آلودگیِ صوتی می‌تواند منجر به سرطان شود

آلودگیِ صوتی می‌تواند منجر به سرطان شود

یکی از این تحقیقات نشان می‌دهد که صدای بلند می‌تواند باعثِ بالا رفتنِ فشارِ خون و آسیب به دی‌اِن‌اِی شود که نتیجه آن بروزِ سرطان است.

کد خبر : ۷۹۸۱۳
بازدید : ۱۱۳۰۲
آلودگیِ صوتی می‌تواند منجر به سرطان شود
فرادید | یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد: قرار گرفتن در معرضِ صدا‌های بلند می‌تواند پیامد‌های بلند‌مدتی برای سلامتی ‌داشته باشد. بالا رفتنِ فشارِ خون و سرطان از جمله پیامد‌های بلندمدت قرار گرفتن در معرضِ آلودگی صوتی شناسایی شده است.

صدای بلند، از هر منبعی که باشد، خطراتی را برای سلامتی انسان به دنبال دارد. محققانِ آلمانی موش‌ها را در معرضِ صدا‌ها بلند، مانند صدای هواپیما، قرار دادند تا ببینند صدا چه اثری بر سلامتی آن‌ها خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:

آن‌ها کشف کردند موش‌هایی که برای ۴ روز متوالی در معرضِ صدای هواپیما قرار گرفته بودند، دچار فشارِ خونِ بالا شده‌اند.

محققان از دانشگانِ پزشکیِ مِینز مطالعاتِ زیادی را درباره اثراتِ صدا‌های محیطی بر سلامتیِ موش‌ها منتشر کرده‌اند. یکی از این تحقیقات نشان می‌دهد که صدای بلند می‌تواند باعثِ بالا رفتنِ فشارِ خون و آسیب به دی‌اِن‌اِی شود که نتیجه آن بروزِ سرطان است.

محققان اکنون خواستارِ محافظتِ بیشتر از افرادی هستند که در معرضِ صدا‌های خطرناک قرار دارند. محققان می‌گویند، فقط ۴‌روز قرار گرفتن در معرضِ صدای بلند باعث بالا رفتنِ فشارِ خون موش‌ها شد. قرار گرفتن در معرضِ صدای بلند در موش‌هایی که فشارِ خونِ بالا داشتند باعثِ بالا رفتنِ استرس و التهابِ قلب و عروق شد که می‌تواند آسیب‌های دیگری را در پی داشته باشد.

پژوهشگرِ ارشد این مطالعه، ماتیاز اُلز، می‌گوید: «تحقیقات زیادی از ارتباطِ بین صدای بلند و خطراتِ سلامتی در انسان‌ها حکایت می‌کنند. یافته‌های ما بینشِ جدیدی را درباره سازوکارِ اثرگذاریِ صدای بلند بر سلامتی ارائه می‌دهد، به‌خصوص اینکه درباره ارتباطِ صدای بلند با سرطان و فشار خون است که هر دو بیماری‌های رو به افزایشِ جهانی هستند.»

«یافته‌های جدید به همراه سایرِ یافته‌هایی که تاکنون در این زمینه به دست آمده است می‌تواند به فهمِ بهتر درباره چگونگیِ اثرگذاری صدای بلند بر سلامتی بی‌انجامد.»

«این اطلاعات می‌تواند به شکل‌گیری سیاست‌ها و قانون‌هایی که از مردم در مقابلِ صدا‌های بیماری‌زا بهتر حفاظت می‌کنند، بی‌انجامد.»

«این تحقیق فعلا روی گونه حیوانی انجام شده و هنوز نمی‌دانیم سازوکارِ دقیقِ اثرگذاریِ صدا بر سلامتی چیست.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید