم تر از همه این است که سهامداران این شرکت تا دو ماه پس از خرید، حق خرید وفروش سهام خود را ندارند. علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران دراین باره گفته که "سهام صندوق واسطه‌گری مالی تا دو ماه بعد پذیره‌نویسی قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد، این موضوع حتی برای افرادی که کد بورسی ندارند، صدق می‌کند."
صحرایی به احتمال معامله خارج از ساعت برخی از سهام‌ها هم اشاره کرده و گفته است که "با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار نیست. در این راستا معاملات آخرین عرضه اولیه که دو میلیون نفر در آن شرکت کردند را، به خارج ساعت معاملات منتقل کردیم. سعی می‌کنیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و اگر نشد زمان معاملات را تغییر می‌دهیم."

سهام کدام یک از شرکت‌های دولتی عرضه می شود؟

صالح رئیس سازمان خصوصی سازی، درباره جزئیات صندوق‌هایی که قرار است به زودی واگذار شوند گفته است که " دولت قصد دارد سهام خود در شرکت‌های دولتی را در قالب دو گروه عرضه کند، توضیح داد: گروه اول شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر در بورس وجود دارند که شامل سه صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود. "

برخی شرکت‌ها هم شرکت‌های مادرتخصصی مانند ایمیدرو و ایدرو هستند که مجموع آن را در قالب یک هلدینگ یا شرکت سرمایه‌گذاری در بورس پذیرش می‌کنیم. باید در نظر داشت که بورس استاندارد‌هایی دارد که اگر یک شرکت آن‌ها را رعایت نکند، نمی‌تواند وارد این بازار شود و هدف ما این است که اطلاعات افشا نشده‌ای در صورت‌های مالی شرکت‌هایی که سهام آن‌ها را عرضه می‌کنیم، وجود نداشته باشد. حداقل تا شش ماه آینده دو یا سه هلدینگ به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار خواهیم کرد.

البته دولتی‌ها اعلام کرده اند که مدیریت صندوق‌ها تا سال ۱۴۰۰ با آن هاست و از آن پس با سازوکار تعریف شده در اساسنامه و امیدنامه، مدیریت صندوق به یک دهم سهامدارانی که سهام یک شرکت را خریده اند واگذار می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید